2015-06-17 14:16

2015-06-17 15:56

Elbussarna har börjat rulla

KARLSTAD: Trafikerar centrumlinjerna 11, 12 och 13

På onsdagen började elbussarna rulla i Karlstad. Passagerarna på linje 11 var först ut, strax efter lunch.

– Äntligen! säger Peter Kullgren (KD) ordförande i stadsbyggnadsnämnden. Vi var tidiga att säga att de skulle komma, men sedan har det tagit tid.

Planen var att de skulle ha varit i drift redan i oktober, november förra året.

– Men det blev fördröjningar eftersom vi behövde förstärka snabbladdningskapaciteten från ett till två uttag, säger Robert Sahlberg, affärsutvecklingsansvarig på Karlstadsbuss.

De tre elbussarna är mindre än biogasbussarna och trafikerar centrumlinjerna 11, 12 och 13. Ombord finns en rullstolplats, 25 sitt- och 20 ståplatser.

Tystare

I går bjöd man på en provtur. Även om de låter betydligt mindre än motordrivna bussar var det inte helt ljudlöst under färden.

– Tystnaden är en stor fördel för våra chaufförer, säger Bengt Åström, vd på Förenade buss som kör trafiken för Karlstadsbuss räkning.

Kan den inte utgöra en fara för trafikanter?

– Våra chaufförer har bra koll på blinda och hörselskadade. Det största bekymret är cyklister med hörlurar, säger Bengt Åström.

Bussarna har en räckvidd på 12 mil. De kommer att laddas nattetid och vid en snabbladdningsstation vid ändhållplatsen på Örsholmen. Den är inte färdig än, så till en början kommer bussarna att lösa av varandra.

– Men vi räknar med att de tre linjerna kommer i gång under sommaren, säger Bengt Åström.

Inte dyrare i längden

Varje buss kostar drygt 3,5 miljoner, vilket är en miljon mer än en motsvarande diesel- eller gasbuss.

– Men elbussen är 80 procent mer energieffektiv och kostar mindre i service och underhåll, så i längden kommer det inte att bli dyrare, säger Robert Sahlberg.

Till en början har man utbildat de tolv fasta förarna på centrumlinjerna, men så småningom kommer sammanlagt 60 av Förenade buss 195 förare att kunna ratta en elbuss.

– Äntligen! säger Peter Kullgren (KD) ordförande i stadsbyggnadsnämnden. Vi var tidiga att säga att de skulle komma, men sedan har det tagit tid.

Planen var att de skulle ha varit i drift redan i oktober, november förra året.

– Men det blev fördröjningar eftersom vi behövde förstärka snabbladdningskapaciteten från ett till två uttag, säger Robert Sahlberg, affärsutvecklingsansvarig på Karlstadsbuss.

De tre elbussarna är mindre än biogasbussarna och trafikerar centrumlinjerna 11, 12 och 13. Ombord finns en rullstolplats, 25 sitt- och 20 ståplatser.

Tystare

I går bjöd man på en provtur. Även om de låter betydligt mindre än motordrivna bussar var det inte helt ljudlöst under färden.

– Tystnaden är en stor fördel för våra chaufförer, säger Bengt Åström, vd på Förenade buss som kör trafiken för Karlstadsbuss räkning.

Kan den inte utgöra en fara för trafikanter?

– Våra chaufförer har bra koll på blinda och hörselskadade. Det största bekymret är cyklister med hörlurar, säger Bengt Åström.

Bussarna har en räckvidd på 12 mil. De kommer att laddas nattetid och vid en snabbladdningsstation vid ändhållplatsen på Örsholmen. Den är inte färdig än, så till en början kommer bussarna att lösa av varandra.

– Men vi räknar med att de tre linjerna kommer i gång under sommaren, säger Bengt Åström.

Inte dyrare i längden

Varje buss kostar drygt 3,5 miljoner, vilket är en miljon mer än en motsvarande diesel- eller gasbuss.

– Men elbussen är 80 procent mer energieffektiv och kostar mindre i service och underhåll, så i längden kommer det inte att bli dyrare, säger Robert Sahlberg.

Till en början har man utbildat de tolv fasta förarna på centrumlinjerna, men så småningom kommer sammanlagt 60 av Förenade buss 195 förare att kunna ratta en elbuss.

Karlstads elbussar

Bussarna är helt batteridrivna men utrustas med dieseldrivna värmare för riktigt kalla dagar.

Trafikerar: Linje 11, 12 och 13

Kapacitet: En rullstolplats, 25 sitt- och 20 ståplatser

Pris: Drygt 3,5 miljoner kronor per buss

Högsta fart: 75 kilometer i timmen

Utsläpp: Inga

Räckvidd: 12 mil

Längd: 9,2 meter

Laddas: På natten och vid stopp varannan timme

Tillverkare: Engelska Optare