2015-04-20 21:50

2015-04-20 21:50

"Många praktiska frågor"

KARLSTAD: Mycket kan räddas

Frågorna från de branddrabbade var många.
Många var också de som kunde ge svar.

Elva familjer drabbades av branden. De hade på måndagskvällen chansen att ställa frågor om framtiden till bland annat försäkrings- och saneringsbolag.

– Det är många praktiska frågor, vad händer med bohaget, vad händer när dörren är uppbruten, vad händer med posten, säger Morgan Palmquist, som är restvärdesledare efter branden.

– Sen är det viktigt att få kontaktpersoner.

Restvärdesledarens viktigaste roll är att ta hand om de drabbade och se till att det finns utrymme för en dialog.

– Det rör sig om elva unika fastigheter, säger Morgan Palmquist.

Vilken är den vanligaste frågan ni fått under mötet?

– Får vi komma tillbaka och när.

Ungefär ett år beräknas det ta innan lägenheterna på John Ericssonsgatan är beboeliga igen.

Vad händer den närmsta tiden?

– Först ska det saneras, och där har försäkringsbolagen kommit överens om att använda samma bolag. Sedan får man göra upp en plan för hur fastigheten ska tömmas.

– Bedömningen som gjorts är att det finns mycket som går att rädda, säger Morgan Palmquist.

Stefan Nordéen fanns på plats för att svara på frågor för Länsförsäkringars räkning. Det är också det bolag som företräder de flesta boende. Han tycker att Räddningstjänsten har gjort ett bra jobb.

Var bor de drabbade nu?

– Det är olika, i sommarstugor, hos bekanta. Vi får försöka hjälpa till att lösa boendefrågan.

En av de drabbade som kom till mötet var Zhang.

Hur mår du?

– Det är okej, men det är fortfarande kaos.

Han säger att informationen man fått har varit bra. Det svåraste nu blir att hitta någonstans att bo.

– Vi har ingen sommarstuga eller släktingar i närheten, så vi kan måste tänka för en längre tid.

Elva familjer drabbades av branden. De hade på måndagskvällen chansen att ställa frågor om framtiden till bland annat försäkrings- och saneringsbolag.

– Det är många praktiska frågor, vad händer med bohaget, vad händer när dörren är uppbruten, vad händer med posten, säger Morgan Palmquist, som är restvärdesledare efter branden.

– Sen är det viktigt att få kontaktpersoner.

Restvärdesledarens viktigaste roll är att ta hand om de drabbade och se till att det finns utrymme för en dialog.

– Det rör sig om elva unika fastigheter, säger Morgan Palmquist.

Vilken är den vanligaste frågan ni fått under mötet?

– Får vi komma tillbaka och när.

Ungefär ett år beräknas det ta innan lägenheterna på John Ericssonsgatan är beboeliga igen.

Vad händer den närmsta tiden?

– Först ska det saneras, och där har försäkringsbolagen kommit överens om att använda samma bolag. Sedan får man göra upp en plan för hur fastigheten ska tömmas.

– Bedömningen som gjorts är att det finns mycket som går att rädda, säger Morgan Palmquist.

Stefan Nordéen fanns på plats för att svara på frågor för Länsförsäkringars räkning. Det är också det bolag som företräder de flesta boende. Han tycker att Räddningstjänsten har gjort ett bra jobb.

Var bor de drabbade nu?

– Det är olika, i sommarstugor, hos bekanta. Vi får försöka hjälpa till att lösa boendefrågan.

En av de drabbade som kom till mötet var Zhang.

Hur mår du?

– Det är okej, men det är fortfarande kaos.

Han säger att informationen man fått har varit bra. Det svåraste nu blir att hitta någonstans att bo.

– Vi har ingen sommarstuga eller släktingar i närheten, så vi kan måste tänka för en längre tid.