2015-04-14 06:00

2015-04-14 10:50

15 patienter men bara sex läkartider

KARLSTAD: Frustration i Gripens reception

15 patienter, men bara sex läkartider.
Det blev huggsexa om nummerlapparna till vårdcentralen Gripens öppna mottagning i torsdags.

Det var flera år sedan som Maria Ossowicki behövde kontakta vårdcentralen. Efter torsdagens turer hoppas hon att det dröjer ännu längre innan hon behöver göra det igen.

Hon ringde Gripen klockan åtta på morgonen och ville träffa en läkare som kunde undersöka hennes onda hals.

– Då sa sköterskan att det var bättre att jag kom till den öppna mottagningen och det lät väl bra, säger Maria Ossowicki.

Lång kö

Mottagningen öppnar klockan tio. Maria Ossowicki ville vara ute i god tid och var där drygt en halvtimme innan. Då satt redan 15 personer och väntade.

– Jag tänkte att jag tar en nummerlapp. Men då sa en annan patient att man inte får ta nummerlapp förrän kvart i tio.

– Jag frågade personalen om det stämde och då svarade hon att så var det – annars är det så många som kommer tidigt och sätter sig och väntar. Men det var det ju redan!

En lång kö bildades framför maskinen med kölappar.

– Folk började titta på varandra, en del hade ju varit där länge och tyckte att de skulle vara först.

– Efter en stund sa receptionisten att de bara kunde ta emot sex patienter!

Akuten

Maria Ossowicki förstod ingenting.

– Varför sa de inte det när jag ringde på morgonen? Jag frågade personalen vad jag skulle göra nu. ”Vi har en ny telefontid klockan 13”, fick jag till svar.

Då åkte hon till akuten. Efter en och en halv timme hade hon fått hjälp med ett halsprov.

– Så ska det ju inte gå till. Jag tycker så synd om de äldre som fick gå hem från Gripen och sätta sig i telefonkö igen. Det är ett väldigt konstigt system!

– Det är insändare hela tiden om vårdcentralens problem – när ska någon ta tag i det här?

Bekräftar kaos

Jürgen Staub Lambrecht är enhetschef på Gripen.

– Det var ovanligt rörigt både i torsdags och i onsdags. Vi brukar inte ha så kaotiska förhållanden.

Hans teori är att många var lediga under påsklovet och passade på att besöka vårdcentralen.

Jürgen Staub Lambrecht jämför den öppna mottagningen med drop-in hos frissan.

– Man kommer in i mån av plats och vi sätter stopp när ett visst antal patienter passerat receptionen. Har man otur kan man behöva göra ett nytt försök.

Hur tycker du att den öppna mottagningen fungerar?

– Generellt sett fungerar den väldigt bra. De flesta som kommer dit får också träffa en doktor vid första besöket.

Jürgen Staub Lambrecht bekräftar att patienter får ta kölappar först klockan 9.45.

– Det är för att ingen som bor i närheten ska komma förbi klockan åtta och ta en nummerlapp och sedan gå förbi alla andra i kön klockan tio.

Varför hänvisas patienter till nästa telefontid när de är på plats?

– Personalen i receptionen är inte medicinskt utbildade och fördelar inga besökstider.

Det var flera år sedan som Maria Ossowicki behövde kontakta vårdcentralen. Efter torsdagens turer hoppas hon att det dröjer ännu längre innan hon behöver göra det igen.

Hon ringde Gripen klockan åtta på morgonen och ville träffa en läkare som kunde undersöka hennes onda hals.

– Då sa sköterskan att det var bättre att jag kom till den öppna mottagningen och det lät väl bra, säger Maria Ossowicki.

Lång kö

Mottagningen öppnar klockan tio. Maria Ossowicki ville vara ute i god tid och var där drygt en halvtimme innan. Då satt redan 15 personer och väntade.

– Jag tänkte att jag tar en nummerlapp. Men då sa en annan patient att man inte får ta nummerlapp förrän kvart i tio.

– Jag frågade personalen om det stämde och då svarade hon att så var det – annars är det så många som kommer tidigt och sätter sig och väntar. Men det var det ju redan!

En lång kö bildades framför maskinen med kölappar.

– Folk började titta på varandra, en del hade ju varit där länge och tyckte att de skulle vara först.

– Efter en stund sa receptionisten att de bara kunde ta emot sex patienter!

Akuten

Maria Ossowicki förstod ingenting.

– Varför sa de inte det när jag ringde på morgonen? Jag frågade personalen vad jag skulle göra nu. ”Vi har en ny telefontid klockan 13”, fick jag till svar.

Då åkte hon till akuten. Efter en och en halv timme hade hon fått hjälp med ett halsprov.

– Så ska det ju inte gå till. Jag tycker så synd om de äldre som fick gå hem från Gripen och sätta sig i telefonkö igen. Det är ett väldigt konstigt system!

– Det är insändare hela tiden om vårdcentralens problem – när ska någon ta tag i det här?

Bekräftar kaos

Jürgen Staub Lambrecht är enhetschef på Gripen.

– Det var ovanligt rörigt både i torsdags och i onsdags. Vi brukar inte ha så kaotiska förhållanden.

Hans teori är att många var lediga under påsklovet och passade på att besöka vårdcentralen.

Jürgen Staub Lambrecht jämför den öppna mottagningen med drop-in hos frissan.

– Man kommer in i mån av plats och vi sätter stopp när ett visst antal patienter passerat receptionen. Har man otur kan man behöva göra ett nytt försök.

Hur tycker du att den öppna mottagningen fungerar?

– Generellt sett fungerar den väldigt bra. De flesta som kommer dit får också träffa en doktor vid första besöket.

Jürgen Staub Lambrecht bekräftar att patienter får ta kölappar först klockan 9.45.

– Det är för att ingen som bor i närheten ska komma förbi klockan åtta och ta en nummerlapp och sedan gå förbi alla andra i kön klockan tio.

Varför hänvisas patienter till nästa telefontid när de är på plats?

– Personalen i receptionen är inte medicinskt utbildade och fördelar inga besökstider.