2015-04-02 20:00

2015-04-02 20:01

Stora och små möts bland boksidorna

VÅLBERG: De har gjort skärtorsdagen till världsbokdag

Recensionstusenfoting, Monica Zak, bokbytartimme och tipspromenad. Vålbergsskolan tjuvstartade på torsdagen Världsbokdagen med en heldag författarbesök, böcker och läsning.

När skoldagen började på skärtorsdagen i Vålbergsskolan ringlade kön lång till bokbytarborden. En inlämnad bok byttes mot en annan som man inte läst. Och innan det var dags för författarbesöken kunde eleverna, från förskoleklass till nian, gå tipspromenad och gissa antalet böcker i en korg.

– Man ska läsa böcker för att bli bättre på att läsa. För att när man blir vuxen och får barn så ska man vara bra på att läsa för sina barn.

Emil Hedberg, som går i ettan, tycker just nu bäst om att läsa faktaböcker om får. Och han har en tydlig idé om varför det är bra att läsa böcker.

Läsnyttan

Han lyssnar tillsammans med de andra eleverna i förskoleklass till trean på författaren Pernilla Gesén som pratar om bokläsande. Samtidigt pratar Mats Berggren för åttorna och niorna och Monica Zak i idrottshallen för eleverna i fyran till sjuan.

Elicia Vehkajärvi som går i femman har läst hennes hyllade bok ”Jag är en pojke med tur”, om en sexårig pojkes flykt med sin mamma och syster undan talibanerna, via Kabul till Sverige.

– Den var bra eftersom det var en verklig händelse hon hade skrivit om. Den var lite sorglig eftersom han tappade bort sin mamma.

Hon tycker det här är en rolig dag och förstår vikten av att kunna läsa.

– Det är bra för att kunna läsa på skyltar och så och hitta var man ska, och för att kunna skriva brev. När man läser en bok kan man få i gång fantasin om man ska skriva en egen berättelse, säger hon.

Bokglad rektor

Mest av alla i korridorerna strålar dock en av de två rektorerna, Birgitta Vuorinen.

– Det här är en helt underbart rolig dag. Det värmer att se en stor kaxig nia sitta med två sexåringar lutande mot sig på varje sida när han läser högt för dem. Det blir en så mjuk stämning som håller i sig även efteråt.

När skoldagen började på skärtorsdagen i Vålbergsskolan ringlade kön lång till bokbytarborden. En inlämnad bok byttes mot en annan som man inte läst. Och innan det var dags för författarbesöken kunde eleverna, från förskoleklass till nian, gå tipspromenad och gissa antalet böcker i en korg.

– Man ska läsa böcker för att bli bättre på att läsa. För att när man blir vuxen och får barn så ska man vara bra på att läsa för sina barn.

Emil Hedberg, som går i ettan, tycker just nu bäst om att läsa faktaböcker om får. Och han har en tydlig idé om varför det är bra att läsa böcker.

Läsnyttan

Han lyssnar tillsammans med de andra eleverna i förskoleklass till trean på författaren Pernilla Gesén som pratar om bokläsande. Samtidigt pratar Mats Berggren för åttorna och niorna och Monica Zak i idrottshallen för eleverna i fyran till sjuan.

Elicia Vehkajärvi som går i femman har läst hennes hyllade bok ”Jag är en pojke med tur”, om en sexårig pojkes flykt med sin mamma och syster undan talibanerna, via Kabul till Sverige.

– Den var bra eftersom det var en verklig händelse hon hade skrivit om. Den var lite sorglig eftersom han tappade bort sin mamma.

Hon tycker det här är en rolig dag och förstår vikten av att kunna läsa.

– Det är bra för att kunna läsa på skyltar och så och hitta var man ska, och för att kunna skriva brev. När man läser en bok kan man få i gång fantasin om man ska skriva en egen berättelse, säger hon.

Bokglad rektor

Mest av alla i korridorerna strålar dock en av de två rektorerna, Birgitta Vuorinen.

– Det här är en helt underbart rolig dag. Det värmer att se en stor kaxig nia sitta med två sexåringar lutande mot sig på varje sida när han läser högt för dem. Det blir en så mjuk stämning som håller i sig även efteråt.

Världsbokdagen

Världsbokdagen infaller den 23 april varje år och är en temadag instiftad av Unesco 1995 för att uppmärksamma boken och upphovsrätten.

Det arrangeras aktiviteter världen över för att hylla böcker och författare, sprida glädje, idéer och kunskap kring litteratur och läsning för att bidra till förståelse och tolerans bland människor. Böcker är ett effektivt verktyg i arbetet för fattigdomsbekämpning och fredsbyggande och målet är att uppmuntra författare och kämpa mot analfabetism.

Källa: unesco.se