2015-03-29 21:29

2015-03-29 21:30

Snart börjar däckruschen

KARLSTAD: Påsken en högtid för däckbyte

Än så länge är det många avvaktar. Men efter påsk räknar däckförsäljaren Thomas Lindqvist med en rejäl rusch efter nya ”sommarskor” till bilen.

Till och med tisdag måste man ha vinterdäck om det är vinterväglag. Och den senaste tidens ostadiga väder har påverkat försäljningen av sommardäck.

– Det är mer hektiskt på våren än på hösten. Inför vintern har folk ett par månader på sig att byta däck. Nu handlar det om ett par veckor, säger Thomas Lindqvist som driver Karlstads Däcktjänst.

Priset är viktigt

Prislappen är ofta en viktig faktor i valet av däck.

– Alla vill ju ha det bästa till billigaste priset, helst ska det vara gratis. För egen del så tycker jag att det är viktigt med ett sommardäck som är tyst och tar bort vatten på ett bra sätt. Och naturligtvis är ekonomin en faktor, säger Thomas Lindqvist.

Risk för halka

Thomas Lindqvist tycker att många för tidigt börjar fundera på att byta till sommardäck.

– Jag får ju samtal i februari. Då säger jag åt dem att titta på kalendern. För tre år sedan var det ingen som tänkte tanken att byta till sommardäck före påsk. Det finns fortfarande risk för halka.

Byt slitna däck

En trend de senaste åren är att fler väljer att i ett tidigare skede byta ut däck som börjar bli slitna.

– Det har blivit mycket bättre. Där ligger också ett ansvar på mig som försäljare. Det är ju ingen idé att sätta på däck som kanske bara klarar två månader till innan det är dags att köpa nya.

Dubbfritt är populärt

En annan skillnad genom åren är att dubbfria vinterdäck blivit såväl bättre som mer populära.

– Ett bra dubbfritt däck är mycket bättre än ett halvdant dubbat däck. Jag själv kör helst dubbfritt, säger Thomas Lindqvist.

Till och med tisdag måste man ha vinterdäck om det är vinterväglag. Och den senaste tidens ostadiga väder har påverkat försäljningen av sommardäck.

– Det är mer hektiskt på våren än på hösten. Inför vintern har folk ett par månader på sig att byta däck. Nu handlar det om ett par veckor, säger Thomas Lindqvist som driver Karlstads Däcktjänst.

Priset är viktigt

Prislappen är ofta en viktig faktor i valet av däck.

– Alla vill ju ha det bästa till billigaste priset, helst ska det vara gratis. För egen del så tycker jag att det är viktigt med ett sommardäck som är tyst och tar bort vatten på ett bra sätt. Och naturligtvis är ekonomin en faktor, säger Thomas Lindqvist.

Risk för halka

Thomas Lindqvist tycker att många för tidigt börjar fundera på att byta till sommardäck.

– Jag får ju samtal i februari. Då säger jag åt dem att titta på kalendern. För tre år sedan var det ingen som tänkte tanken att byta till sommardäck före påsk. Det finns fortfarande risk för halka.

Byt slitna däck

En trend de senaste åren är att fler väljer att i ett tidigare skede byta ut däck som börjar bli slitna.

– Det har blivit mycket bättre. Där ligger också ett ansvar på mig som försäljare. Det är ju ingen idé att sätta på däck som kanske bara klarar två månader till innan det är dags att köpa nya.

Dubbfritt är populärt

En annan skillnad genom åren är att dubbfria vinterdäck blivit såväl bättre som mer populära.

– Ett bra dubbfritt däck är mycket bättre än ett halvdant dubbat däck. Jag själv kör helst dubbfritt, säger Thomas Lindqvist.

Däckregler

1 december till och med 31 mars måste alla fordon i Sverige vara utrustade med vinterdäck, om det råder vinterväglag. Med vinterväglag avses snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Dubbdäck får användas 1 oktober–15 april. Men också under annan tid, om det är eller befaras bli vinterväglag. Vinterdäck ska ha ett mönsterdjup på minst 3 mm, sommardäck ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm. Det finns inget ålderskrav för däck.