2015-03-23 18:29

2015-03-23 18:29

Färre flög via flygplatsen

KARLSTAD: Vd Peter Landmark: "Det var ett tuff år"

Från närmare 110 000 passagerare, till drygt 83 000. Karlstads flygplats tappade 26 procent av sina passagerare ifjol.
– Men med tanke på att vi tappade 40 procent av vår trafik över en natt, är det ändå bättre än väntat, säger vd Peter Landmark.

2014 blev inget bra år för Karlstad Airport. Flygplatsen tappade flera viktiga linjer och mer än en fjärdedel av passagerarna försvann:

– Det var ett tufft år. Vi förlorade linjer till Barcelona, Gran Canaria och den dagliga trafiken till Köpenhamn. Men hade vi inte gjort någonting hade vi sett ännu sämre siffror nu, säger flygplatsens vd Peter Landmark.

Minusresultat

– Prognosen för 2015 ser mycket bättre ut: vi har Nextjet med tre till fem avgångar till Arlanda och det är riktigt bra fart på flyget till Frankfurt, jag flög själv förra måndagen och planet var fullsatt.

Rent ekonomiskt slutade 2014 med minusresultat.

– Vi hamnade fem till sju miljoner kronor över budget, så är det. Men då ska man komma ihåg att i vår driftbudget ligger räddningstjänst och snöröjning, som vi måste tillhandahålla. Bortser man från dessa utgifter skulle minus bli plus, säger Peter Landmark.

Han hyser dessutom goda förhoppningar för 2015 som helhet.

”Pekar åt rätt håll”

– Jag vill påstå att årets utbud är det bästa som vi någonsin har haft. Tittar vi på februari och mars så visar vi dessutom plussiffror, säger Peter Landmark.

– Sedan tar det tid att ändra beteendemönster, men det känns verkligen som att folk börjar bli medvetna om vilka möjligheter som finns; exempelvis att man kan ta sig till Jönköping på 21 minuter.

Henrik Lindblom (FP), ordförande i Karlstad Airport AB, håller med:

– Det pekar absolut åt rätt håll. Jag känner framför allt att reguljärflyget till och från Karlstad är stabilt.

Totalt sett ökade antalet passagerare vid de flesta av Sveriges flygplatser under 2014 och inrikestrafiken ökade för femte året i rad, rapporterar Nyhetsbyrån Sirén.

Fler flygresenärer

Flygresenärerna ökade såväl på Arlanda som på mindre flygplatser som Vilhelmina och Kristianstad. En majoritet av de allra minsta flygplatserna, med under 10 000 passagerare per år, tappade dock trafik. Samtlig statistik kommer från myndigheten Trafikanalys.

2014 blev inget bra år för Karlstad Airport. Flygplatsen tappade flera viktiga linjer och mer än en fjärdedel av passagerarna försvann:

– Det var ett tufft år. Vi förlorade linjer till Barcelona, Gran Canaria och den dagliga trafiken till Köpenhamn. Men hade vi inte gjort någonting hade vi sett ännu sämre siffror nu, säger flygplatsens vd Peter Landmark.

Minusresultat

– Prognosen för 2015 ser mycket bättre ut: vi har Nextjet med tre till fem avgångar till Arlanda och det är riktigt bra fart på flyget till Frankfurt, jag flög själv förra måndagen och planet var fullsatt.

Rent ekonomiskt slutade 2014 med minusresultat.

– Vi hamnade fem till sju miljoner kronor över budget, så är det. Men då ska man komma ihåg att i vår driftbudget ligger räddningstjänst och snöröjning, som vi måste tillhandahålla. Bortser man från dessa utgifter skulle minus bli plus, säger Peter Landmark.

Han hyser dessutom goda förhoppningar för 2015 som helhet.

”Pekar åt rätt håll”

– Jag vill påstå att årets utbud är det bästa som vi någonsin har haft. Tittar vi på februari och mars så visar vi dessutom plussiffror, säger Peter Landmark.

– Sedan tar det tid att ändra beteendemönster, men det känns verkligen som att folk börjar bli medvetna om vilka möjligheter som finns; exempelvis att man kan ta sig till Jönköping på 21 minuter.

Henrik Lindblom (FP), ordförande i Karlstad Airport AB, håller med:

– Det pekar absolut åt rätt håll. Jag känner framför allt att reguljärflyget till och från Karlstad är stabilt.

Totalt sett ökade antalet passagerare vid de flesta av Sveriges flygplatser under 2014 och inrikestrafiken ökade för femte året i rad, rapporterar Nyhetsbyrån Sirén.

Fler flygresenärer

Flygresenärerna ökade såväl på Arlanda som på mindre flygplatser som Vilhelmina och Kristianstad. En majoritet av de allra minsta flygplatserna, med under 10 000 passagerare per år, tappade dock trafik. Samtlig statistik kommer från myndigheten Trafikanalys.