2015-03-21 06:00

2015-03-21 09:32

Parkeringsstrul på CSK

KARLSTAD: Långa köer när parkeringsautomater slogs ut

Trasiga maskiner. Många av parkeringsautomaterna vid centralsjukhuset har inte kunnat ta emot kortbetalningar denna vecka. Detta har lett till långa köer till de få fungerande. Under fredagen var de ännu inte i bruk då reservdelar fortfarande saknades. Dock har parkeringen blivit gratis tills dess att det är löst.

Under veckan som varit har Centralsjukhuset i Karlstad haft problem med sina parkeringsautomater. Det är då framför allt de fem automater som finns vid huvudentrén som det har varit problem med då besökare inte kunnat betala med kort i dem. Detta har lett till väldigt långa köer och en hel del frustration.

Maskinerna tillhör landstinget, företaget Cale är maskinleverantör och företaget Q-park sköter och servar dem. Enligt Q-park har problemet uppstått för att mjukvaran i maskinerna har krånglat. Dataproblem slog ut ACT-boxarna, som är de som skickar över korttransaktionerna till banken. Nya ACT-boxar är beställda, men har ännu inte hunnit komma.

Högt tryck

– Det är inte bra, det funkar inte. Vi har inte parkering för att tjäna pengar utan vi finns för att serva våra patienter och besökare. Vi är inte nöjda med hur parkeringen fungerar. Det är mycket att titta på till exempel antalet parkeringar, hur man tar sig dit, betalningsmöjligheter och så vidare. Vi vill göra det enkelt för våra patienter och besökare. Vi tittar på bättre lösningar, säger Annette Andersson, fastighetschef landstinget.

Att det är just de fem automater som finns vid huvudentrén som har krånglat tros bero på att det är där som det är högst tryck.

– Vi vet att det är högt tryck på parkeringen och vi håller på och kollar om vi kan utveckla betalningsmöjligheterna, säger Annette Andersson.

Säckat maskiner

På sjukhuset är det många som har påpekat problemet men om någon har kommit för sent till någon vårdtid på grund av detta är oklart. Under fredagen när reservdelarna fortfarande inte hade kommit togs beslutet att säcka de fem maskiner med problem. Detta innebär alltså att besökare kan stå på den parkeringen gratis för tillfället.

– Jag fick höra från receptionen att det har varit mycket strul. Man kan tycka att vi kanske borde säckat maskinerna tidigare, men det är alltid lätt att vara efterklok, säger Ulf Bjureus, driftledare på landstinget.

Andra möjligheter

Att de tittar på olika betalningsmöjligheter är för att det ska underlätta på parkeringen. Då fler alternativ erbjuds kommer det dessutom bli mindre tryck på de maskiner som finns.

– Många har påpekat det här med att betala med sms. Vi tittar på detta just nu, det är hög prioritering.

Varken Landstinget eller Q-park har ännu fått information om när reservdelarna kommer att komma. Säckningen av maskinerna kommer att vara kvar tills problemet är åtgärdat.

– Det är ett tråkigt kapitel. jag gör det jag kan för att det ska fungera, säger Ulf Bjureus.

Under veckan som varit har Centralsjukhuset i Karlstad haft problem med sina parkeringsautomater. Det är då framför allt de fem automater som finns vid huvudentrén som det har varit problem med då besökare inte kunnat betala med kort i dem. Detta har lett till väldigt långa köer och en hel del frustration.

Maskinerna tillhör landstinget, företaget Cale är maskinleverantör och företaget Q-park sköter och servar dem. Enligt Q-park har problemet uppstått för att mjukvaran i maskinerna har krånglat. Dataproblem slog ut ACT-boxarna, som är de som skickar över korttransaktionerna till banken. Nya ACT-boxar är beställda, men har ännu inte hunnit komma.

Högt tryck

– Det är inte bra, det funkar inte. Vi har inte parkering för att tjäna pengar utan vi finns för att serva våra patienter och besökare. Vi är inte nöjda med hur parkeringen fungerar. Det är mycket att titta på till exempel antalet parkeringar, hur man tar sig dit, betalningsmöjligheter och så vidare. Vi vill göra det enkelt för våra patienter och besökare. Vi tittar på bättre lösningar, säger Annette Andersson, fastighetschef landstinget.

Att det är just de fem automater som finns vid huvudentrén som har krånglat tros bero på att det är där som det är högst tryck.

– Vi vet att det är högt tryck på parkeringen och vi håller på och kollar om vi kan utveckla betalningsmöjligheterna, säger Annette Andersson.

Säckat maskiner

På sjukhuset är det många som har påpekat problemet men om någon har kommit för sent till någon vårdtid på grund av detta är oklart. Under fredagen när reservdelarna fortfarande inte hade kommit togs beslutet att säcka de fem maskiner med problem. Detta innebär alltså att besökare kan stå på den parkeringen gratis för tillfället.

– Jag fick höra från receptionen att det har varit mycket strul. Man kan tycka att vi kanske borde säckat maskinerna tidigare, men det är alltid lätt att vara efterklok, säger Ulf Bjureus, driftledare på landstinget.

Andra möjligheter

Att de tittar på olika betalningsmöjligheter är för att det ska underlätta på parkeringen. Då fler alternativ erbjuds kommer det dessutom bli mindre tryck på de maskiner som finns.

– Många har påpekat det här med att betala med sms. Vi tittar på detta just nu, det är hög prioritering.

Varken Landstinget eller Q-park har ännu fått information om när reservdelarna kommer att komma. Säckningen av maskinerna kommer att vara kvar tills problemet är åtgärdat.

– Det är ett tråkigt kapitel. jag gör det jag kan för att det ska fungera, säger Ulf Bjureus.