2015-03-11 06:00

2015-03-11 20:51

Fusk med bussalkolåsen

KARLSTAD: Förare vid Förenade buss slår larm om beteendet

Det fuskas med blåsandet i alkolåsen bland Förenade buss förare i Karlstad. Fusket sker vid förarbyte och är ganska vanligt, hävdar en av bolagets chaufförer.
– Det ska inte gå att ta över en buss utan att blåsa. Men vi ser oerhört allvarligt på uppgifterna, säger vd:n Bengt Åström.

NWT skrev i lördagstidningen om Skånetrafiken i Hässleholm som avslöjades med att en och samma person tidigt på morgonen gick och blåste i samtliga bussars alkolås för att fordonen skulle kunna varmköras. Sedan slapp förarna att själva blåsa grönt.

Detta agerande kritiserades både av Karlstadsbuss vd Mattias Bergh och av Stefan Arnell, trafikchef vid Nobina i Värmland som kör länstrafiken åt Värmlandstrafik. Båda sade att fusk med alkolåsen inte förekommer i Värmland.

Men det hävdar en förare vid Förenade buss som kör stadsbussarna åt Karlstadsbuss visst att det gör.

– Vi har ett knappsystem till våra alkolås. Antingen trycker vi på alkostoppet vid skiftslut efter avstängd motor eller så kan motorn stå på och ändå aktivera alkostoppknappen. Det fuskas en hel del med detta, säger chauffören.

Oftast slarv

Det är vid förarbytena vid Förenade buss depå på Örsholmen och vid Blekegatan längs linje 11 i samma stadsdel som fusket sker.

Enligt den anställde handlar det oftast om slarv från förarnas sida. Han är kritisk mot beteendet och menar att alla bussförare borde blåsa i alkolåset innan de går på sina pass.

– Man borde inte kunna kringgå systemet på det här sättet, säger chauffören.

Syns det inte i bussarnas loggsystem om man fuskar?

– Det verkar som om ingen bryr sig om att kontrollera loggen, säger chauffören.

Förenade buss vd Bengt Åström menar att det inte ska gå att lura systemet på det här sättet.

– Det finns en automatik som kopplas ur i samband med förarbyte. Då måste nästa förare blåsa för att kunna starta upp bussen igen. Enligt vårt skyddsombud förekommer det aldrig några brott mot det här systemet.

Han tar dock NWT:s uppgifter om motsatsen på allvar.

– Vi ser oerhört allvarligt på uppgifterna. Det här är en fråga som jag ska tag i omgående. Förarna har sina rutiner, ja de har en hel checklista när de påbörjar sina pass.

Kan det inte bero på stress att de väljer att inte blåsa i alkolåset?

– Nej, det finns tid avsatt för det, säger Bengt Åström.

Karlstadsbuss chef Mattias Bergh säger så här om uppgifterna om alkolåsfusket:

– Det är allvarligt. Vi ska dock inte vara naiva och tro att det aldrig fuskas. Det rör sig trots allt 180–190 chaufförer. Det var dock mer synpunkter hur de skötte sig för några år sedan då vi bytte förare på stan då bytena var stressigare med folk i bussarna.

– Vi har regelbundna träffar med Förenade buss och ska ta upp den här frågan där. Saker och ting kan alltid bli bättre, säger han.

NWT skrev i lördagstidningen om Skånetrafiken i Hässleholm som avslöjades med att en och samma person tidigt på morgonen gick och blåste i samtliga bussars alkolås för att fordonen skulle kunna varmköras. Sedan slapp förarna att själva blåsa grönt.

Detta agerande kritiserades både av Karlstadsbuss vd Mattias Bergh och av Stefan Arnell, trafikchef vid Nobina i Värmland som kör länstrafiken åt Värmlandstrafik. Båda sade att fusk med alkolåsen inte förekommer i Värmland.

Men det hävdar en förare vid Förenade buss som kör stadsbussarna åt Karlstadsbuss visst att det gör.

– Vi har ett knappsystem till våra alkolås. Antingen trycker vi på alkostoppet vid skiftslut efter avstängd motor eller så kan motorn stå på och ändå aktivera alkostoppknappen. Det fuskas en hel del med detta, säger chauffören.

Oftast slarv

Det är vid förarbytena vid Förenade buss depå på Örsholmen och vid Blekegatan längs linje 11 i samma stadsdel som fusket sker.

Enligt den anställde handlar det oftast om slarv från förarnas sida. Han är kritisk mot beteendet och menar att alla bussförare borde blåsa i alkolåset innan de går på sina pass.

– Man borde inte kunna kringgå systemet på det här sättet, säger chauffören.

Syns det inte i bussarnas loggsystem om man fuskar?

– Det verkar som om ingen bryr sig om att kontrollera loggen, säger chauffören.

Förenade buss vd Bengt Åström menar att det inte ska gå att lura systemet på det här sättet.

– Det finns en automatik som kopplas ur i samband med förarbyte. Då måste nästa förare blåsa för att kunna starta upp bussen igen. Enligt vårt skyddsombud förekommer det aldrig några brott mot det här systemet.

Han tar dock NWT:s uppgifter om motsatsen på allvar.

– Vi ser oerhört allvarligt på uppgifterna. Det här är en fråga som jag ska tag i omgående. Förarna har sina rutiner, ja de har en hel checklista när de påbörjar sina pass.

Kan det inte bero på stress att de väljer att inte blåsa i alkolåset?

– Nej, det finns tid avsatt för det, säger Bengt Åström.

Karlstadsbuss chef Mattias Bergh säger så här om uppgifterna om alkolåsfusket:

– Det är allvarligt. Vi ska dock inte vara naiva och tro att det aldrig fuskas. Det rör sig trots allt 180–190 chaufförer. Det var dock mer synpunkter hur de skötte sig för några år sedan då vi bytte förare på stan då bytena var stressigare med folk i bussarna.

– Vi har regelbundna träffar med Förenade buss och ska ta upp den här frågan där. Saker och ting kan alltid bli bättre, säger han.