2015-02-24 18:18

2015-02-24 18:18

Så skaffar man sig följare

KARLSTAD: Schyst vinnare av kommunikatörspriset

De har tusentals följare på Instagram. Och de vet hur man når dit.
– Var aktiv, säger Teresa Lopez.

Genomslag i sociala medier. Det var ett av flera korta föredrag på 2015 års kommunikatörsdag på Karlstads universitet.

Teresa Lopez och Mona Al Suntfi, 320 000 respektive 10 000 följare på Instagram, berättade om hur de lyckats.

– Hur gör man för att få så många följare? Det är den svåraste frågan, säger Teresa Lopez.

– Jag skaffade inte mitt konto för att få följare, utan för att se visa och se mina träningsframsteg.

Teresa har sitt Instagramkonto som en hobby, medan Mona använder det för att marknadsföra sitt företag. Den gemensamma nämnaren för de båda är att de visar upp träningsbilder.

– Jag hade ett privat Instagramkonto först, men när jag blev personlig tränare gjorde jag om det med fokus på jobbet, säger Mona Al Suntfi.

– Och lägger jag upp något annat nu så märker jag att mina följare inte tycker att det är intressant.

Engelska är bra

Även om de inte var ute efter att få följare så kom de, så hur lyckas man på Instagram?

– Ha bra kvalité på bilderna och skriv en meningsfull text som passar, använda hashtags och ha ett bra användarnamn som är enkelt att komma ihåg, säger Mona Al Suntfi.

– Var aktiv, lägg upp en–två bilder per dag, och skriv på engelska, är Teresa Lopez tips.

– Man tappar följare om man inte är aktiv, varnar Mona Al Suntfi.

Och de höjer ett varningens finger när det kommer till sponsring, något de båda har.

– Man ska vara försiktig med vilka sponsorer man väljer, det handlar om trovärdighet.

”Råg i ryggen”

Under kommunikatörsdagen delades kommunikatörspriset ut. Det gick i år till Region Värmland för deras arbete med inspirationshandboken ”Schyst!”.

– Det känns jättekul och det är ett erkännande att vi nått ut, både i Värmland och i resten av landet, säger Marianne Nilsson, genusutvecklare på Region Värmland.

– Det känns också roligt och glädjande att vi gjort det här själva och att det inte är ett byråjobb, säger Lars Falkman, marknadskommunikatör och formgivare av handboken, och tillägger att det ger lite extra råg i ryggen inför framtiden.

Hur ska ni fira?

– Det blir nog en tårta, säger Lars Falkman

Boken har distribuerats i runt 10 000 exemplar till bland annat kommuner, landsting och företag.

Genomslag i sociala medier. Det var ett av flera korta föredrag på 2015 års kommunikatörsdag på Karlstads universitet.

Teresa Lopez och Mona Al Suntfi, 320 000 respektive 10 000 följare på Instagram, berättade om hur de lyckats.

– Hur gör man för att få så många följare? Det är den svåraste frågan, säger Teresa Lopez.

– Jag skaffade inte mitt konto för att få följare, utan för att se visa och se mina träningsframsteg.

Teresa har sitt Instagramkonto som en hobby, medan Mona använder det för att marknadsföra sitt företag. Den gemensamma nämnaren för de båda är att de visar upp träningsbilder.

– Jag hade ett privat Instagramkonto först, men när jag blev personlig tränare gjorde jag om det med fokus på jobbet, säger Mona Al Suntfi.

– Och lägger jag upp något annat nu så märker jag att mina följare inte tycker att det är intressant.

Engelska är bra

Även om de inte var ute efter att få följare så kom de, så hur lyckas man på Instagram?

– Ha bra kvalité på bilderna och skriv en meningsfull text som passar, använda hashtags och ha ett bra användarnamn som är enkelt att komma ihåg, säger Mona Al Suntfi.

– Var aktiv, lägg upp en–två bilder per dag, och skriv på engelska, är Teresa Lopez tips.

– Man tappar följare om man inte är aktiv, varnar Mona Al Suntfi.

Och de höjer ett varningens finger när det kommer till sponsring, något de båda har.

– Man ska vara försiktig med vilka sponsorer man väljer, det handlar om trovärdighet.

”Råg i ryggen”

Under kommunikatörsdagen delades kommunikatörspriset ut. Det gick i år till Region Värmland för deras arbete med inspirationshandboken ”Schyst!”.

– Det känns jättekul och det är ett erkännande att vi nått ut, både i Värmland och i resten av landet, säger Marianne Nilsson, genusutvecklare på Region Värmland.

– Det känns också roligt och glädjande att vi gjort det här själva och att det inte är ett byråjobb, säger Lars Falkman, marknadskommunikatör och formgivare av handboken, och tillägger att det ger lite extra råg i ryggen inför framtiden.

Hur ska ni fira?

– Det blir nog en tårta, säger Lars Falkman

Boken har distribuerats i runt 10 000 exemplar till bland annat kommuner, landsting och företag.

Juryns motivering

Så här lyder motiveringen till kommunikatörspriset:

Genom att ta fram och utveckla en inspirationshandbok om ordens betydelse har de fått organisationer och företag över hela Sverige att uppmärksamma jämlik kommunikation. Målet är att alla ska inkluderas genom att lyfta och öka medvetenheten om hur vi kommunicerar Schyst. Organisationen har inte bara satt jämställdhet på Värmlandskartan utan också Värmland på jämställdhetskartan. Imponerande är också förmågan till improvisation när de lyckades fånga och ta vara på en idé som växte snabbt och mycket mer än de hade planerat.

Källa: Kommunikatörsnätverket