2015-02-20 06:00

2015-02-20 07:12

NWT vänder uppåt igen

VÄRMLAND: Pappersupplagor minskar, digitalt ökar

Dagstidningarna forsätter att tappa i upplaga. Så även NWT. Men tappet har minskat! 2013 minskade NWT med 2 400 exemplar. Förra året stannade nedgången vid 1700. Konkurrenten VF backade mer, procentuellt sett.

NWT är i dag Sveriges fjärde största landsortstidning och står stabilt, sett till branschens egna organ Tidningsstatistik. På torsdagen redovisades förra årets upplagesiffror, som visar att NWT landade på 45 800 exemplar. Plus 8,8 procent eller minus 3,6 procent, beroende på hur man räknar. Både Nerikes Allehanda och Dalarnas tidningar, som ligger närmast före NWT i statistiken, tappade dubbelt så många.

”Superhäftigt”

NWT klarar sig bättre än de flesta andra dagstidningarna.

– Det är superhäftigt! Inte minst är vi stolta över hushållstäckningen i Karlstad som ligger på 43,8 procent. Värmlands Folkblad har 9,8 procents hushållstäckning i Karlstad. Alltså läser nästan vartannat hushåll i Karlstad NWT och vart tionde VF, säger Karin Jonsell, privatmarknadschef på NWT.

Enligt TS siffror redovisar Nya Wermlands-tidningen 2014 en ökning med 3 700 exemplar, motsvarande 8,8 procent. Då tillgodoräknar sig NWT både A- och B-upplagan. B-upplagan är en tredagarsprenumeration, medan A-upplagan omfattar sex dagar. I praktiken tappade NWT 1700 exemplar och gick minus 3,6 procent, om man endast jämför A-upplagan.

– Förklaringen är att våra varannandagsprenumeranter numera får e-tidningen övriga dagar i veckan. Då räknas det som man har tidningen sex dagar i veckan. Även om pappersupplagorna minskar så vårt innehåll aldrig varit så efterfrågat som i dag och vi har aldrig tidigare nått så många värmlänningar genom alla våra kanaler, säger Mikael Rothsten, ansvarig utgivare.

NWT i mobilen

Tidningens innehåll kan i dag, förutom papperstidningen, nå läsarna genom en mängd olika kanaler; e-tidningen, surfplattan, datorn och mobilen.

– Vi ser att konsumtionsmönstren förändras och det gäller för oss som tidning att följa med i den utvecklingen. Allt fler läser oss i mobilen och därför införde vi för en månad sedan en webbsajt som automatiskt anpassar sig till telefonen. Sedan dess har vår mobiltrafik i det närmaste tredubblats och jag är säker på att den utvecklingen fortsätter, säger Mikael Rothsten.

Sveriges största landsortstidning, Helsingsborgs Dagblad med Nordvästra Skånes tidningar och Landskrona Posten, redovisar 64 000 exemplar för 2014, vilket motsvarar en minskning på 8,4 procent.

Värmlands Folkblad landade på 15 500 exemplar och backade 4,3 procent.

– Det gäller att hitta sätt att kompensera upplagetappet. Vi deppar inte ihop, säger Peter Franke, VF:s chefredaktör.

NWT är i dag Sveriges fjärde största landsortstidning och står stabilt, sett till branschens egna organ Tidningsstatistik. På torsdagen redovisades förra årets upplagesiffror, som visar att NWT landade på 45 800 exemplar. Plus 8,8 procent eller minus 3,6 procent, beroende på hur man räknar. Både Nerikes Allehanda och Dalarnas tidningar, som ligger närmast före NWT i statistiken, tappade dubbelt så många.

”Superhäftigt”

NWT klarar sig bättre än de flesta andra dagstidningarna.

– Det är superhäftigt! Inte minst är vi stolta över hushållstäckningen i Karlstad som ligger på 43,8 procent. Värmlands Folkblad har 9,8 procents hushållstäckning i Karlstad. Alltså läser nästan vartannat hushåll i Karlstad NWT och vart tionde VF, säger Karin Jonsell, privatmarknadschef på NWT.

Enligt TS siffror redovisar Nya Wermlands-tidningen 2014 en ökning med 3 700 exemplar, motsvarande 8,8 procent. Då tillgodoräknar sig NWT både A- och B-upplagan. B-upplagan är en tredagarsprenumeration, medan A-upplagan omfattar sex dagar. I praktiken tappade NWT 1700 exemplar och gick minus 3,6 procent, om man endast jämför A-upplagan.

– Förklaringen är att våra varannandagsprenumeranter numera får e-tidningen övriga dagar i veckan. Då räknas det som man har tidningen sex dagar i veckan. Även om pappersupplagorna minskar så vårt innehåll aldrig varit så efterfrågat som i dag och vi har aldrig tidigare nått så många värmlänningar genom alla våra kanaler, säger Mikael Rothsten, ansvarig utgivare.

NWT i mobilen

Tidningens innehåll kan i dag, förutom papperstidningen, nå läsarna genom en mängd olika kanaler; e-tidningen, surfplattan, datorn och mobilen.

– Vi ser att konsumtionsmönstren förändras och det gäller för oss som tidning att följa med i den utvecklingen. Allt fler läser oss i mobilen och därför införde vi för en månad sedan en webbsajt som automatiskt anpassar sig till telefonen. Sedan dess har vår mobiltrafik i det närmaste tredubblats och jag är säker på att den utvecklingen fortsätter, säger Mikael Rothsten.

Sveriges största landsortstidning, Helsingsborgs Dagblad med Nordvästra Skånes tidningar och Landskrona Posten, redovisar 64 000 exemplar för 2014, vilket motsvarar en minskning på 8,4 procent.

Värmlands Folkblad landade på 15 500 exemplar och backade 4,3 procent.

– Det gäller att hitta sätt att kompensera upplagetappet. Vi deppar inte ihop, säger Peter Franke, VF:s chefredaktör.

Upplaga 2014
TidningUpplaga 2014Förändring%
Nya Wermlands-Tidningen45 8003 7008,8
Värmlands Folkblad15 500-700-4,3
Arvika Nyheter10 200-500-4,7
Karlskoga Tidning och KK10 100-300-2,9
Nya Kristinehamns-Posten7 100-200-2,7
Dalslänningen6 600-100-1,5
Säffle-Tidningen5 200-100-1,9
Provinstidningen Dalsland4 100-300-6,8
Filipstads Tidning3 400-200-5,6
Fryksdalsbygden2 700-200-6,9
Värmlandsbygden2 400-100-4
Karlstads-Tidningen2 30000

 

Källa: TS 2014