2015-02-12 21:07

2015-02-12 21:07

"Långsiktighet är viktigast"

VÄRMLAND: Så säger företagen

Mellanlandningen verkar inte ha avgörande betydelse för de värmländska företagen.
– Långsiktighet är viktigast, säger Frida Johansson, vd för Handelskammaren.

Det är klart att de värmländska företagen helst hade sett en direktlinje till Frankfurt. Men att det blir en mellanlandning i Jönköping har ändå inte någon avgörande betydelse, enligt de företag NWT pratat med.

Frida Johansson, vd för Handelskammaren i Värmland, får samma signaler.

– Vikten av långsiktighet verkar gå före. Det vi kan jämföra med är att mellanlanda i Stockholm och ta sig ut via Arlanda. Det är klart att det här blir smidigare, så säger de till mig. Man behöver till exempel inte gå av något plan.

Det finns 121 000 anställda i Värmland, enligt Handelskammaren. Nästan 16 000 av dem har sin anställning i utlandsägda bolag.

– Det är en indikator på hur viktiga de internationella kommunikationerna och infrastrukturen är. Då har vi inte ens börjat prata om besöksnäringen.

Har företagen kommit i gång att använda linjen mycket?

– Det har de. Men jag tror att det kan bli mycket bättre. Det tar tid att ändra om resmönster. Det är klart att många värmländska företag som, i avsaknad av den här linjen, har åkt flygtaxi till Arlanda eller Landvetter och stannat en extra natt. Det är kanske inget man ändrar över en natt.

Det är klart att de värmländska företagen helst hade sett en direktlinje till Frankfurt. Men att det blir en mellanlandning i Jönköping har ändå inte någon avgörande betydelse, enligt de företag NWT pratat med.

Frida Johansson, vd för Handelskammaren i Värmland, får samma signaler.

– Vikten av långsiktighet verkar gå före. Det vi kan jämföra med är att mellanlanda i Stockholm och ta sig ut via Arlanda. Det är klart att det här blir smidigare, så säger de till mig. Man behöver till exempel inte gå av något plan.

Det finns 121 000 anställda i Värmland, enligt Handelskammaren. Nästan 16 000 av dem har sin anställning i utlandsägda bolag.

– Det är en indikator på hur viktiga de internationella kommunikationerna och infrastrukturen är. Då har vi inte ens börjat prata om besöksnäringen.

Har företagen kommit i gång att använda linjen mycket?

– Det har de. Men jag tror att det kan bli mycket bättre. Det tar tid att ändra om resmönster. Det är klart att många värmländska företag som, i avsaknad av den här linjen, har åkt flygtaxi till Arlanda eller Landvetter och stannat en extra natt. Det är kanske inget man ändrar över en natt.