2015-02-12 21:07

2015-02-12 21:07

"Jönköping ger säkerhet för linjen"

KARLSTAD/JÖNKÖPING: Ian Woodley, styrelseledamot i flygbolaget BMI är nöjd med nya samarbetet

Den 1 mars börjar BMI:s Frankfurtplan mellanlanda i Jönköping. På torsdagen hölls en presskonferens där då den nya destinationen prisades av smålänningarna.
– Jönköping ger säkerhet för linjen. Vi är nöjda med beläggningen på cirka 55 procent och kan tänka oss någon mer linje från Karlstad.

Det säger Ian Woodley, styrelseledamot i flygbolaget BMI. Tillsammans med Henrik Lindblom (FP), ordförande i kommunens flygplatsbolag Karlstad Airport och flygplatsens marknadschef Carl Hallgren och representanter för turistnäringen flög han ner till presskonferensen.

Glädjen var mycket stor i Jönköping när den nya avgången till Frankfurt officiellt presenterades.

– Det här har vi jobbat för i fyra år. Frankfurt är den mest efterfrågade destinationen från Jönköping av vårt näringsliv, säger flygplatschefen Sten Norinder.

– Det är en direktlinje ut i världen vi har saknat. De riktiga hjältarna i det här är länets företag som har lovat ställa upp och betala 200 kronor för varje enkelbiljett, säger Handelskammaren i Jönköpings vd Jonas Ekeroth.

Många företag i regionen har garanterat delfinansiering av biljetterna. Ett av dem är Husqvarna.

– Vi räknar med stora besparingar när vi slipper taxiresorna till Landvetter, säger bolagets Global travel manager Thomas Lindahl.

”Perfekt mix”

Ian Woodley anser att mellanlandningen är en mycket god lösning.

– Med Jönköping får vi en perfekt mix. De ger säkerhet för linjen. Samtidigt är vi nöjda med beläggningen på cirka 55 procent så här långt från Karlstad, men genom att börja mellanlanda i Jönköping hoppas vi kunna nå 75 procent, säger han.

NWT har tidigare berättat att restiden växer med mellan 40 och 55 minuter till och från Frankfurt. Själva flygturen till Jönköping tar cirka 20 minuter.

– Till att börja med blir stopptiden där 25 minuter, men vi tänker korta den. Vi är som sagt väldigt nöjda med resandet från Värmland och kan om något år tänka oss någon mer linje från Karlstad, säger Ian Woodley.

Karlstads flygplats vd Peter Landmark är nöjd över uppgörelsen om mellanlandning i Jönköping.

– Det tar tre år att bygga en ny flyglinje och nu säkerställer vi långsiktigheten i linjen till Frankfurt.

Hade linjen varit akut hotad annars?

– Inte akut. Vi är nöjda med utvecklingen. Vi ligger på 20 000 resenärer per år just nu, om två år ska siffran vara 30 000. Och över 50 procent är inresande från utlandet, det är en väldigt bra siffra.

Enligt Henrik Lindblom finns det förklaringar till varför man i Jönköping lättare kunna knyta upp näringslivet att betala för biljetterna.

– De har en helt annan företagsstruktur med många fler lokala bolag än vi. Då är det lättare att ta sådana beslut. Med den här gemensamma linjen är jag övertygad om att den är tryggad och detta skyndar på passagerarökningen.

För turistnäringen innebär linjen till Jönköping flera fördelar.

– Vi hoppas få hit ännu fler tyskar som reser till Jönköping, men som kan tänka sig att fortsätta till Värmland, säger Maria Westin, turistchef i Karlstad/Hammarö.

– Tidigare har många bilat upp från Småland. Nu kan de ta flyget, säger Cajsa Jansson, Visit Värmland.

Det säger Ian Woodley, styrelseledamot i flygbolaget BMI. Tillsammans med Henrik Lindblom (FP), ordförande i kommunens flygplatsbolag Karlstad Airport och flygplatsens marknadschef Carl Hallgren och representanter för turistnäringen flög han ner till presskonferensen.

Glädjen var mycket stor i Jönköping när den nya avgången till Frankfurt officiellt presenterades.

– Det här har vi jobbat för i fyra år. Frankfurt är den mest efterfrågade destinationen från Jönköping av vårt näringsliv, säger flygplatschefen Sten Norinder.

– Det är en direktlinje ut i världen vi har saknat. De riktiga hjältarna i det här är länets företag som har lovat ställa upp och betala 200 kronor för varje enkelbiljett, säger Handelskammaren i Jönköpings vd Jonas Ekeroth.

Många företag i regionen har garanterat delfinansiering av biljetterna. Ett av dem är Husqvarna.

– Vi räknar med stora besparingar när vi slipper taxiresorna till Landvetter, säger bolagets Global travel manager Thomas Lindahl.

”Perfekt mix”

Ian Woodley anser att mellanlandningen är en mycket god lösning.

– Med Jönköping får vi en perfekt mix. De ger säkerhet för linjen. Samtidigt är vi nöjda med beläggningen på cirka 55 procent så här långt från Karlstad, men genom att börja mellanlanda i Jönköping hoppas vi kunna nå 75 procent, säger han.

NWT har tidigare berättat att restiden växer med mellan 40 och 55 minuter till och från Frankfurt. Själva flygturen till Jönköping tar cirka 20 minuter.

– Till att börja med blir stopptiden där 25 minuter, men vi tänker korta den. Vi är som sagt väldigt nöjda med resandet från Värmland och kan om något år tänka oss någon mer linje från Karlstad, säger Ian Woodley.

Karlstads flygplats vd Peter Landmark är nöjd över uppgörelsen om mellanlandning i Jönköping.

– Det tar tre år att bygga en ny flyglinje och nu säkerställer vi långsiktigheten i linjen till Frankfurt.

Hade linjen varit akut hotad annars?

– Inte akut. Vi är nöjda med utvecklingen. Vi ligger på 20 000 resenärer per år just nu, om två år ska siffran vara 30 000. Och över 50 procent är inresande från utlandet, det är en väldigt bra siffra.

Enligt Henrik Lindblom finns det förklaringar till varför man i Jönköping lättare kunna knyta upp näringslivet att betala för biljetterna.

– De har en helt annan företagsstruktur med många fler lokala bolag än vi. Då är det lättare att ta sådana beslut. Med den här gemensamma linjen är jag övertygad om att den är tryggad och detta skyndar på passagerarökningen.

För turistnäringen innebär linjen till Jönköping flera fördelar.

– Vi hoppas få hit ännu fler tyskar som reser till Jönköping, men som kan tänka sig att fortsätta till Värmland, säger Maria Westin, turistchef i Karlstad/Hammarö.

– Tidigare har många bilat upp från Småland. Nu kan de ta flyget, säger Cajsa Jansson, Visit Värmland.

Ny förlustgaranti på 14 miljoner

Det nybildade Värmlands Näringslivsutveckling AB, ställde upp med en förlustgaranti på 15 miljoner för att få i gång direktlinjen till Frankfurt. Karlstads kommun gick in med knappt 14,5 miljoner kronor.

Tio värmländska företag la tillsammans 550 000 vilket gav Handelskammaren 51 procent och aktiemajoriteten i VNAB.

Det har sagts att det värmländska näringslivet ska betala sin del, 7,6 miljoner, i VNAB i efterhand. Det genom att företagen betalar en frivillig avgift på 150 kronor per resa.

Tack vare samarbetet med Region Jönköping finns nu en ny förlustgaranti på 14 miljoner att tillgå. I Jönköping har företagen förbundit sig att betala 200 kronor för varje resa.

– I Region Jönköping har vi varit väldigt tydliga med att vi inte ska vara med och driva någon flyglinje, säger regionrådet Rune Backlund (C).

Källa: