2015-02-06 19:09

2015-02-06 19:20

Turister ska lockas online

VÄRMLAND: Visit Värmland satsar på webbutveckling

Allt fler turister ska lockas till Värmland via nätet. Under 2015 satsar Visit Värmland på marknadsföring online och sociala medier.

Turismen i Värmland växte försiktigt under 2014. Både antalet gästnätter och tillströmningen av utländska turister ökade något. Det visar statistik från Tillväxtverket.

Hur ska Visit Värmland locka fler turister till länet?

– I år satsar vi väldigt mycket på webbutveckling. Vi genomför två projekt för att utöka vår digitala närvaro och kompetens kring det. Det handlar om hur man marknadsför sig online och använder sociala medier, säger Laila Gibson, vd Visit Värmland.

– Vi ska också öka satsningen på Norge. Det är en väldigt stor marknad som är lätt att glömma bort för den är så nära. Vi har en golfkampanj som ska rulla ut nu. Den genomför vi tillsammans med kommuner och företag.

– Vi gör också en extra satsning på Tyskland i och med att vi har Frankfurtflyget. Vi jobbar även prioriterat mot Danmark och Holland.

Vilka grupper vill ni locka hit?

– Framför allt aktiva barnfamiljer. Där har vi något att erbjuda året runt. Vi vill också locka välmående pensionärer, både inhemska och utländska besökare.

– En nyare grupp vi försöker rikta in oss på är de yngre paren som inte fått barn än. De är ute efter musikfestivaler, shopping, god mat, naturaktiviteter. Den fjärde kategorin är affärsresor och konferenser.

Svenska eller utländska turister – spelar det någon roll?

– Svenska besökare är vårt basunderlag och jätteviktiga, men de utländska är ofta här fler dagar, spenderar mer och rör sig mer i länet.

Var växer turismen mest – stad eller landsbygd?

– Svårt att säga rakt av. Hotellen som boendeform ökar överallt. Vi ser också att efterfrågan på rundturer ökar, många vill ha kombinationen stad och land. Det kräver ökat samarbete mellan Karlstad och andra kommuner i länet.

– Vi jobbar också för att lyfta fram den värmländska maten och matupplevelserna och de finns i hela länet.

Vilken betydelse har turismen för länets ekonomi?

– 2013 omsatte besöksnäringen 11,5 miljarder och hade 7 600 årsanställda. Det är så klart en viktig näring för Värmland som ger många lokala jobb året runt.

Turismen i Värmland växte försiktigt under 2014. Både antalet gästnätter och tillströmningen av utländska turister ökade något. Det visar statistik från Tillväxtverket.

Hur ska Visit Värmland locka fler turister till länet?

– I år satsar vi väldigt mycket på webbutveckling. Vi genomför två projekt för att utöka vår digitala närvaro och kompetens kring det. Det handlar om hur man marknadsför sig online och använder sociala medier, säger Laila Gibson, vd Visit Värmland.

– Vi ska också öka satsningen på Norge. Det är en väldigt stor marknad som är lätt att glömma bort för den är så nära. Vi har en golfkampanj som ska rulla ut nu. Den genomför vi tillsammans med kommuner och företag.

– Vi gör också en extra satsning på Tyskland i och med att vi har Frankfurtflyget. Vi jobbar även prioriterat mot Danmark och Holland.

Vilka grupper vill ni locka hit?

– Framför allt aktiva barnfamiljer. Där har vi något att erbjuda året runt. Vi vill också locka välmående pensionärer, både inhemska och utländska besökare.

– En nyare grupp vi försöker rikta in oss på är de yngre paren som inte fått barn än. De är ute efter musikfestivaler, shopping, god mat, naturaktiviteter. Den fjärde kategorin är affärsresor och konferenser.

Svenska eller utländska turister – spelar det någon roll?

– Svenska besökare är vårt basunderlag och jätteviktiga, men de utländska är ofta här fler dagar, spenderar mer och rör sig mer i länet.

Var växer turismen mest – stad eller landsbygd?

– Svårt att säga rakt av. Hotellen som boendeform ökar överallt. Vi ser också att efterfrågan på rundturer ökar, många vill ha kombinationen stad och land. Det kräver ökat samarbete mellan Karlstad och andra kommuner i länet.

– Vi jobbar också för att lyfta fram den värmländska maten och matupplevelserna och de finns i hela länet.

Vilken betydelse har turismen för länets ekonomi?

– 2013 omsatte besöksnäringen 11,5 miljarder och hade 7 600 årsanställda. Det är så klart en viktig näring för Värmland som ger många lokala jobb året runt.

Turistmagneter

Svenska rallyt

Putte i parken

Västanå Teater

Mårbacka

Mariebergsskogen

Klässbols linneväveri

Värmlands museum

Branäs skidanläggning

Källa: Visit Värmland