2015-02-04 21:00

2015-02-04 22:30

En timme längre till Frankfurt

KARLSTAD JÖNKÖPING FRANKFURT: Mellanlandning i Jönköping från den 2 mars

Jönköping är vinnare, Karlstadsborna får en timmes längre resa.
Men Frankfurtlinjen är räddad tack vare mellanlandningarna i Jönköping som startar den 2 mars.

Att det blir ett samarbete med Jönköping om BMI:s flyglinje från Karlstad till Frankfurt har NWT berättat tidigare.

Mellanlandningarna i Jönköping var tänkta att inledas den 2 februari. Men planeringen drog ut på tiden.

Den 2 mars

Nu kan NWT avslöja att mellanlandningarna drar i gång den 2 mars.

Det betyder att resenärerna från Karstad tvingas åka hemifrån 40 eller 50 minuter tidigare.

Och hemresan blir nästan en timme, 55 minuter enligt den nya tidtabellen, senare än i dag.

Från och med den 2 mars lyfter planen från Karlstad 06.30. I dag är avgångstiden 07.10.

Eftermiddagsavgången är också framflyttad, från 15.50 som gäller nu till 15.00.

Ankomsttiderna i Frankfurt är oförändrade, 09.20 respektive 18.00

Avgångstiderna från Frankfurt är också de samma, 09.50 och 18.30.

Försening

På hemresan blir det en försening med 55 minuter.

Planen landar i Karlstad först 12.45, i dag är ankomsttiden 11.50. Kvällsmaskinen kommer att landa 21.25, i dag är ankomsttiden 20.30.

Enligt uppgift har linjen haft en beläggning på runt 60 procent.

Det nybildade och ifrågasatta VNAB, Värmlands Näringslivsutveckling AB, ställde upp med en förlustgaranti på 15 miljoner för att få i gång direktlinjen till Frankfurt. Om det finns någonting kvar av pengarna, som i huvudsak Karlstads kommun betalade, vägrar bolaget berätta.

Tack vare samarbetet med Region Jönköping finns nu en ny förlustgaranti på 14 miljoner att tillgå.

Att det blir ett samarbete med Jönköping om BMI:s flyglinje från Karlstad till Frankfurt har NWT berättat tidigare.

Mellanlandningarna i Jönköping var tänkta att inledas den 2 februari. Men planeringen drog ut på tiden.

Den 2 mars

Nu kan NWT avslöja att mellanlandningarna drar i gång den 2 mars.

Det betyder att resenärerna från Karstad tvingas åka hemifrån 40 eller 50 minuter tidigare.

Och hemresan blir nästan en timme, 55 minuter enligt den nya tidtabellen, senare än i dag.

Från och med den 2 mars lyfter planen från Karlstad 06.30. I dag är avgångstiden 07.10.

Eftermiddagsavgången är också framflyttad, från 15.50 som gäller nu till 15.00.

Ankomsttiderna i Frankfurt är oförändrade, 09.20 respektive 18.00

Avgångstiderna från Frankfurt är också de samma, 09.50 och 18.30.

Försening

På hemresan blir det en försening med 55 minuter.

Planen landar i Karlstad först 12.45, i dag är ankomsttiden 11.50. Kvällsmaskinen kommer att landa 21.25, i dag är ankomsttiden 20.30.

Enligt uppgift har linjen haft en beläggning på runt 60 procent.

Det nybildade och ifrågasatta VNAB, Värmlands Näringslivsutveckling AB, ställde upp med en förlustgaranti på 15 miljoner för att få i gång direktlinjen till Frankfurt. Om det finns någonting kvar av pengarna, som i huvudsak Karlstads kommun betalade, vägrar bolaget berätta.

Tack vare samarbetet med Region Jönköping finns nu en ny förlustgaranti på 14 miljoner att tillgå.