2015-02-03 17:33

2015-02-03 18:57

Mer rallykänsla på torget

KARLSTAD: Livesändning under hela Rally Sweden

I år ska det bli mer rallykänsla på Stora torget i Karlstad. Med storbildskärm och livesändning ska man hålla pulsen uppe för de som stannar i stan.
Mer aktivitet även på åtta arenor runt om i Värmland och norska Kirkenaer är en nysatsning för året.

De är påtagligt nöjda med de bländvita vintervyerna utanför lokalen, gänget som samlats för att presentera årets upplaga av Rally Sweden. Vädermässigt är arrangemanget i hamn med snygga snöbilder att visa för välden och bra underlag för förarna.

– Det ser bättre ut än någonsin, ett tjockt islager och meterhöga snövallar på de högsta höjderna, konstaterar Glenn Olsson, vd för Rally Sweden.

Tio fler ekipage än förra året är anmälda, totalt 106, varav 50 i VM-tävlingen och 56 i historiska klassen. Strax under 100 000 personer förväntas köpa 200 000 dagsentréer.

– Vi har jobbar mycket med arenorna och aktiviterna där för att locka nya besökare, säger Glenn Olsson.

Nytt för året är också färdiga paketresor över dagen med entré och buss från Stockholm, Göteborg och Gävle.

– Det är inte alltid så lätt att komma ut till sträckorna i skogen om man är ovan så vi tror att det här kan vara ett bra sätt, säger Glenn Olsson.

Han ser ett ökande intresset för rallysporten. Inte minst bland yngre som gillar actionsporter.

Fokus på barnfamiljer

I Karlstad kommer rallyt att märkas mer. Dels med livesändning under hela tävlingen och med korvgrillning, godisregn och olika shower på torget och på Färjestad där det blir skotershow och musikunderhållning.

– Vi fokuserar på barnfamiljer och de som inte kommer ut i skogen, säger Maria Dahlbom, centrumledare.

Samtidigt som rallyt pågår ett annat stort evenemang i stan, Vin- och delimässan.

– Under inget annat evenemang är trycket på boende i hela länet så stort som under rallyt, säger Lotta Kruse Widström, hotelldirektör på Scandic. Karlstads 3 000 sängplatser förväntas gå åt.

För företagen

CCC:s vd Mattias Nord ser fram emot en hektisk helg. Där huserar förutom Vin- och delimässan även den satsning på att bygga ut rallyveckan med andra aktiviteter som kallas Biz week.

– Det är ett sätt att skapa en mötesplats för företag i samband med rallyveckan när så mycket branschfolk är samlat i stan. Att få folk att komma tidigare och gå på fler saker. Ambitionen är att bli en ett Almedalen för bilindustrin, säger Mattias Nord.

Under fyra rallydagar från torsdag till söndag nästa vecka kommer 4 000 personer i Värmland, Dalarna och Hedmark genom olika motorföreningar att jobba för rallycirkusen.

De är påtagligt nöjda med de bländvita vintervyerna utanför lokalen, gänget som samlats för att presentera årets upplaga av Rally Sweden. Vädermässigt är arrangemanget i hamn med snygga snöbilder att visa för välden och bra underlag för förarna.

– Det ser bättre ut än någonsin, ett tjockt islager och meterhöga snövallar på de högsta höjderna, konstaterar Glenn Olsson, vd för Rally Sweden.

Tio fler ekipage än förra året är anmälda, totalt 106, varav 50 i VM-tävlingen och 56 i historiska klassen. Strax under 100 000 personer förväntas köpa 200 000 dagsentréer.

– Vi har jobbar mycket med arenorna och aktiviterna där för att locka nya besökare, säger Glenn Olsson.

Nytt för året är också färdiga paketresor över dagen med entré och buss från Stockholm, Göteborg och Gävle.

– Det är inte alltid så lätt att komma ut till sträckorna i skogen om man är ovan så vi tror att det här kan vara ett bra sätt, säger Glenn Olsson.

Han ser ett ökande intresset för rallysporten. Inte minst bland yngre som gillar actionsporter.

Fokus på barnfamiljer

I Karlstad kommer rallyt att märkas mer. Dels med livesändning under hela tävlingen och med korvgrillning, godisregn och olika shower på torget och på Färjestad där det blir skotershow och musikunderhållning.

– Vi fokuserar på barnfamiljer och de som inte kommer ut i skogen, säger Maria Dahlbom, centrumledare.

Samtidigt som rallyt pågår ett annat stort evenemang i stan, Vin- och delimässan.

– Under inget annat evenemang är trycket på boende i hela länet så stort som under rallyt, säger Lotta Kruse Widström, hotelldirektör på Scandic. Karlstads 3 000 sängplatser förväntas gå åt.

För företagen

CCC:s vd Mattias Nord ser fram emot en hektisk helg. Där huserar förutom Vin- och delimässan även den satsning på att bygga ut rallyveckan med andra aktiviteter som kallas Biz week.

– Det är ett sätt att skapa en mötesplats för företag i samband med rallyveckan när så mycket branschfolk är samlat i stan. Att få folk att komma tidigare och gå på fler saker. Ambitionen är att bli en ett Almedalen för bilindustrin, säger Mattias Nord.

Under fyra rallydagar från torsdag till söndag nästa vecka kommer 4 000 personer i Värmland, Dalarna och Hedmark genom olika motorföreningar att jobba för rallycirkusen.

Karlstad som evenemangsstad

Vin- och delimässa, Putte i parken, Götagalan. Mycket känns igen från tidigare år i evenemangsstaden Karlstad. En nyhet är Cykelturistveckan, ett arrangemang av Cykelfrämjandet som kommer att pågå under en vecka i juli och förväntas locka cirka 400 personer.

Förra året var kommunen inblandade i 142 arrangemang av olika storlekar.

Men det är inte alltid de medialt största arrangemangen som ger mest klirr i kommunkassan.

– Det är övernattningarna som ger pengar, det som lockar folk utifrån. Vi har ett projekt på gång för att hitta ett sätt att mäta intäkter från olika evenemang, säger turismchef Maria Westin.