2015-01-27 19:17

2015-01-27 19:17

Vässad servicegaranti kan bli vassare

KARLSTAD

Både medborgare och kommunen är nöjda med servicegarantin. Men den kan bli vassare.

För två år sedan infördes servicegarantin i Karlstads kommun. Ett kontaktcenter inrättades och förvaltningarna utlovade flera garantier som berör tid, kostnad och tillgänglighet.

Några exempel är garanterad simundervisning i förskolan, tillsyn av lekplatser, svenskundervisning för flyktingelever inom en månad, enklare bygglov och svar direkt eller återkoppling inom två dagar genom via kontaktcentret.

En rapport visar att alla är nöjda.

– Tanken är att det ska vara en tydlig garanti gentemot medborgare och företag om skärpta rutiner. Nu lägger vi kraft på att vässa servicenivåerna och se om det finns fler områden där vi kan lägga in garantier, säger kommunalråd Per-Samuel Nisser (M).

För två år sedan infördes servicegarantin i Karlstads kommun. Ett kontaktcenter inrättades och förvaltningarna utlovade flera garantier som berör tid, kostnad och tillgänglighet.

Några exempel är garanterad simundervisning i förskolan, tillsyn av lekplatser, svenskundervisning för flyktingelever inom en månad, enklare bygglov och svar direkt eller återkoppling inom två dagar genom via kontaktcentret.

En rapport visar att alla är nöjda.

– Tanken är att det ska vara en tydlig garanti gentemot medborgare och företag om skärpta rutiner. Nu lägger vi kraft på att vässa servicenivåerna och se om det finns fler områden där vi kan lägga in garantier, säger kommunalråd Per-Samuel Nisser (M).