2015-01-14 15:18

2015-01-20 23:15

Bussbolag i blåsväder

KARLSTAD: Anklagas för att fuska med skaderapporter

Det stormar kring Förenade buss, som kör stadsbussarna i Karlstad. Bolaget anklagas för att upprepade gånger ha skyllt olyckor på oskyldiga bilister – för att slippa dyra självrisker.

Det är Sveriges Radio Värmland som gjort flera inslag om hur Förenade buss ändrar i de skaderapporter som försäkringsbolaget får efter olyckor.

Radion har pratat med en bilist som drabbats av en ändrad skaderapport, med verkstäder som känner igen att skaderapporter ändrats och med en före detta anställd, som hävdar att chaufförer beordrats att skriva om skaderapporter.

Bilisten som blev påkörd av en stadsbuss hävdar att hon och busschauffören var överens om att det var den senare som var orsaken till olyckan, enligt radions inslag.

Därför blev det en kalldusch när hon fick ett brev där hon krävdes på 30 000 kronor i reparationskostnader. Enligt radion säger chauffören att det inte är han som skrivit rapporten. Förenade buss trafikchef hävdar motsatsen.

Tydliga rutiner

Enligt företagets vd Bengt Åström har man tydliga rutiner för hur olyckor ska dokumenteras.

– Sker det en olycka ringer chauffören in och en driftledare åker ut och fotograferar och dokumenterar. Sedan skriver chauffören en skaderapport och det sker oftast i depån, säger vd:n till NWT.

Det finns dock chaufförer som inte behärskar språket varför driftledare bistår i skrivandet. Så ska ha skett efter den aktuella olyckan.

Så ni hävdar att chauffören varit med och skrivit rapporten?

– Ja, det utgår jag från. Jag har sett rapporten och den är underskriven av vederbörande.

Enligt kvinnan tog chauffören fullt ansvar för olyckan?

– Vår rutin är att aldrig diskutera ansvarsfrågan på plats.

Men gjordes det eller ljuger hon?

– Det kan jag inte svara på.

Om påståendet att chaufförer vid flera tillfällen beordrats att skriva om skaderapporter säger han:

– Jag har svårt att tro på det. Det vore en katastrof.

Enligt vd:n har Förenade buss ingenting att dölja.

– Absolut inte. Jag utgår från att tjänstemännen och alla inblandade arbetar på ett professionellt sätt.

Ekonomiska bekymmer

Anklagelserna är en ny smäll för Förenade buss. I höstas avslöjade NWT att företaget hade ekonomiska svårigheter. En revisionsrapport visade på ett underskott på 13 miljoner kronor och revisorn ifrågasatte till och med om verksamheten kunde fortsätta.

Då menade Bengt Åström att siffrorna inte stämde.

Någon månad senare kom det svart på vitt: bolaget var i kris och tvingades häva det åttaåriga avtalet med Karlstadsbuss. För att rädda stadsbusstrafiken tvingades Karlstads kommun teckna ett nytt, kortare avtal som kostar minst 14,4 miljoner kronor mer än det gamla.

Hur står det egentligen till med Förenade buss?

– Att vi skulle försöka spara genom att fuska med rapporter är ren fantasi, säger Bengt Åström. Vad gäller Förenade buss i Karlstads ekonomi är kapitalet återställt. Jag har sålt ett bolag för att finansiera det och vi har gjort organisationsförändringar. Vi har inga problem med ekonomin.

Det är Sveriges Radio Värmland som gjort flera inslag om hur Förenade buss ändrar i de skaderapporter som försäkringsbolaget får efter olyckor.

Radion har pratat med en bilist som drabbats av en ändrad skaderapport, med verkstäder som känner igen att skaderapporter ändrats och med en före detta anställd, som hävdar att chaufförer beordrats att skriva om skaderapporter.

Bilisten som blev påkörd av en stadsbuss hävdar att hon och busschauffören var överens om att det var den senare som var orsaken till olyckan, enligt radions inslag.

Därför blev det en kalldusch när hon fick ett brev där hon krävdes på 30 000 kronor i reparationskostnader. Enligt radion säger chauffören att det inte är han som skrivit rapporten. Förenade buss trafikchef hävdar motsatsen.

Tydliga rutiner

Enligt företagets vd Bengt Åström har man tydliga rutiner för hur olyckor ska dokumenteras.

– Sker det en olycka ringer chauffören in och en driftledare åker ut och fotograferar och dokumenterar. Sedan skriver chauffören en skaderapport och det sker oftast i depån, säger vd:n till NWT.

Det finns dock chaufförer som inte behärskar språket varför driftledare bistår i skrivandet. Så ska ha skett efter den aktuella olyckan.

Så ni hävdar att chauffören varit med och skrivit rapporten?

– Ja, det utgår jag från. Jag har sett rapporten och den är underskriven av vederbörande.

Enligt kvinnan tog chauffören fullt ansvar för olyckan?

– Vår rutin är att aldrig diskutera ansvarsfrågan på plats.

Men gjordes det eller ljuger hon?

– Det kan jag inte svara på.

Om påståendet att chaufförer vid flera tillfällen beordrats att skriva om skaderapporter säger han:

– Jag har svårt att tro på det. Det vore en katastrof.

Enligt vd:n har Förenade buss ingenting att dölja.

– Absolut inte. Jag utgår från att tjänstemännen och alla inblandade arbetar på ett professionellt sätt.

Ekonomiska bekymmer

Anklagelserna är en ny smäll för Förenade buss. I höstas avslöjade NWT att företaget hade ekonomiska svårigheter. En revisionsrapport visade på ett underskott på 13 miljoner kronor och revisorn ifrågasatte till och med om verksamheten kunde fortsätta.

Då menade Bengt Åström att siffrorna inte stämde.

Någon månad senare kom det svart på vitt: bolaget var i kris och tvingades häva det åttaåriga avtalet med Karlstadsbuss. För att rädda stadsbusstrafiken tvingades Karlstads kommun teckna ett nytt, kortare avtal som kostar minst 14,4 miljoner kronor mer än det gamla.

Hur står det egentligen till med Förenade buss?

– Att vi skulle försöka spara genom att fuska med rapporter är ren fantasi, säger Bengt Åström. Vad gäller Förenade buss i Karlstads ekonomi är kapitalet återställt. Jag har sålt ett bolag för att finansiera det och vi har gjort organisationsförändringar. Vi har inga problem med ekonomin.