2015-01-06 21:48

2015-01-20 23:18

Här är ditt liv, arenan!

KARLSTAD: Miljontals besökare i Löfbergs arena sedan hösten 2001

Spelplats. I går publikfest när NWT bjöd 3 000 personer på hockey.
I dag tittar vi i backspegeln på Löfbergs arenas 13 år – och blickar samtidigt framåt.

Att arenan haft stor betydelse för Karlstad och Värmland är nog de flesta överens om.

Under hösten hade hockeyn svårt att locka fullsatta läktare, men de senaste matcherna har publiken hittat tillbaka. Och det är en imponerande mängd publikfester, som SM-finaler och konserter, det bjudits på sedan arenan invigdes hösten 2001.

Fram till 2014 hade 4,5–5 miljoner besökare passerat vändkorsen.

– Arenan har betytt jättemycket för Färjestad och lika mycket för Värmland med tanke på vad som funnits i den sedan 2001, säger FBK:s general manager, Håkan Loob.

– Alla städer och län vill dra folk till sig, och det upplevelsebaserade har blivit väldigt stort. Så att få till en sådan här arena var nästan en förutsättning för att ha hockey på hög nivå och att kunna få hit artister som Elton John, Dolly Parton och John Fogerty.

Dylan gånger två

Listan över stora artister som stått på scenen kan göras lång. Bob Dylan har till och med varit där två gånger.

– Det var faktiskt hans eget önskemål att komma tillbaka hit till arenan och Karlstad, säger Lennart Åhs, tidigare arenachef och nu vd för FBK:s bolag Great event of Karlstad.

För att fortsätta att locka publik krävs utveckling. FBK har genom åren gjort flera stora investeringar i anläggningen, och Håkan Loob tycker fortfarande att den står sig i konkurrensen.

– För vår del så måste sporten vara i fokus. Det ska finnas en bra produkt på isen som vänder sig till sportfansen. Det som händer utanför sargen och upp i restaurangen och på läktarna, där är det bara fantasin som sätter begränsningarna, säger han.

– Jag tror att det är ett måste att hela tiden försöka förändra och förbättra.

Men att utveckla kostar.

– Det gäller att hela tiden sätta av så att utvecklingen kan ske. Sedan har det varit knapra år för oss, då är det klart att man inte kan nyinvestera allt för mycket. Men det har hänt en hel del – hela Sats och restaurangen 1932 blev för några år sedan ett nybygge som bara det kostade nästan 90 miljoner kronor, säger Håkan Loob.

Något särskilt du skulle vilja få till nu?

– Jag hade redan för några år sedan en dröm om att det ska pipa till i telefonen när du kommer till arenan. Sen ska du få information via den: tidiga laguppställningar, erbjudanden på mat och kanske till och med en film med två minuters utbildning från domarna.

När det gäller konserter är de stora världsartisterna mer sällsynta i arenan än för några år sedan.

Kommer vi att få se fler?

– Förhoppningen finns definitivt, säger Lennart Åhs.

– Men efter mitten av 2000-talet har en helt ny marknad öppnat sig för dem, med Asien och Ryssland. Så det är tufft att få hit världsartisterna, men vi jobbar hårt på det.

Att arenan haft stor betydelse för Karlstad och Värmland är nog de flesta överens om.

Under hösten hade hockeyn svårt att locka fullsatta läktare, men de senaste matcherna har publiken hittat tillbaka. Och det är en imponerande mängd publikfester, som SM-finaler och konserter, det bjudits på sedan arenan invigdes hösten 2001.

Fram till 2014 hade 4,5–5 miljoner besökare passerat vändkorsen.

– Arenan har betytt jättemycket för Färjestad och lika mycket för Värmland med tanke på vad som funnits i den sedan 2001, säger FBK:s general manager, Håkan Loob.

– Alla städer och län vill dra folk till sig, och det upplevelsebaserade har blivit väldigt stort. Så att få till en sådan här arena var nästan en förutsättning för att ha hockey på hög nivå och att kunna få hit artister som Elton John, Dolly Parton och John Fogerty.

Dylan gånger två

Listan över stora artister som stått på scenen kan göras lång. Bob Dylan har till och med varit där två gånger.

– Det var faktiskt hans eget önskemål att komma tillbaka hit till arenan och Karlstad, säger Lennart Åhs, tidigare arenachef och nu vd för FBK:s bolag Great event of Karlstad.

För att fortsätta att locka publik krävs utveckling. FBK har genom åren gjort flera stora investeringar i anläggningen, och Håkan Loob tycker fortfarande att den står sig i konkurrensen.

– För vår del så måste sporten vara i fokus. Det ska finnas en bra produkt på isen som vänder sig till sportfansen. Det som händer utanför sargen och upp i restaurangen och på läktarna, där är det bara fantasin som sätter begränsningarna, säger han.

– Jag tror att det är ett måste att hela tiden försöka förändra och förbättra.

Men att utveckla kostar.

– Det gäller att hela tiden sätta av så att utvecklingen kan ske. Sedan har det varit knapra år för oss, då är det klart att man inte kan nyinvestera allt för mycket. Men det har hänt en hel del – hela Sats och restaurangen 1932 blev för några år sedan ett nybygge som bara det kostade nästan 90 miljoner kronor, säger Håkan Loob.

Något särskilt du skulle vilja få till nu?

– Jag hade redan för några år sedan en dröm om att det ska pipa till i telefonen när du kommer till arenan. Sen ska du få information via den: tidiga laguppställningar, erbjudanden på mat och kanske till och med en film med två minuters utbildning från domarna.

När det gäller konserter är de stora världsartisterna mer sällsynta i arenan än för några år sedan.

Kommer vi att få se fler?

– Förhoppningen finns definitivt, säger Lennart Åhs.

– Men efter mitten av 2000-talet har en helt ny marknad öppnat sig för dem, med Asien och Ryssland. Så det är tufft att få hit världsartisterna, men vi jobbar hårt på det.

Vi har varit i arenan

John Fogerty, Dolly Parton, Bob Dylan, Rod Stewart, Motörhead, Judas Priest, Bryan Adams och Elton John med flera.

Inspelningsplats för Melodifestivalen, Gladiatorerna och Idol. En av värdarna för ishockey-vm 2002.