2018-10-06 06:00

2018-10-06 06:00

Kalla oss inte brukare

LEDARE

Många äldre reagerar negativt när socialtjänsten envisas med att kalla de äldre för brukare. Alla vill ses som individer med egen förmåga, trots att man behöver stöd i sin livssituation. Det är respektlöst och ohyfsat att bli kallad brukare.

SPF Seniorerna har tagit ett kongressbeslut om att arbeta mot begreppet och PRO vill inte heller att ordet brukare används.

May Öberg, tidigare ledamot i SPF Seniorens förbundsstyrelse skrev nyligen: ” Vi ska benämnas på samma sätt som övriga i befolkningen, oavsett om vi är 64 eller 65+. Vi hyr vår bostad på äldreboendet med hyreskontrakt och är hyresgäster. Vi köper vår hemtjänst oavsett om vi bor på äldreboende eller i egen bostad och är kund. Om vi är sjuka och i behov av vård är vi patienter. Vi är inga andra människor efter 65 år.”

Nu har May Öberg lämnat in en anmälan till diskrimineringsombudsmannen (DO) i vilken hon hävdar att begreppet brukare är åldersdiskriminerande.

Till och med Socialstyrelsen tycker att det är olämpligt att kalla någon för brukare. Man säger att termen brukare står för alla som får insatser utifrån individbehovsprövning. Socialstyrelsen säger också att begreppet kan uppfattas som avståndstagande. I stället föreslås att man säger ” mottagare av hemtjänst”, ” den äldre”, eller ”hyresgäst”. Däremot avråder Socialstyrelsen från att använda ordet ”kund”, eftersom ordet kan skapa förväntningar. Att vara kund innebär att kunna välja mellan olika varor, tjänster och insatser, något som socialtjänsten inte har möjlighet att uppfylla

Att ordet brukare är kontroversiellt råder ingen tvekan om och många uppfattar att ordet har en negativ innebörd. Efter stark kritik har flera kommuner beslutat att slopa benämningen brukare för sina äldre inom omsorgen.

Hur det ser ut i Karlskoga är oklart, men enskilda befattningshavare inom socialtjänsten uttalar sig i media och använder ordet brukare. Tidigare skyllde man på att Socialstyrelsen använde ordet. Det kan man inte längre, så nu borde man snabbt ta bort ordet ur vokabulären.

Jag upprepar att det är respektlöst och ohyfsat att använda ordet brukare.

Margareta Karlsson

Ledarskribent

SPF Seniorerna har tagit ett kongressbeslut om att arbeta mot begreppet och PRO vill inte heller att ordet brukare används.

May Öberg, tidigare ledamot i SPF Seniorens förbundsstyrelse skrev nyligen: ” Vi ska benämnas på samma sätt som övriga i befolkningen, oavsett om vi är 64 eller 65+. Vi hyr vår bostad på äldreboendet med hyreskontrakt och är hyresgäster. Vi köper vår hemtjänst oavsett om vi bor på äldreboende eller i egen bostad och är kund. Om vi är sjuka och i behov av vård är vi patienter. Vi är inga andra människor efter 65 år.”

Nu har May Öberg lämnat in en anmälan till diskrimineringsombudsmannen (DO) i vilken hon hävdar att begreppet brukare är åldersdiskriminerande.

Till och med Socialstyrelsen tycker att det är olämpligt att kalla någon för brukare. Man säger att termen brukare står för alla som får insatser utifrån individbehovsprövning. Socialstyrelsen säger också att begreppet kan uppfattas som avståndstagande. I stället föreslås att man säger ” mottagare av hemtjänst”, ” den äldre”, eller ”hyresgäst”. Däremot avråder Socialstyrelsen från att använda ordet ”kund”, eftersom ordet kan skapa förväntningar. Att vara kund innebär att kunna välja mellan olika varor, tjänster och insatser, något som socialtjänsten inte har möjlighet att uppfylla

Att ordet brukare är kontroversiellt råder ingen tvekan om och många uppfattar att ordet har en negativ innebörd. Efter stark kritik har flera kommuner beslutat att slopa benämningen brukare för sina äldre inom omsorgen.

Hur det ser ut i Karlskoga är oklart, men enskilda befattningshavare inom socialtjänsten uttalar sig i media och använder ordet brukare. Tidigare skyllde man på att Socialstyrelsen använde ordet. Det kan man inte längre, så nu borde man snabbt ta bort ordet ur vokabulären.

Jag upprepar att det är respektlöst och ohyfsat att använda ordet brukare.

Margareta Karlsson

Ledarskribent

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.