2018-09-13 06:00

2018-09-13 06:00

Fler pendlare = större krav

INSÄNDARE: Kanske lyssnar Länstrafiken nu?

Så bra att fler vill pendla efter att de fått testa tycker jag! Bättre för miljön till exempel.

Men detta ställer såklart allt större krav på Länstrafiken och alla delaktiga, vilket vi pendlare redan försöker säga, men kanske ni lyssnar bättre nu när vi pendlare blir fler??

* Se till att bussarna hakar i varandra RÄTT. En pendlare vill INTE vänta eller bli frånåkt. Har man 40 timmars bussåkande/månad vill man inte ha 45 på grund av att bussarna ej är i tid eller att man blir frånåkt.

* Ta inte bort tex 16,05-bussen från USÖ på sommaren. De flesta av oss som jobbar slutar hel eller halv timma. Varför ska vi då behöva vänta 30 minuter till nästa när ni i stället kan behålla 16,12, så FLER kan pendla även på sommaren? Tänk efter lite. Eller fråga oss som pendlar...

* Se till att bussarna – ALLA typer som går på pendling mellan till exempel Karlskoga-Örebro- har internet. Många vill jobba när de pendlar.

* När jag som resenär påpekar att ett säte är trasigt, eller ett bälte, eller ett eluttag till chauffören så förutsätter jag att denne meddelar verkstan? Har väntat säkert sju veckor på att en viss buss ska få lagade eluttag. Ska det vara så?

* Skicka flera av chaufförerna på charm- social- och servicekurs. En del är så sura att man blir förbannad och vill att de byter jobb.

Gammal i gemet

 

 

Men detta ställer såklart allt större krav på Länstrafiken och alla delaktiga, vilket vi pendlare redan försöker säga, men kanske ni lyssnar bättre nu när vi pendlare blir fler??

* Se till att bussarna hakar i varandra RÄTT. En pendlare vill INTE vänta eller bli frånåkt. Har man 40 timmars bussåkande/månad vill man inte ha 45 på grund av att bussarna ej är i tid eller att man blir frånåkt.

* Ta inte bort tex 16,05-bussen från USÖ på sommaren. De flesta av oss som jobbar slutar hel eller halv timma. Varför ska vi då behöva vänta 30 minuter till nästa när ni i stället kan behålla 16,12, så FLER kan pendla även på sommaren? Tänk efter lite. Eller fråga oss som pendlar...

* Se till att bussarna – ALLA typer som går på pendling mellan till exempel Karlskoga-Örebro- har internet. Många vill jobba när de pendlar.

* När jag som resenär påpekar att ett säte är trasigt, eller ett bälte, eller ett eluttag till chauffören så förutsätter jag att denne meddelar verkstan? Har väntat säkert sju veckor på att en viss buss ska få lagade eluttag. Ska det vara så?

* Skicka flera av chaufförerna på charm- social- och servicekurs. En del är så sura att man blir förbannad och vill att de byter jobb.

Gammal i gemet

 

 

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.