2015-03-27 06:00

2015-03-27 09:00

Nuförtiden ska allt gå så fort

UTBILDNING: Kommentar till insändare "Irriterad elev"

Jag har länge väntat på att någon skriver om problem med datoriseringen i skolan.

Nu vill en elev vill få tillbaka faktaböcker på biblioteket och inte behöva söka allt på nätet. Det är inte så att jag är motståndare till datautvecklingen för jag kan nog kalla mig själv för datornörd. När jag gick i skolan för drygt 50 år sedan fanns inga datorer. Vi fick använda de inbyggda minnen vi har i huvudet. När räknedosor kom var det förbjudet att använda dem utan vi fick träna huvudräkning. På Teknis i Örebro var det tillåtet att ha räknesticka för multiplikation och division som bygger på logaritmer för med den måste man förstå vad man gör och då fick hjärnan arbeta.

Nu för tiden skall allt gå fort. Fram med datorn och ut på nätet och sök kunskap. Är det träning för hjärnan att skriva in ett sökord och sedan få svar? Vad göra om strömmen försvinner eller att datorn/I-paddor inte fungerar och ingenting finns i huvudets minne?

Jag använder min dator varje dag för idéellt arbete i en förening men det är inte utan problem. Program måste justeras så de fungerar genom s.k. uppdatering. Eller det kommer en massa virus och trojaner som måste bort. Efter ett par år är datorn full med skräp och kan sluta att fungera om den inte rensas. Eller också har datorfläkten sugit in damm under några år så det blir kortslutning och kraschar.

Det skulle vara intressant om någon rent vetenskapligt kunde undersöka vad den effektiva arbetstiden blir, alltså då datorerna fungerar. Annars är datorn ett fantastiskt hjälpmedel särskilt för kommunikation med e-post istället för Postens snigelpost.

 

Pensionär

Nu vill en elev vill få tillbaka faktaböcker på biblioteket och inte behöva söka allt på nätet. Det är inte så att jag är motståndare till datautvecklingen för jag kan nog kalla mig själv för datornörd. När jag gick i skolan för drygt 50 år sedan fanns inga datorer. Vi fick använda de inbyggda minnen vi har i huvudet. När räknedosor kom var det förbjudet att använda dem utan vi fick träna huvudräkning. På Teknis i Örebro var det tillåtet att ha räknesticka för multiplikation och division som bygger på logaritmer för med den måste man förstå vad man gör och då fick hjärnan arbeta.

Nu för tiden skall allt gå fort. Fram med datorn och ut på nätet och sök kunskap. Är det träning för hjärnan att skriva in ett sökord och sedan få svar? Vad göra om strömmen försvinner eller att datorn/I-paddor inte fungerar och ingenting finns i huvudets minne?

Jag använder min dator varje dag för idéellt arbete i en förening men det är inte utan problem. Program måste justeras så de fungerar genom s.k. uppdatering. Eller det kommer en massa virus och trojaner som måste bort. Efter ett par år är datorn full med skräp och kan sluta att fungera om den inte rensas. Eller också har datorfläkten sugit in damm under några år så det blir kortslutning och kraschar.

Det skulle vara intressant om någon rent vetenskapligt kunde undersöka vad den effektiva arbetstiden blir, alltså då datorerna fungerar. Annars är datorn ett fantastiskt hjälpmedel särskilt för kommunikation med e-post istället för Postens snigelpost.

 

Pensionär

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.