2018-04-14 06:00

2018-04-14 06:00

Får inte ha monopol

LEDARE

Utfrågningen av Facebooks grundare Mark Zuckerberg i den amerikanska kongressen lär ha undgått få. Det huvudsakliga ämnet var företagets ansvar för att skydda användarnas integritet, med anledning av att information lämnats ut till företaget Cambridge analytica.

De två långa förhören med Zuckerberg gled dock även in på hur fake news och desinformation kan rensas bort från plattformen – något som politiker i fler länder än USA är mycket intresserade av att veta.

När Zuckerberg under förhören fick frågan om hur desinformation skulle kunna upptäckas och tas bort av Facebook svarade han att en av lösningarna är artificiell intelligens, AI. Detta speciellt när det gäller statliga upphovsmän, ”state actors”, som till exempel vill påverka ett annat lands valrörelse. Innehållet som behöver övervakas är för stort för att människor ska kunna göra det, hävdar Zuckerberg.

Just Facebook har investerat stora resurser i att utveckla AI, vilket uppmärksammades då företagets två robotar fick stängas av eftersom de på eget initiativ utvecklat ett eget språk. Att stora företag utvecklar ny teknik är positivt, inte bara för dem själva, men risken finns att detta frestar politiker att införa snäva regleringar. Även om företag som Facebook lyckas förhindra fake news på sina plattformar med hjälp av AI kommer det fortfarande att ta lång tid innan mindre aktörer har råd att göra detsamma. Införs lagar som kräver att exempelvis AI används innebär det i praktiken att de stora företagen som har råd med detta får monopol.

Zuckerberg påpekade även detta under förhören, att även små, nystartade företag måste kunna klara av eventuella regleringar. Detta bör dock understrykas ytterligare. På den relativt nya digitala marknaden är politikers rädsla för exempelvis fake news ofta stor. Under utfrågningen av Zuckerberg blev det tydligt då vissa frågor var pinsamt elementära om hur Facebooks annonser fungerar. Samtidigt erkände Facebookgrundaren att någon form av reglering för internetföretag är oundviklig.

De internetbaserade företagen ligger fortfarande långt före politiker och lagar. Detta skapar en självsäkerhet, vilket bland annat visade sig då Facebook nyligen struntade i att delta i ett möte om bland annat hot och upphovsrätt med justitieminister Morgan Johansson (S) och digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP). Facebooks ursäkt var bland annat att man inte var nöjd med vad som förväntades av företaget under mötet.

Facebook, och liknande företag, kommer att vara en allt större del av det offentliga rummet, där människor och företag möts. Det måste inte minst politiker acceptera. Anonymiteten öppnar nya möjligheter på gott och ont, men regleringar som införs utan fingertoppskänsla kommer inte att gynna någon.

 

Agnes Karnatz/SNB

 

De två långa förhören med Zuckerberg gled dock även in på hur fake news och desinformation kan rensas bort från plattformen – något som politiker i fler länder än USA är mycket intresserade av att veta.

När Zuckerberg under förhören fick frågan om hur desinformation skulle kunna upptäckas och tas bort av Facebook svarade han att en av lösningarna är artificiell intelligens, AI. Detta speciellt när det gäller statliga upphovsmän, ”state actors”, som till exempel vill påverka ett annat lands valrörelse. Innehållet som behöver övervakas är för stort för att människor ska kunna göra det, hävdar Zuckerberg.

Just Facebook har investerat stora resurser i att utveckla AI, vilket uppmärksammades då företagets två robotar fick stängas av eftersom de på eget initiativ utvecklat ett eget språk. Att stora företag utvecklar ny teknik är positivt, inte bara för dem själva, men risken finns att detta frestar politiker att införa snäva regleringar. Även om företag som Facebook lyckas förhindra fake news på sina plattformar med hjälp av AI kommer det fortfarande att ta lång tid innan mindre aktörer har råd att göra detsamma. Införs lagar som kräver att exempelvis AI används innebär det i praktiken att de stora företagen som har råd med detta får monopol.

Zuckerberg påpekade även detta under förhören, att även små, nystartade företag måste kunna klara av eventuella regleringar. Detta bör dock understrykas ytterligare. På den relativt nya digitala marknaden är politikers rädsla för exempelvis fake news ofta stor. Under utfrågningen av Zuckerberg blev det tydligt då vissa frågor var pinsamt elementära om hur Facebooks annonser fungerar. Samtidigt erkände Facebookgrundaren att någon form av reglering för internetföretag är oundviklig.

De internetbaserade företagen ligger fortfarande långt före politiker och lagar. Detta skapar en självsäkerhet, vilket bland annat visade sig då Facebook nyligen struntade i att delta i ett möte om bland annat hot och upphovsrätt med justitieminister Morgan Johansson (S) och digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP). Facebooks ursäkt var bland annat att man inte var nöjd med vad som förväntades av företaget under mötet.

Facebook, och liknande företag, kommer att vara en allt större del av det offentliga rummet, där människor och företag möts. Det måste inte minst politiker acceptera. Anonymiteten öppnar nya möjligheter på gott och ont, men regleringar som införs utan fingertoppskänsla kommer inte att gynna någon.

 

Agnes Karnatz/SNB

 

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.