2015-04-20 06:00

2015-04-20 10:24

En curlande skola?

UTBILDNING: Motionen om läxfri undervisning i Karlskoga

Så här skriver Daniel Ekelund, Miljöpartiet de gröna, den 11 april (man kunde tro det var 1 april)

Resultaten för eleverna blir bättre om en läxfri undervisning införs.

Det får jag inte att gå ihop. Hur kan resultaten bli bättre med mindre träning?

Hemuppgifterna ska bland annat ge repetition på tidigare inlärt – repetitionen är viktig i inlärningsprocessen – dessutom ska hemuppgifterna ge mer färdighet på sådant som man redan lärt sig, men som man kan träna mer på.

Trodde i min enfald att man blev bättre ju mer man tränade. Övning ger färdighet, heter det ju.

Ställer ett par frågor:

1) Ligger det vetenskaplig forskning bakom skolornas resultat som Daniel Ekelund

hänvisar till eller är det bara några skolor som vill profilera sig?

2) Enligt Daniel Ekelund kommer inte alla barn att göra sina läxor hemma eftersom tv-spelet lockar lite extra, läxorna kanske glömdes bort eller att de inte ville. Vem lägger man ribban efter? Är det efter de barnen, de som inte tar ansvar, som alla andra ska rätta sig efter och sänka ribban?

Mycket orättvist mot alla andra skolbarn i Karlskoga.

Gärna läxhjälp i skolan, men då räcker det inte bara med någon timme i veckan.

Utan hemuppgifter får man satsa rejält med många läxhjälpstimmar varje vecka under läsåret.

Dessutom måste Daniel Ekelund göra läxhjälpstimmarna i skolan obligatoriska för alla elever,

annars kommer inte de som hellre spelar tv-spel, glömmer eller inte vill göra sina hemuppgifter,

att komma till läxhjälpen.

Det vore intressant att se prislappen på de många läxhjälpstimmarna som måste till och varifrån pengarna i så fall ska tas. Bättre att satsa på fler lärare och mindre klasser för de pengarna, men framför allt låta barn börja lära sig att ta ansvar. Bra att träna på, eftersom barnen ska bygga framtidens samhälle.

Man pratar om curlande föräldrar, kanske har vi snart en curlande skola i Karlskoga.

 

Monica

Resultaten för eleverna blir bättre om en läxfri undervisning införs.

Det får jag inte att gå ihop. Hur kan resultaten bli bättre med mindre träning?

Hemuppgifterna ska bland annat ge repetition på tidigare inlärt – repetitionen är viktig i inlärningsprocessen – dessutom ska hemuppgifterna ge mer färdighet på sådant som man redan lärt sig, men som man kan träna mer på.

Trodde i min enfald att man blev bättre ju mer man tränade. Övning ger färdighet, heter det ju.

Ställer ett par frågor:

1) Ligger det vetenskaplig forskning bakom skolornas resultat som Daniel Ekelund

hänvisar till eller är det bara några skolor som vill profilera sig?

2) Enligt Daniel Ekelund kommer inte alla barn att göra sina läxor hemma eftersom tv-spelet lockar lite extra, läxorna kanske glömdes bort eller att de inte ville. Vem lägger man ribban efter? Är det efter de barnen, de som inte tar ansvar, som alla andra ska rätta sig efter och sänka ribban?

Mycket orättvist mot alla andra skolbarn i Karlskoga.

Gärna läxhjälp i skolan, men då räcker det inte bara med någon timme i veckan.

Utan hemuppgifter får man satsa rejält med många läxhjälpstimmar varje vecka under läsåret.

Dessutom måste Daniel Ekelund göra läxhjälpstimmarna i skolan obligatoriska för alla elever,

annars kommer inte de som hellre spelar tv-spel, glömmer eller inte vill göra sina hemuppgifter,

att komma till läxhjälpen.

Det vore intressant att se prislappen på de många läxhjälpstimmarna som måste till och varifrån pengarna i så fall ska tas. Bättre att satsa på fler lärare och mindre klasser för de pengarna, men framför allt låta barn börja lära sig att ta ansvar. Bra att träna på, eftersom barnen ska bygga framtidens samhälle.

Man pratar om curlande föräldrar, kanske har vi snart en curlande skola i Karlskoga.

 

Monica