2015-09-07 21:48

2015-09-07 21:48

Jättenöjd Ljunggren trea i stortävling

EXTREMENDURO: Karlskogaåkaren pressade de etablerade toppåkarna hårt i Polen

Starkt körande Ljunggren låg tvåa inför den allra sista prövningen av Red Bull 111 Megawatt.
Väl där förlorade han kampen mot den i princip lodrätta mardrömsbacken och tappade till en tredjeplats.
– Det var jävligt surt, men jag är ändå jättenöjd med tävlingen, säger Ljunggren.

Världseliten stod på startfältet när finalen av Red Bull 111 Megawatt, en av årets största extremendurotävlingar, avgjordes i polska Kleszczów i söndags.

Av 501 åkare tog Karlskogasonen Joakim Ljunggren starten.

– Det var ett jäkligt kul race och allt gick kanonbra fram till sista knäppan upp till mållinjen, säger Joakim Ljunggren.

Ljunggren och brittiske världsstjärnan Jonny Walker, som i våras körde hem en delad seger i rekordtuffa Erzberg Rodeo, hade turats om att inneha ledningen.

När endast slutbacken återstod ledde Walker med 30 sekunder före svenskhoppet, som i sin tur låg tvåa med betryggande marginal.

”Har absolut farten”

Men dessvärre för karlskogingens del så visade sig den sista backen inte vara så bara.

– Det var en backe som de bara hade byggt upp inför sista varvet med massa däck. Det var en åtta meter hög grusbacke och den var nästan lodrätt, berättar Ljunggren.

– Jag valde fel spår och provade igen, men det gick fan inte. Jag fick knuffa och bära hojen och det tog sin tid, två minuter, och jag hade en lucka på en minut.

Precis när Ljunggren besegrat monsterhöjden så körde, retfullt nog, britten Graham Jarvis förbi och stal andraplatsen.

– Han hittade ett bättre spår runt däcken. Det var jäkligt surt, men jag är ändå jättenöjd med tävlingen, säger Ljunggren som inför den här säsongen bytte inriktning från VM-serien till en extremendurosatsning.

Vad tycker du att bevisade med den här tredjeplatsen?

– Jag har absolut farten för att hänga med de bästa extremåkarna. Det är inget snack, jag kan ha varit snabbast till och med. Men de bästa extremåkarna har kört mycket mer trialliknande, den sista grejen var nästan en trialbana med traktordäck, säger Ljunggren.

– Jag var inte lika snabb som de andra i topp tre där. Men jag är ny i det här och är nöjd ändå, det var skitkul att vara i ledningen länge. Jag är lite besviken över att jag tappade en placering, men alla jag pratade med tyckte att jag hade gjort det jättebra, säger 30-åringen om topptävlingen som avgjordes i världens största dagbrott.

Ljunggren, som även säkrade sitt tolfte SM-guld förr förra helgen efter sin 38:e raka deltävlingsseger, laddar nu om för klassiska Ränneslättsloppets som avgörs till helgen.

Världseliten stod på startfältet när finalen av Red Bull 111 Megawatt, en av årets största extremendurotävlingar, avgjordes i polska Kleszczów i söndags.

Av 501 åkare tog Karlskogasonen Joakim Ljunggren starten.

– Det var ett jäkligt kul race och allt gick kanonbra fram till sista knäppan upp till mållinjen, säger Joakim Ljunggren.

Ljunggren och brittiske världsstjärnan Jonny Walker, som i våras körde hem en delad seger i rekordtuffa Erzberg Rodeo, hade turats om att inneha ledningen.

När endast slutbacken återstod ledde Walker med 30 sekunder före svenskhoppet, som i sin tur låg tvåa med betryggande marginal.

”Har absolut farten”

Men dessvärre för karlskogingens del så visade sig den sista backen inte vara så bara.

– Det var en backe som de bara hade byggt upp inför sista varvet med massa däck. Det var en åtta meter hög grusbacke och den var nästan lodrätt, berättar Ljunggren.

– Jag valde fel spår och provade igen, men det gick fan inte. Jag fick knuffa och bära hojen och det tog sin tid, två minuter, och jag hade en lucka på en minut.

Precis när Ljunggren besegrat monsterhöjden så körde, retfullt nog, britten Graham Jarvis förbi och stal andraplatsen.

– Han hittade ett bättre spår runt däcken. Det var jäkligt surt, men jag är ändå jättenöjd med tävlingen, säger Ljunggren som inför den här säsongen bytte inriktning från VM-serien till en extremendurosatsning.

Vad tycker du att bevisade med den här tredjeplatsen?

– Jag har absolut farten för att hänga med de bästa extremåkarna. Det är inget snack, jag kan ha varit snabbast till och med. Men de bästa extremåkarna har kört mycket mer trialliknande, den sista grejen var nästan en trialbana med traktordäck, säger Ljunggren.

– Jag var inte lika snabb som de andra i topp tre där. Men jag är ny i det här och är nöjd ändå, det var skitkul att vara i ledningen länge. Jag är lite besviken över att jag tappade en placering, men alla jag pratade med tyckte att jag hade gjort det jättebra, säger 30-åringen om topptävlingen som avgjordes i världens största dagbrott.

Ljunggren, som även säkrade sitt tolfte SM-guld förr förra helgen efter sin 38:e raka deltävlingsseger, laddar nu om för klassiska Ränneslättsloppets som avgörs till helgen.