2015-05-23 12:30

2015-05-23 12:30

Han storsatsar på rallycross

MOTORSPORT: Brinner för motorsport

Anton Eriksson Therus från Karlskoga brinner för motorsport och kör folkrace.
Nu tar han klivet upp till rallycross och drömmen är att komma långt inom sporten.
– Drömmålet är att köra VM i supercar, säger Anton Eriksson Therus.

Karlskogasonen är nyss fyllda 18 år, tävlar för SMK Karlskoga och började köra folkrace för drygt tre år sedan.

– Jag har alltid varit väldigt motorintresserad – det är hela familjen. Vi hade tänkt börja med rally, men en klasskompis skulle börja med folkrace och när jag fick välja mellan en moped i 15-årspresent eller att köra folkrace valde jag folkrace. Och blev fast direkt, säger Anton Eriksson Therus.

Den här helgen gör han sin debut i rallycross när det är tävling i Nyköping.

– Steget från folkrace till rallycross är ganska stort. Rallycross är mer racing med justare körning, medan folkrace är mer butt och stök. Det är värre grejer i rallycross, lite bättre och mer noga. En bil i folkrace kan ligga på 6 500 kronor, men i rallycross från 80 000 kronor, så det är en del i prisskillnad också, säger Anton Eriksson Therus.

Blir tävlingsmekaniker

Han går andra året på gymnasiet i Torsby där han studerar till tävlingsmekaniker inom framför allt rallycross och rally.

– Vi går först vanliga fordonsprogrammet och sedan är vi ute på praktik i ett år. Jag kommer antagligen att vara vid Olsbergs motorsport i Nynäshamn. De satsar mycket på rallycross och kör VM och i USA, säger Anton Eriksson Therus.

Han hoppas på att kunna nå sin dröm och ta sig in i rallycrossens finrum.

– Drömmålet är så klart att köra VM i supercar, den högsta serien med fyrhjulsdrivna bilar med 600 hästkrafter. Sedan är en dröm att köra VM i Höljes där det kan vara 35 000 åskådare, säger Eriksson Therus.

Supercar-klassen beskrivs som rallycrossens tungviktsklass och har en acceleration i klass med en formel 1-bil.

– Mitt delmål är att köra klassen supercar lite. Det är en bil med 300 hästkrafter som är fyrhjulsdriven. Det hoppas jag kunna köra i Sverige inom något år, om jag får ihop pengar.

Supercar lite är en inkörsport till supercar-klassen, men redan där handlar det om bilar för strax över en miljon kronor.

Vägen till de större klasserna är otroligt tuff. Mycket handlar förstås om att vara en bra förare med stort engagemang för att lyckas, men det krävs också pengar, bra verkstad och rätt tillfälligheter.

Högt mål

Eriksson Therus har satt drömmålet väldigt högt, men satsar stort och hans gymnasieval och praktikplats är en viktig del i hans satsning inom motorsporten. Att kunna mecka själv är värt mycket.

– När jag är klar med skolan skulle jag vilja vara mekaniker för Olsberg och köra för dem. Det vore en dröm, säger han.

När han nu debuterar i rallycross är det med en bil som han köpte i mars. Det är en Opel kadett för 2150cc klass 4, men nu kommer han att köra klass 6 för juniorer där förarna får vara upp till 20 år.

– Det ska bli riktigt kul att ta klivet upp i rallycross. Första målet i debuten är att allting är helt och att få köra allting. Nu handlar det om att se och lära, men sedan är det förstås alltid en bonus att få köra A-final, säger Eriksson Therus.

Han fortsätter:

– Jag har självförtroende från folkrace och är hyfsat nöjd med hur det har gått där. Men det blir tufft motstånd nu.

Hans förhoppning är att den här debuten ska bli första lilla steget på vägen mot drömmen om stora mästerskap.

– Jag hoppas kunna komma i gång med rallycrossen och få ihop till supercar lite, antingen några race eller en hel SM-säsong. Det skulle vara väldigt roligt.

”Går att klättra”

Anton Eriksson Therus berättar att det finns bra exempel på de som gått från folkrace till rallycross och blivit framgångsrika.

– Sebastian Eriksson från Hagfors körde mycket folkrace på juniornivå och började 2150-klassen i rallycross. Det gick bra för honom och han tog steget upp i supercar lite. Nu ska han köra supercar i USA. Han har inte en massa pengar bakom sig, men klarar det ändå och visar att det går att klättra, säger Eriksson Therus.

Karlskogasonen är nyss fyllda 18 år, tävlar för SMK Karlskoga och började köra folkrace för drygt tre år sedan.

– Jag har alltid varit väldigt motorintresserad – det är hela familjen. Vi hade tänkt börja med rally, men en klasskompis skulle börja med folkrace och när jag fick välja mellan en moped i 15-årspresent eller att köra folkrace valde jag folkrace. Och blev fast direkt, säger Anton Eriksson Therus.

Den här helgen gör han sin debut i rallycross när det är tävling i Nyköping.

– Steget från folkrace till rallycross är ganska stort. Rallycross är mer racing med justare körning, medan folkrace är mer butt och stök. Det är värre grejer i rallycross, lite bättre och mer noga. En bil i folkrace kan ligga på 6 500 kronor, men i rallycross från 80 000 kronor, så det är en del i prisskillnad också, säger Anton Eriksson Therus.

Blir tävlingsmekaniker

Han går andra året på gymnasiet i Torsby där han studerar till tävlingsmekaniker inom framför allt rallycross och rally.

– Vi går först vanliga fordonsprogrammet och sedan är vi ute på praktik i ett år. Jag kommer antagligen att vara vid Olsbergs motorsport i Nynäshamn. De satsar mycket på rallycross och kör VM och i USA, säger Anton Eriksson Therus.

Han hoppas på att kunna nå sin dröm och ta sig in i rallycrossens finrum.

– Drömmålet är så klart att köra VM i supercar, den högsta serien med fyrhjulsdrivna bilar med 600 hästkrafter. Sedan är en dröm att köra VM i Höljes där det kan vara 35 000 åskådare, säger Eriksson Therus.

Supercar-klassen beskrivs som rallycrossens tungviktsklass och har en acceleration i klass med en formel 1-bil.

– Mitt delmål är att köra klassen supercar lite. Det är en bil med 300 hästkrafter som är fyrhjulsdriven. Det hoppas jag kunna köra i Sverige inom något år, om jag får ihop pengar.

Supercar lite är en inkörsport till supercar-klassen, men redan där handlar det om bilar för strax över en miljon kronor.

Vägen till de större klasserna är otroligt tuff. Mycket handlar förstås om att vara en bra förare med stort engagemang för att lyckas, men det krävs också pengar, bra verkstad och rätt tillfälligheter.

Högt mål

Eriksson Therus har satt drömmålet väldigt högt, men satsar stort och hans gymnasieval och praktikplats är en viktig del i hans satsning inom motorsporten. Att kunna mecka själv är värt mycket.

– När jag är klar med skolan skulle jag vilja vara mekaniker för Olsberg och köra för dem. Det vore en dröm, säger han.

När han nu debuterar i rallycross är det med en bil som han köpte i mars. Det är en Opel kadett för 2150cc klass 4, men nu kommer han att köra klass 6 för juniorer där förarna får vara upp till 20 år.

– Det ska bli riktigt kul att ta klivet upp i rallycross. Första målet i debuten är att allting är helt och att få köra allting. Nu handlar det om att se och lära, men sedan är det förstås alltid en bonus att få köra A-final, säger Eriksson Therus.

Han fortsätter:

– Jag har självförtroende från folkrace och är hyfsat nöjd med hur det har gått där. Men det blir tufft motstånd nu.

Hans förhoppning är att den här debuten ska bli första lilla steget på vägen mot drömmen om stora mästerskap.

– Jag hoppas kunna komma i gång med rallycrossen och få ihop till supercar lite, antingen några race eller en hel SM-säsong. Det skulle vara väldigt roligt.

”Går att klättra”

Anton Eriksson Therus berättar att det finns bra exempel på de som gått från folkrace till rallycross och blivit framgångsrika.

– Sebastian Eriksson från Hagfors körde mycket folkrace på juniornivå och började 2150-klassen i rallycross. Det gick bra för honom och han tog steget upp i supercar lite. Nu ska han köra supercar i USA. Han har inte en massa pengar bakom sig, men klarar det ändå och visar att det går att klättra, säger Eriksson Therus.