2018-03-13 21:33

2018-03-13 21:33

"Jesus 100 år före sig själv"

BOK OCH BILDER: Texter från Talmud väckte Lars Anderssons intresse

Lars Andersson berättade om sin senaste bok Salome Alexandra utifrån de åtta bilder av konstnären Dan Lekberg som ingår i boken. Sen fyllde Dan Lekberg på med hur han tänkt kring dessa bilder.

Prologen till Lars Anderssons bok Salome Alexandra är förlagd till Alexandria år 88 före Kristus medan huvudhandlingen utspelas i Jerusalem år 80 före Kristi födelse.

– Det förekommer en Salome i Tomasevangeliet som skulle kunna vara Salome Alexandra. Det är låg sannolikhet för det men givetvis tacksamt för en romanförfattare, säger Lars Andersson och berättar att förlagan till hans Salome Alexandra var Israels sista reella regent innan romarna tog över.

– Det var fred under Salome Alexandras regenttid men sen blev det inbördeskrig, sönerna slogs med varandra och båda strök med. I den röran tågade den romerske härföraren Pompejus in och lade landet under sig, tillägger han och påpekar att Salome Alexandra förutsåg sönernas död.

Men även om Salome Alexandra gett namn till boken är Jesus huvudperson.

– Jag har placerat Jesus 100 år före sig själv, fortsätter Lars Andersson och avslöjar att han burit på den här idén ända sedan millennieskiftet då han läste en akademisk uppsats - skriven av vännen Bertil Adania som är förtrogen med ämnet - om talmudiska hänvisningar till Jesus. De tre korta Talmudtexter som väckte Lars Anderssons intresse skrevs senare än evangelierna.

– Det kan vara polemiska fiktioner riktade mot kristendomen som började växa sig stark medan judendomen tvingades tillbaka. Men uppsatsen väckte mitt intresse, även om jag nog inte riktigt tror på denna hypotetiska passionsberättelse.

För efter prologen i Alexandria förflyttas handlingen till Jerusalem och det är påsktid och Jesus avrättas vid en tidpunkt då drottning Salome Alexandra vandrar in i en grotta.

– Min bok följer i sådana avseenden evangeliernas passionsberättelse men i ett annat språkuniversum, konstaterar Lars Andersson och tycker själv att han varit förbluffande produktiv på senare år. Han förlägger vändpunkten till 2012 och har precis lämnat in sitt bokmanus till De levandes land som är andra delen i berättelsen om släktbyn Hedås. Den första, Ljus från ingenstans, kom 2008 och fyra år senare är det alltså dags för andra delen. Sen kommer i rask takt Lomjansguten 2014, De våra, en kriminalistisk roman 2015, en ny bok på temat Hedås 2016 och Salome Alexandra 2017.

– Det var i april 2012. Inom loppet av några timmar fick jag mitt cancerbesked och sonen föddes med en kromosomförändring. Det var oklart om någon av oss skulle överleva men när vi båda började ta oss till julen samma år skrev jag prologen till Salome Alexandra och sen fick den ligga till sig, säger han.

Dan Lekberg fick uppdraget i november 2016 och hade Lars Andersson fått bestämma hade boken innehållit tio bilder. Bonniers utgångsbud var fem och det hamnade till slut på åtta. Men det finns fler bilder och många av dem kan ses i församlingshemmets gula rum till söndag.

Prologen till Lars Anderssons bok Salome Alexandra är förlagd till Alexandria år 88 före Kristus medan huvudhandlingen utspelas i Jerusalem år 80 före Kristi födelse.

– Det förekommer en Salome i Tomasevangeliet som skulle kunna vara Salome Alexandra. Det är låg sannolikhet för det men givetvis tacksamt för en romanförfattare, säger Lars Andersson och berättar att förlagan till hans Salome Alexandra var Israels sista reella regent innan romarna tog över.

– Det var fred under Salome Alexandras regenttid men sen blev det inbördeskrig, sönerna slogs med varandra och båda strök med. I den röran tågade den romerske härföraren Pompejus in och lade landet under sig, tillägger han och påpekar att Salome Alexandra förutsåg sönernas död.

Men även om Salome Alexandra gett namn till boken är Jesus huvudperson.

– Jag har placerat Jesus 100 år före sig själv, fortsätter Lars Andersson och avslöjar att han burit på den här idén ända sedan millennieskiftet då han läste en akademisk uppsats - skriven av vännen Bertil Adania som är förtrogen med ämnet - om talmudiska hänvisningar till Jesus. De tre korta Talmudtexter som väckte Lars Anderssons intresse skrevs senare än evangelierna.

– Det kan vara polemiska fiktioner riktade mot kristendomen som började växa sig stark medan judendomen tvingades tillbaka. Men uppsatsen väckte mitt intresse, även om jag nog inte riktigt tror på denna hypotetiska passionsberättelse.

För efter prologen i Alexandria förflyttas handlingen till Jerusalem och det är påsktid och Jesus avrättas vid en tidpunkt då drottning Salome Alexandra vandrar in i en grotta.

– Min bok följer i sådana avseenden evangeliernas passionsberättelse men i ett annat språkuniversum, konstaterar Lars Andersson och tycker själv att han varit förbluffande produktiv på senare år. Han förlägger vändpunkten till 2012 och har precis lämnat in sitt bokmanus till De levandes land som är andra delen i berättelsen om släktbyn Hedås. Den första, Ljus från ingenstans, kom 2008 och fyra år senare är det alltså dags för andra delen. Sen kommer i rask takt Lomjansguten 2014, De våra, en kriminalistisk roman 2015, en ny bok på temat Hedås 2016 och Salome Alexandra 2017.

– Det var i april 2012. Inom loppet av några timmar fick jag mitt cancerbesked och sonen föddes med en kromosomförändring. Det var oklart om någon av oss skulle överleva men när vi båda började ta oss till julen samma år skrev jag prologen till Salome Alexandra och sen fick den ligga till sig, säger han.

Dan Lekberg fick uppdraget i november 2016 och hade Lars Andersson fått bestämma hade boken innehållit tio bilder. Bonniers utgångsbud var fem och det hamnade till slut på åtta. Men det finns fler bilder och många av dem kan ses i församlingshemmets gula rum till söndag.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.