2018-03-01 14:14

2018-03-01 14:15

Tidsresa från 1920-talet till modern blues

BLUES: Karlskogas 19:e rock och bluesfestival

Diving Duck och Tomi Leino Trio bokades först och för att få spridning och ett så brett fält av blues som möjligt tillkom Barrelhouse, Hometown Mojos och Ingela Öhman Trio berättar Hans Greek och Kent Eriksen från Karlskoga rock & bluesförening.

Den första bluesfestivalen arrangerades 1999 i Kupolen och det skulle därför vara 20-årsjubileum i år. Men det är den 19:e festivalen eftersom det inte blev någon festival 2003.

Ingela Öhman Trio från Kristinehamn får den otacksamma äran att inleda lördagens festival i Kupolen.

– De spelar blues som berör med en något annorlunda instrumentering, säger Hans Greek, ordförande i föreningen.

– Det traditionella trumsetet har ersatts av cajon och virveltrumma, tillägger han förklarande.

Ingela Öhman, barnen kanske känner henne som den fenomenala virvelvinden ”Sopan”, sjunger och spelar cajon och virveltrumma medan Jesper Halling trakterar kontrabas och Per Öhman, maken, lirar akustisk gitarr.

– Repertoaren består mestadels av eget material som Ingela och Per komponerat men även kända och okända bluescovers kan höras, inflikar Kent Eriksen, sekreterare och bandbokare.

Barrelhouse

Barrelhouse från Borås följer som andra akt och även de har en kvinna som frontfigur. Maria Hallin sjunger och hon kompas av Martin Henriksson, gitarr, Jan-Ola Mazetti, saxofon, och Sven Karlsson som spelar den märkliga kombinationen bas och trumma.

– Barrelhouse spelar blues från förbudstidens USA, säger Kent Eriksen och förflyttas i anden till 1920- och 1930-talens amerikanska söder.

– Det är berättande blues som fascinerar, mycket tack vare Maria Hallins kraftiga och mörka röst. Bara att blunda och lyssna så försvinner man till förbudstidens USA, konstaterar Kent Eriksen om tidsresan som Barrelhouse tar med publiken på.

– Där ska man verkligen lyssna på texterna och det är ett skäl till att de kommer tidigt i programmet, förklarar Hans Greek.

Diving Duck

Diving Duck återuppstod i april i fjol när bandet gästade Gamla Pumphuset i Karlskoga. Det var första spelningen på närmare 30 år för detta band som hade sin storhetstid på 1980-talet. Två av medlemmarna, Richard Danielson, sång, munspel och gitarr, och Clas Gustavsson, trummor, har också byggt upp en karriär under namnet Baba Blues men när de lirar i Diving Duck ansluter Janne Arljung, gitarr, och Thomas Rosén, bas. Tidningen presenterade i fredags Janne Arljung och berättade då att han växte upp i Storfors och i somras åter blev värmlänning när han flyttade till Karlstad.

– När vi hörde Diving Duck i Pumphuset kändes det omedelbart att det var festivalmaterial så vi var på hugget och bokade dem omgående, säger Hans Greek och tillägger att även grabbarna i bandet ville tillbaka till Karlskoga.

Tomi Leino Trio

Samma känsla fick arrangörerna för Tomi Leino Trio som spelade i Pumphuset i maj i fjol. Det är Tomi Leino, sång, gitarr och munspel, Jaska Prepula, bas och gitarr, och Mikko Peltola på trummor som blir fjärde akten i Kupolen denna lördagskväll.

– Tomi Leino är en fantastisk, självlärd bluesgubbe som många sett som gitarrist i Trickbag och därför vet att han kan hantera en gitarr, säger Kent Eriksson och avslöjar att han trots allt anser att Tomi Leino är än vassare på munspel.

– Han tog fram munspelet när de spelade i Pumphuset och då växte spelningen en dimension, konstaterar han och berättar att Tomi Leino Trio sommaren 2017 kompade James Harman under dennes Europaturné.

Hometown Mojos

Hometown Mojos går på vid midnatt och avslutar den 19:e festivalen. Bandet har funnits sedan 2001 och har Borås som hemstad. Hometown Mojos spelar allt från rocking blues till rotblues och swinging jazz. Jordnära rockig blues med mycket sväng. För att få en uppfattning var inspirationen hämtats nämns bluesmän som Albert, B.B och Freddie King, Muddy Waters och Elmore James och svenska hjältar som Roffe Wikström, Sven Zetterberg, Peps Persson och Cornelis Vreeswijk. Hometown Mojos ställer upp med följande manskap: Peter Grendel, sång, Martin Henriksson, gitarr, Anders Holmström, gitarr, Tommy Söderhagen, bas, och Sven Dahlberg, trummor.

– Peter Grendel är tillsammans med Maria Hallin i Barrelhouse och Martin Henriksson spelar i båda banden så det är ett bra kap för oss arrangörer, säger Hans Greek.

– Vi inleder denna tidsresa med att gräva i förbudstidens deltablues och avrundar med modernare blues av 1970-tals stuk, tillägger han.

Den första bluesfestivalen arrangerades 1999 i Kupolen och det skulle därför vara 20-årsjubileum i år. Men det är den 19:e festivalen eftersom det inte blev någon festival 2003.

Ingela Öhman Trio från Kristinehamn får den otacksamma äran att inleda lördagens festival i Kupolen.

– De spelar blues som berör med en något annorlunda instrumentering, säger Hans Greek, ordförande i föreningen.

– Det traditionella trumsetet har ersatts av cajon och virveltrumma, tillägger han förklarande.

Ingela Öhman, barnen kanske känner henne som den fenomenala virvelvinden ”Sopan”, sjunger och spelar cajon och virveltrumma medan Jesper Halling trakterar kontrabas och Per Öhman, maken, lirar akustisk gitarr.

– Repertoaren består mestadels av eget material som Ingela och Per komponerat men även kända och okända bluescovers kan höras, inflikar Kent Eriksen, sekreterare och bandbokare.

Barrelhouse

Barrelhouse från Borås följer som andra akt och även de har en kvinna som frontfigur. Maria Hallin sjunger och hon kompas av Martin Henriksson, gitarr, Jan-Ola Mazetti, saxofon, och Sven Karlsson som spelar den märkliga kombinationen bas och trumma.

– Barrelhouse spelar blues från förbudstidens USA, säger Kent Eriksen och förflyttas i anden till 1920- och 1930-talens amerikanska söder.

– Det är berättande blues som fascinerar, mycket tack vare Maria Hallins kraftiga och mörka röst. Bara att blunda och lyssna så försvinner man till förbudstidens USA, konstaterar Kent Eriksen om tidsresan som Barrelhouse tar med publiken på.

– Där ska man verkligen lyssna på texterna och det är ett skäl till att de kommer tidigt i programmet, förklarar Hans Greek.

Diving Duck

Diving Duck återuppstod i april i fjol när bandet gästade Gamla Pumphuset i Karlskoga. Det var första spelningen på närmare 30 år för detta band som hade sin storhetstid på 1980-talet. Två av medlemmarna, Richard Danielson, sång, munspel och gitarr, och Clas Gustavsson, trummor, har också byggt upp en karriär under namnet Baba Blues men när de lirar i Diving Duck ansluter Janne Arljung, gitarr, och Thomas Rosén, bas. Tidningen presenterade i fredags Janne Arljung och berättade då att han växte upp i Storfors och i somras åter blev värmlänning när han flyttade till Karlstad.

– När vi hörde Diving Duck i Pumphuset kändes det omedelbart att det var festivalmaterial så vi var på hugget och bokade dem omgående, säger Hans Greek och tillägger att även grabbarna i bandet ville tillbaka till Karlskoga.

Tomi Leino Trio

Samma känsla fick arrangörerna för Tomi Leino Trio som spelade i Pumphuset i maj i fjol. Det är Tomi Leino, sång, gitarr och munspel, Jaska Prepula, bas och gitarr, och Mikko Peltola på trummor som blir fjärde akten i Kupolen denna lördagskväll.

– Tomi Leino är en fantastisk, självlärd bluesgubbe som många sett som gitarrist i Trickbag och därför vet att han kan hantera en gitarr, säger Kent Eriksson och avslöjar att han trots allt anser att Tomi Leino är än vassare på munspel.

– Han tog fram munspelet när de spelade i Pumphuset och då växte spelningen en dimension, konstaterar han och berättar att Tomi Leino Trio sommaren 2017 kompade James Harman under dennes Europaturné.

Hometown Mojos

Hometown Mojos går på vid midnatt och avslutar den 19:e festivalen. Bandet har funnits sedan 2001 och har Borås som hemstad. Hometown Mojos spelar allt från rocking blues till rotblues och swinging jazz. Jordnära rockig blues med mycket sväng. För att få en uppfattning var inspirationen hämtats nämns bluesmän som Albert, B.B och Freddie King, Muddy Waters och Elmore James och svenska hjältar som Roffe Wikström, Sven Zetterberg, Peps Persson och Cornelis Vreeswijk. Hometown Mojos ställer upp med följande manskap: Peter Grendel, sång, Martin Henriksson, gitarr, Anders Holmström, gitarr, Tommy Söderhagen, bas, och Sven Dahlberg, trummor.

– Peter Grendel är tillsammans med Maria Hallin i Barrelhouse och Martin Henriksson spelar i båda banden så det är ett bra kap för oss arrangörer, säger Hans Greek.

– Vi inleder denna tidsresa med att gräva i förbudstidens deltablues och avrundar med modernare blues av 1970-tals stuk, tillägger han.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.