2015-02-25 21:22

2015-02-25 21:22

"Kärlek kan aldrig växa i rädsla"

KARLSKOGA: Författaren Unni Drougge föreläste om kärlekens dödsögonblick

– Jag tänkte prata om vad kärlek är, hur den kan vara och förändras, säger Unni Drougge inledningsvis till det 60-tal åhörare som på onsdagskvällen bänkat sig i folkhögskolans aula.

De har kommit för att höra det föredrag som arrangörerna Kvinnoföreningen mot våld och ABF Karlskoga annonserat som Kärlekens dödsögonblick.

– Efteråt vet vi exakt när kärleken dog. I alla fall vi som levt med en våldsam man. Något går sönder, en ton bland alla andra toner som plötsligt slutar ljuda.

– Alla vet när detta sanningens ögonblick kommer, säger Unni Drougge och citerar den irländske författaren och satirikern Oscar Wilde: Kärlek börjar med att vi bedrar oss själva och slutar med att vi bedrar andra.

– Vi ljuger om kärleken för att vi vill bevara relationen, fortsätter hon och syftar på den återkommande kommentaren men jag älskar honom ju. Den slagna eller misshandlade kvinnan hänvisar till hur mannen var i början av relationen och Unni Drougges förslag till motmedel är att spela upp den låt som var parets när de var som mest kära.

Då, menar Unni Drougge, inser kvinnan att det är över eftersom låten inte längre väcker de känslor den en gång gjorde.

– Varför är relationen så viktig? Varför är kärlek så viktig att den till och med kan skada oss? Det är följdfrågor som måste ställas, fortsätter Unni Drougge och inleder en historisk tillbakablick på hur man sett på kvinnan och mannen genom årtusenden. Hon berättar att vulvan en gång i tiden sågs som en skrämmande symbol, vulvan hotade mannen och gjorde honom livrädd. Kyrkan kommer in, häxbränningar, från patriarkat till sexism och sen uppehåller hon sig en lång stund vid det erotiska kapitalet. Den heliga jungfrumodern, kvinnan som ska vara moder, dotter, hustru och hora, allt i ett. Kvinnan som dumpningsplats, ett hål.

– Tolvåriga flickor vet att utseendet är viktigare än prestationer, konstaterar Unni Drougge och ser det som en överlevnadsstrategi.

– Det är ett faktum att kvinnor som anses sexuellt attraktiva får bättre jobb och högre lön, tillägger hon och pratar om dejtingmarknader och skönhetsoperationer som fixar till standardiserade kvinnobilder som är lätta att göra.

– Hur ska man tävla på en marknad där alla kvinnor ska se ut som om de var 14 år? frågar sig Unni Drougge och tillägger att kvinnor tävlar i personlig lycka.

– Kärlek kan aldrig växa i rädsla. Kärleken dog i exakt den stund den förvandlades till rädsla. Den som skrämmer dig kan inte älska dig, lika lite som en kvinna kan älska den man som skrämmer henne. Det vill jag säga till alla kvinnor, avslutar Unni Drougge innan det blir tid för ett par frågor där hon får utveckla tankarna om det erotiska kapitalet.

De har kommit för att höra det föredrag som arrangörerna Kvinnoföreningen mot våld och ABF Karlskoga annonserat som Kärlekens dödsögonblick.

– Efteråt vet vi exakt när kärleken dog. I alla fall vi som levt med en våldsam man. Något går sönder, en ton bland alla andra toner som plötsligt slutar ljuda.

– Alla vet när detta sanningens ögonblick kommer, säger Unni Drougge och citerar den irländske författaren och satirikern Oscar Wilde: Kärlek börjar med att vi bedrar oss själva och slutar med att vi bedrar andra.

– Vi ljuger om kärleken för att vi vill bevara relationen, fortsätter hon och syftar på den återkommande kommentaren men jag älskar honom ju. Den slagna eller misshandlade kvinnan hänvisar till hur mannen var i början av relationen och Unni Drougges förslag till motmedel är att spela upp den låt som var parets när de var som mest kära.

Då, menar Unni Drougge, inser kvinnan att det är över eftersom låten inte längre väcker de känslor den en gång gjorde.

– Varför är relationen så viktig? Varför är kärlek så viktig att den till och med kan skada oss? Det är följdfrågor som måste ställas, fortsätter Unni Drougge och inleder en historisk tillbakablick på hur man sett på kvinnan och mannen genom årtusenden. Hon berättar att vulvan en gång i tiden sågs som en skrämmande symbol, vulvan hotade mannen och gjorde honom livrädd. Kyrkan kommer in, häxbränningar, från patriarkat till sexism och sen uppehåller hon sig en lång stund vid det erotiska kapitalet. Den heliga jungfrumodern, kvinnan som ska vara moder, dotter, hustru och hora, allt i ett. Kvinnan som dumpningsplats, ett hål.

– Tolvåriga flickor vet att utseendet är viktigare än prestationer, konstaterar Unni Drougge och ser det som en överlevnadsstrategi.

– Det är ett faktum att kvinnor som anses sexuellt attraktiva får bättre jobb och högre lön, tillägger hon och pratar om dejtingmarknader och skönhetsoperationer som fixar till standardiserade kvinnobilder som är lätta att göra.

– Hur ska man tävla på en marknad där alla kvinnor ska se ut som om de var 14 år? frågar sig Unni Drougge och tillägger att kvinnor tävlar i personlig lycka.

– Kärlek kan aldrig växa i rädsla. Kärleken dog i exakt den stund den förvandlades till rädsla. Den som skrämmer dig kan inte älska dig, lika lite som en kvinna kan älska den man som skrämmer henne. Det vill jag säga till alla kvinnor, avslutar Unni Drougge innan det blir tid för ett par frågor där hon får utveckla tankarna om det erotiska kapitalet.