2018-05-16 06:00

2018-05-16 06:00

Innebär tappade arbeten

Torget: Centrum kommer att avfolkas ännu mer

Den nu tillställda området vid Urbrinken och framför hotellet ska bli ett ”gångfartsområde” där gående ska ha företräde framför alla slag av fordon. Men där fanns redan ordning med flera övergångsställen för gående, hade det inte räckt? I stället är det väl tänkt att folk ska kunna springa likt yra höns på området. Men blandningen av gående och fordon kan också komma att öka risken för olyckor även om nu maxhastigheten ska vara max 5 km/tim! Man smalnar också av gatans bredd med fem meter vilket också kommer att innebära komplikationer och risker för bilar och bussar. Hur ska man att för övrigt kunna kontrollera efterlevnaden av av de 5 km/tim? Blir det kanske med hjälp fartkameror? Nej effekten kommer att bli att centrum avfolkas ännu mer på grund av en krånglig tillgänglighet till affärer och service. De styrande tror inte detta, men då känner de inte till marknadskrafterna. Det är bara att se på antalet tomma butikslokaler som redan nu finns i centrum och de kommer säkert att bli ännu fler.

Karlskoga har redan tappat tillräckligt med arbetstillfällen och personer. Det senaste tappet är bilfraktsbolaget med drygt 60 anställda som flyttar till Örebro. Nu känner vi inte till företagets krav men det hade kanske kunnat lösas med god vilja. Det finns ett flertal andra exempel företagsflytt men ett historiskt, men ett av de mest flagranta, var väl när Henry Jansson med sitt företag Korvbrödsbagaren ville ha större tomtmark för att kunna utveckla företaget. Det blev nej av dåvarande kommunledning, istället välkomnade Örebro företaget och det är idag ett av Europas största specialbagerier med över 330 anställda och mycket lönsamt!

Bilburna karlskogabor

Den nu tillställda området vid Urbrinken och framför hotellet ska bli ett ”gångfartsområde” där gående ska ha företräde framför alla slag av fordon. Men där fanns redan ordning med flera övergångsställen för gående, hade det inte räckt? I stället är det väl tänkt att folk ska kunna springa likt yra höns på området. Men blandningen av gående och fordon kan också komma att öka risken för olyckor även om nu maxhastigheten ska vara max 5 km/tim! Man smalnar också av gatans bredd med fem meter vilket också kommer att innebära komplikationer och risker för bilar och bussar. Hur ska man att för övrigt kunna kontrollera efterlevnaden av av de 5 km/tim? Blir det kanske med hjälp fartkameror? Nej effekten kommer att bli att centrum avfolkas ännu mer på grund av en krånglig tillgänglighet till affärer och service. De styrande tror inte detta, men då känner de inte till marknadskrafterna. Det är bara att se på antalet tomma butikslokaler som redan nu finns i centrum och de kommer säkert att bli ännu fler.

Karlskoga har redan tappat tillräckligt med arbetstillfällen och personer. Det senaste tappet är bilfraktsbolaget med drygt 60 anställda som flyttar till Örebro. Nu känner vi inte till företagets krav men det hade kanske kunnat lösas med god vilja. Det finns ett flertal andra exempel företagsflytt men ett historiskt, men ett av de mest flagranta, var väl när Henry Jansson med sitt företag Korvbrödsbagaren ville ha större tomtmark för att kunna utveckla företaget. Det blev nej av dåvarande kommunledning, istället välkomnade Örebro företaget och det är idag ett av Europas största specialbagerier med över 330 anställda och mycket lönsamt!

Bilburna karlskogabor

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.