2018-02-12 06:00

2018-02-12 06:00

Hur tänker vissa politiker?

Trafik: Några kommentarer om den hypotetiska Nobelbanan

Det börjar bli tröttsamt att somliga lokalpolitiker inte kan acceptera att Karlskoga sedan 1966 inte har någon tågstation. För de flesta andra är väl detta faktum inget större problem så länge tågen stannar i Degerfors.

När järnvägen mellan Laxå och Oslo började byggas 1865 var det nog inte slumpen utan naturgeografin (topografin) som avgjorde dragningen. Den som har åkt tåg från Laxå eller Hallsberg till Degerfors och Kristinehamn har väl noterat att ingen tunnel genom något berg har behövt sprängas. Topografin där förenklade alltså järnvägsbygget.

En järnvägslinje till Oslo från Örebro över Karlskoga och Kristinehamn hade naturligtvis blivit betydligt dyrare. Kilsbergen och höjderna mellan Karlskoga och Kristinehamn har (i stort sett) nord-sydlig sträckning.

Det är kanske tekniskt möjligt att spränga en tunnel mellan Lekhyttan och Immetorp samt ytterligare några mellan Karlskoga och Kristinehamn. Men till vilket pris?! Är det inte mer angeläget med ett dubbelspår där järnvägen går nu? Men det mest akuta är väl underhåll av korroderade kontaktledningar och byte av murkna syllar samt utsliten räls.

Förresten fanns en motsvarighet till Nobelbanan för inte så länge sedan. Den var elektrifierad och gick från Svartå till Örebro över Närke-slätten men lades ner vid ett ombygge av E18. Hur tänker vissa politiker?!

 

Fundersam

 

 

När järnvägen mellan Laxå och Oslo började byggas 1865 var det nog inte slumpen utan naturgeografin (topografin) som avgjorde dragningen. Den som har åkt tåg från Laxå eller Hallsberg till Degerfors och Kristinehamn har väl noterat att ingen tunnel genom något berg har behövt sprängas. Topografin där förenklade alltså järnvägsbygget.

En järnvägslinje till Oslo från Örebro över Karlskoga och Kristinehamn hade naturligtvis blivit betydligt dyrare. Kilsbergen och höjderna mellan Karlskoga och Kristinehamn har (i stort sett) nord-sydlig sträckning.

Det är kanske tekniskt möjligt att spränga en tunnel mellan Lekhyttan och Immetorp samt ytterligare några mellan Karlskoga och Kristinehamn. Men till vilket pris?! Är det inte mer angeläget med ett dubbelspår där järnvägen går nu? Men det mest akuta är väl underhåll av korroderade kontaktledningar och byte av murkna syllar samt utsliten räls.

Förresten fanns en motsvarighet till Nobelbanan för inte så länge sedan. Den var elektrifierad och gick från Svartå till Örebro över Närke-slätten men lades ner vid ett ombygge av E18. Hur tänker vissa politiker?!

 

Fundersam

 

 

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.