2015-09-24 06:00

2015-09-24 06:00

Oansvarig busstrafik

LOKALTRAFIK: Se över era anställda

”Länstrafiken Örebro har ansvar för kollektivtrafiken i Örebro län. Vi ägs till hälften av landstinget och till hälften av kommunerna i länet”. Ordet ansvar framkommer flera gånger på er hemsida, förstår ni innebörden av att ta ansvar?

Att ta ansvar som busschaufför är inte att tala i telefon och styra fordonet med en hand. Du som busschaufför tar ansvar för alla som valt att åka kollektivtrafiken du kör. Att ta ansvar som busschaufför är inte att medvetet strunta i stoppskyltar. Du kör sträckan minst 5 gånger per dag, du vet att det är stopplikt vid korsningen. Att ta ansvar som busschaufför är inte att köra i 50km/h på vägar där det tydligt sitter flera 30-skyltar uppsatta. Kanske för att vägen är olycksdrabbad? Men framför allt kan våra barn kan springa ut på vägen, inte en chans att bussen med en vikt på 18 ton hinner stanna i tid. Vad minns du från risklektionerna på trafikskolan? 8-9/10 dör vid kollisioner i 50km/h. Att det inte finns bälten på stadsbussarna är det minsta problemet.

Flera gånger har era länsbussar varit fulla. Med fulla menar jag sittplatser upptagna och gången fylld av stående resenärer ända från bakre delen av bussen till främre. Min plats har alltid varit stående bredvid chauffören och även om chauffören är medveten om oss 10-tal stående oskyddade resenärer kan hen inte låta bli att överstiga hastighetsbegränsningarna och riskera våra liv för att komma fram i tid. För mig som pendlar från Karlskoga till Örebro är körning på E18 en del av resan. Jag, som får den trevliga chansen att stå längst fram i bussen har nu som hobby att snegla ner på hastighetsmätaren. Som nybliven körkortstagare är jag medveten om att tunga fordon får framföras i 100km/h på motorväg och att 120km/h, ibland 130km/h inte är acceptabelt. Regeln för att få framföra fordonet i 100km/h gäller endast om alla förare har tillgång till bälte.

Summan av kardemumman; kära, oansvariga och noll riskmedvetna Länstrafiken, se över era anställda och deras handlingar en gång till så jag och resterande resenärer kan åka kollektivtrafik med ett leende. Det ska ju ändå vara det bättre sättet att framföra sig i trafiken.

Veronica Kaleta

”Länstrafiken Örebro har ansvar för kollektivtrafiken i Örebro län. Vi ägs till hälften av landstinget och till hälften av kommunerna i länet”. Ordet ansvar framkommer flera gånger på er hemsida, förstår ni innebörden av att ta ansvar?

Att ta ansvar som busschaufför är inte att tala i telefon och styra fordonet med en hand. Du som busschaufför tar ansvar för alla som valt att åka kollektivtrafiken du kör. Att ta ansvar som busschaufför är inte att medvetet strunta i stoppskyltar. Du kör sträckan minst 5 gånger per dag, du vet att det är stopplikt vid korsningen. Att ta ansvar som busschaufför är inte att köra i 50km/h på vägar där det tydligt sitter flera 30-skyltar uppsatta. Kanske för att vägen är olycksdrabbad? Men framför allt kan våra barn kan springa ut på vägen, inte en chans att bussen med en vikt på 18 ton hinner stanna i tid. Vad minns du från risklektionerna på trafikskolan? 8-9/10 dör vid kollisioner i 50km/h. Att det inte finns bälten på stadsbussarna är det minsta problemet.

Flera gånger har era länsbussar varit fulla. Med fulla menar jag sittplatser upptagna och gången fylld av stående resenärer ända från bakre delen av bussen till främre. Min plats har alltid varit stående bredvid chauffören och även om chauffören är medveten om oss 10-tal stående oskyddade resenärer kan hen inte låta bli att överstiga hastighetsbegränsningarna och riskera våra liv för att komma fram i tid. För mig som pendlar från Karlskoga till Örebro är körning på E18 en del av resan. Jag, som får den trevliga chansen att stå längst fram i bussen har nu som hobby att snegla ner på hastighetsmätaren. Som nybliven körkortstagare är jag medveten om att tunga fordon får framföras i 100km/h på motorväg och att 120km/h, ibland 130km/h inte är acceptabelt. Regeln för att få framföra fordonet i 100km/h gäller endast om alla förare har tillgång till bälte.

Summan av kardemumman; kära, oansvariga och noll riskmedvetna Länstrafiken, se över era anställda och deras handlingar en gång till så jag och resterande resenärer kan åka kollektivtrafik med ett leende. Det ska ju ändå vara det bättre sättet att framföra sig i trafiken.

Veronica Kaleta

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.