2015-06-15 06:00

2015-06-15 09:16

Är offentligt rumsrent igen?

UTVECKLING: Det strategiska tänkandet har nu svängt

transporter

Utan större uppståndelse i SVT har vårt land genomgått en omfattande privatisering av infrastrukturen enligt Milton Friedmans evangelium om kapitalet självläkande förmåga. Jag som i många år åkte med tåg mellan Örnsköldsvik och Uppsala utan att råka ut för förseningar eller inställda avgångar blev förvånad över det kaos som numera beskrivs i massmedia. Vad som hänt är att SJ i början av seklet privatiserades och utsattes för kapitalet visdom. Förutom att de många ägarna inte var tillräckligt intresserade av underhåll av rälsen blev det krångligt att byta bolag under resan. En av cheferna jag träffat skyllde problemet på det större antalet resenärer, vilket naturligtvis sliter på spåren.

Det strategiska tänkandet har nu svängt, och allt flera ekonomer har övertygat politikerna om att en järnväg eller tunnelbana kräver så enorma investeringar att det blir äventyrligt för ett bolag, och från nationens synpunkt kan vi inte heller tolerera privata monopol. En fransk ekonom (Piketty) har givit ut en bok med titeln Capital, där han på statistiska grunder fördömer rikedomsfördelningen i EU och den koncentrerade makt den medför. Boken har sålts i över en miljon exemplar, mer än de flesta deckare. Denna nya våg inom ekonomin har även fått de svenska politiska partierna att tolerera statlig investering i transportens anläggningar.

Gunnar Bäckström

Utan större uppståndelse i SVT har vårt land genomgått en omfattande privatisering av infrastrukturen enligt Milton Friedmans evangelium om kapitalet självläkande förmåga. Jag som i många år åkte med tåg mellan Örnsköldsvik och Uppsala utan att råka ut för förseningar eller inställda avgångar blev förvånad över det kaos som numera beskrivs i massmedia. Vad som hänt är att SJ i början av seklet privatiserades och utsattes för kapitalet visdom. Förutom att de många ägarna inte var tillräckligt intresserade av underhåll av rälsen blev det krångligt att byta bolag under resan. En av cheferna jag träffat skyllde problemet på det större antalet resenärer, vilket naturligtvis sliter på spåren.

Det strategiska tänkandet har nu svängt, och allt flera ekonomer har övertygat politikerna om att en järnväg eller tunnelbana kräver så enorma investeringar att det blir äventyrligt för ett bolag, och från nationens synpunkt kan vi inte heller tolerera privata monopol. En fransk ekonom (Piketty) har givit ut en bok med titeln Capital, där han på statistiska grunder fördömer rikedomsfördelningen i EU och den koncentrerade makt den medför. Boken har sålts i över en miljon exemplar, mer än de flesta deckare. Denna nya våg inom ekonomin har även fått de svenska politiska partierna att tolerera statlig investering i transportens anläggningar.

Gunnar Bäckström

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.