2018-07-13 15:21

2018-07-13 15:22

Fysisk aktivitet bra mot cancer

KROPPEN: Ökar toleransen för behandling och minskar risken för sjukdom

Att röra på sig ger positiva effekter oavsett om man är frisk eller har en cancersjukdom. Forskare uppskattar att en stillasittande livsföring höjer risken att få cancer med cirka 30 procent.

– Träning hämmar inflammatoriska processer som är större vid en cancerbehandling. Fysisk aktivitet ökar också toleransen för behandlingen och man kan undvika eller minska cancerrelaterad fatigue, säger Linda Löfbom som är fysioterapeut på Fysioterapiavdelningen och verksam på onkologiska kliniken vid USÖ, i ett pressmeddelande.

När man går igenom olika behandlingar vid cancer är det vanligt att känna trötthet, vilja vila mer och röra sig mindre. Men man mår ofta bättre av att försöka röra på sig och att undvika alltför mycket stillasittande.

– Man har också sett att rekommenderad träningsnivå minskar risken för återfall när det gäller bröstcancer, koloncancer och prostatacancer. Man stärker immunförsvaret genom träning helt enkelt, säger Michael Reinhart, fysioterapeut på Fysioterapiavdelningen och verksam på kirurgiska kliniken i Region Örebro län.

Fysisk aktivitet innefattar all rörelse, från hushållssysslor till tuff fysisk träning. Det viktiga är att minska sitt stillasittande. Rekommendationen är att vara fysiskt aktiv minst 150 minuter i veckan. Det motsvarar ungefär en halvtimmes rask promenad eller cykling varje vardag.

– I grunden kan man säga att den aktivitet som blir av är den bästa. Det behöver inte vara styrketräning, raska promenader är bra om man föredrar det. Att öka vardagsmotionen är viktigt. All aktivitet är bra, men gärna något som är pulshöjande, säger Michael Reinhart.

– Träning hämmar inflammatoriska processer som är större vid en cancerbehandling. Fysisk aktivitet ökar också toleransen för behandlingen och man kan undvika eller minska cancerrelaterad fatigue, säger Linda Löfbom som är fysioterapeut på Fysioterapiavdelningen och verksam på onkologiska kliniken vid USÖ, i ett pressmeddelande.

När man går igenom olika behandlingar vid cancer är det vanligt att känna trötthet, vilja vila mer och röra sig mindre. Men man mår ofta bättre av att försöka röra på sig och att undvika alltför mycket stillasittande.

– Man har också sett att rekommenderad träningsnivå minskar risken för återfall när det gäller bröstcancer, koloncancer och prostatacancer. Man stärker immunförsvaret genom träning helt enkelt, säger Michael Reinhart, fysioterapeut på Fysioterapiavdelningen och verksam på kirurgiska kliniken i Region Örebro län.

Fysisk aktivitet innefattar all rörelse, från hushållssysslor till tuff fysisk träning. Det viktiga är att minska sitt stillasittande. Rekommendationen är att vara fysiskt aktiv minst 150 minuter i veckan. Det motsvarar ungefär en halvtimmes rask promenad eller cykling varje vardag.

– I grunden kan man säga att den aktivitet som blir av är den bästa. Det behöver inte vara styrketräning, raska promenader är bra om man föredrar det. Att öka vardagsmotionen är viktigt. All aktivitet är bra, men gärna något som är pulshöjande, säger Michael Reinhart.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.