2018-03-10 06:00

2018-03-10 06:00

Välkommen till framtiden…

KRÖNIKA: Björn Reimers

Jag har på senare tid stött på en hel del klagande på den nya parkeringsappen i Karlskoga, både som insändare och på sociala medier. Lite raljerande om att det var bättre och enklare förr. Jag säger bara, välkommen till framtiden. Eller egentligen till nutid, för detta med att använda digitala hjälpmedel är ju i allra högsta grad redan vardag. Att det i detta enskilda fall kan åka på en faktureringsavgift är ju enkelt avhjälpt genom att på Parksters hemsida begära att få betala med kort eller få en faktura via e-post. Ett klick så är det klart. Därefter betalar du bara för den tid du parkerar och tjänsten finns geografiskt spridd över landet. Du kan även välja mellan att parkera privat eller i tjänsten, beroende vem som ska stå för fiolerna. Lysande!

Att det var bättre förr finns det många exempel på, men när det gäller digitala tjänster så har vi bara sett början. En sak som kommer att revolutionera användandet är när vi går över från att skriva till att tala med våra enheter. Den tekniken går fort just nu. I stället för att behöva skriva in data på din telefon, pratar du in dina meddelanden. Tjänsten kommer att förstå och kunna kommunicera tillbaka. Det kommer att innebära att personer med liten teknikvana mycket enklare kan få användning för framtida tjänster. Man behöver inte blippa runt, det är bara att snacka med telefonen och få den hjälp man söker.

Tänk dig följande scenarie: Du ska åka från Karlskoga till Västerås på en middag. När du närmar dig Örebro kommer du på att du glömt köpa en present till värdinnan. Blommor vore OK. På din mobiltelefon har du berättat vart du ska så GPS-tjänsten är igång. Du berättar för tjänsten att du behöver köpa blommor. GPS-tjänsten svarar och ger dig nya instruktioner om hur du ska åka till närmaste blomsteraffär i Örebro när du passerar. Den kommer att ge förslag på buketter samt ge dig ett pris. Den kommer också att tala om för dig hur mycket tid omvägen till blomsteraffären kommer att ta och den kommer också att ge dig ett alternativ att ta en lite längre omväg till en annan butik där priserna är något lägre. Låter det om science fiction?

Ett annan exempel: Internet of Things, IoT, innebär att många saker kommer att bli uppkopplade mot internet. Våra bilar är redan ett sådant exempel, men säg att våra kläder också får ett litet mikroskopiskt chip, det är inte långt borta. På en fest ser du en bekant som har en väldigt snygg skjorta på sig. Du tar din mobiltelefon och fotograferar kompisen med skjortan på sig. Inom några sekunder får du i mobilen ett erbjudande om var du kan köpa den och vad den kostar inklusive frakt. Du säger ”köp” till din telefon och dagen därpå har du skjortan i din brevlåda. Smidigt och enkelt. Science fiction? Nejdå, ännu ett exempel på framtidens tjänster.

Vi står inför stora omvälvningar och ingen vet var det digitaliserade samhället tar vägen med oss. Det är bara att hänga med och ta till sig det som verkar smart. Som exempelvis att parkera och bara betala för den tid man faktiskt står där.

Jag har på senare tid stött på en hel del klagande på den nya parkeringsappen i Karlskoga, både som insändare och på sociala medier. Lite raljerande om att det var bättre och enklare förr. Jag säger bara, välkommen till framtiden. Eller egentligen till nutid, för detta med att använda digitala hjälpmedel är ju i allra högsta grad redan vardag. Att det i detta enskilda fall kan åka på en faktureringsavgift är ju enkelt avhjälpt genom att på Parksters hemsida begära att få betala med kort eller få en faktura via e-post. Ett klick så är det klart. Därefter betalar du bara för den tid du parkerar och tjänsten finns geografiskt spridd över landet. Du kan även välja mellan att parkera privat eller i tjänsten, beroende vem som ska stå för fiolerna. Lysande!

Att det var bättre förr finns det många exempel på, men när det gäller digitala tjänster så har vi bara sett början. En sak som kommer att revolutionera användandet är när vi går över från att skriva till att tala med våra enheter. Den tekniken går fort just nu. I stället för att behöva skriva in data på din telefon, pratar du in dina meddelanden. Tjänsten kommer att förstå och kunna kommunicera tillbaka. Det kommer att innebära att personer med liten teknikvana mycket enklare kan få användning för framtida tjänster. Man behöver inte blippa runt, det är bara att snacka med telefonen och få den hjälp man söker.

Tänk dig följande scenarie: Du ska åka från Karlskoga till Västerås på en middag. När du närmar dig Örebro kommer du på att du glömt köpa en present till värdinnan. Blommor vore OK. På din mobiltelefon har du berättat vart du ska så GPS-tjänsten är igång. Du berättar för tjänsten att du behöver köpa blommor. GPS-tjänsten svarar och ger dig nya instruktioner om hur du ska åka till närmaste blomsteraffär i Örebro när du passerar. Den kommer att ge förslag på buketter samt ge dig ett pris. Den kommer också att tala om för dig hur mycket tid omvägen till blomsteraffären kommer att ta och den kommer också att ge dig ett alternativ att ta en lite längre omväg till en annan butik där priserna är något lägre. Låter det om science fiction?

Ett annan exempel: Internet of Things, IoT, innebär att många saker kommer att bli uppkopplade mot internet. Våra bilar är redan ett sådant exempel, men säg att våra kläder också får ett litet mikroskopiskt chip, det är inte långt borta. På en fest ser du en bekant som har en väldigt snygg skjorta på sig. Du tar din mobiltelefon och fotograferar kompisen med skjortan på sig. Inom några sekunder får du i mobilen ett erbjudande om var du kan köpa den och vad den kostar inklusive frakt. Du säger ”köp” till din telefon och dagen därpå har du skjortan i din brevlåda. Smidigt och enkelt. Science fiction? Nejdå, ännu ett exempel på framtidens tjänster.

Vi står inför stora omvälvningar och ingen vet var det digitaliserade samhället tar vägen med oss. Det är bara att hänga med och ta till sig det som verkar smart. Som exempelvis att parkera och bara betala för den tid man faktiskt står där.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.