2018-02-14 06:00

2018-02-14 06:00

Hon är ett stöd för lokala företagare

NÄRINGSLIV: Har tagit över som regionchef för Företagarna

I april 2017 slutade dåvarande regionchefen för Företagarna, Kaisa Edenvik, sin tjänst. Under en tid tog Anna Hedberg, regionchef för Företagarna i Värmland, över som tillförordnad chef. Men sedan den 2 oktober är det en ny chef som har tjänsten. Hon heter Hanna Jonasson.

Till skillnad från Kaisa Edenvik bor Hanna Jonasson inte i Karlskoga och har därför inte sitt kontor i kommunen. Hon ska ändå vara tillgänglig för Möckelnregionens företagare.

– Som regionchef har jag hand om hela regionen. Vi har lokala föreningar, till exempel en för Karlskoga och Degerfors, och mitt jobb går ut på att stötta dem, säger hon.

Hon har målet med sitt arbete klart för sig.

Opinionsarbete

– Jag ska bedriva opinionsarbete för medlemmarnas räkning. Det gäller lokalt, regionalt och på riksnivå.

Det har nu gått några månader sedan Hanna Jonasson tillträdde tjänsten och hon börjar bli ordentligt insatt i arbetet.

– Jag är med på så många lokala arrangemang som möjligt, där jag fångar upp synpunkter, driver frågor och träffar lokala representanter och politiker.

Viktiga frågor

Hon gillar sitt arbete, som hon ser som mycket betydelsefullt.

– Mitt jobb är väldigt omväxlande. Det är många viktiga frågor att driva.

Hon berättar att Företagarna har många samarbeten med lokala aktörer.

– Ett exempel är Affärsexpeditionen, som vi arrangerar tillsammans med Möckelnföretagen. Det är en nättverksresa som är uppbyggd så att man ska kunna nätverka mycket och göra affärer. Det är ett jättespännande koncept!

I höst är det val. Hanna Jonasson ser fram emot att arbeta för våra företagare under valrörelsen.

– Då får jag möjlighet att lyfta våra viktiga frågor, säger hon.

Om man som företagare vill lyfta en speciell fråga tycker Hanna Jonasson att man ska kontakta henne eller lokalföreningen.

– Det är viktigt även med de lokala frågorna, inte bara riksfrågorna, konstaterar hon.

Hon vill synliggöra småföretagens betydelse.

– Det gäller allt från hur stor del av de kommunala skatteintäkterna som de bidrar till, till hur många de sysselsätter. Många vet inte hur viktiga de små företagen är. Det ska jag jobba hårt för att lyfta, säger hon och påpekar att över 99 procent av företagen i Örebro län har mindre än 50 anställda och därför räknas som små.

– De har sedan 90-talet skapat fyra av fem nya jobb. De är viktiga i vårt samhälle och det behöver lyftas.

Till skillnad från Kaisa Edenvik bor Hanna Jonasson inte i Karlskoga och har därför inte sitt kontor i kommunen. Hon ska ändå vara tillgänglig för Möckelnregionens företagare.

– Som regionchef har jag hand om hela regionen. Vi har lokala föreningar, till exempel en för Karlskoga och Degerfors, och mitt jobb går ut på att stötta dem, säger hon.

Hon har målet med sitt arbete klart för sig.

Opinionsarbete

– Jag ska bedriva opinionsarbete för medlemmarnas räkning. Det gäller lokalt, regionalt och på riksnivå.

Det har nu gått några månader sedan Hanna Jonasson tillträdde tjänsten och hon börjar bli ordentligt insatt i arbetet.

– Jag är med på så många lokala arrangemang som möjligt, där jag fångar upp synpunkter, driver frågor och träffar lokala representanter och politiker.

Viktiga frågor

Hon gillar sitt arbete, som hon ser som mycket betydelsefullt.

– Mitt jobb är väldigt omväxlande. Det är många viktiga frågor att driva.

Hon berättar att Företagarna har många samarbeten med lokala aktörer.

– Ett exempel är Affärsexpeditionen, som vi arrangerar tillsammans med Möckelnföretagen. Det är en nättverksresa som är uppbyggd så att man ska kunna nätverka mycket och göra affärer. Det är ett jättespännande koncept!

I höst är det val. Hanna Jonasson ser fram emot att arbeta för våra företagare under valrörelsen.

– Då får jag möjlighet att lyfta våra viktiga frågor, säger hon.

Om man som företagare vill lyfta en speciell fråga tycker Hanna Jonasson att man ska kontakta henne eller lokalföreningen.

– Det är viktigt även med de lokala frågorna, inte bara riksfrågorna, konstaterar hon.

Hon vill synliggöra småföretagens betydelse.

– Det gäller allt från hur stor del av de kommunala skatteintäkterna som de bidrar till, till hur många de sysselsätter. Många vet inte hur viktiga de små företagen är. Det ska jag jobba hårt för att lyfta, säger hon och påpekar att över 99 procent av företagen i Örebro län har mindre än 50 anställda och därför räknas som små.

– De har sedan 90-talet skapat fyra av fem nya jobb. De är viktiga i vårt samhälle och det behöver lyftas.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.