2017-09-20 08:40

2017-09-20 09:21

Ny motor höjdpunkten i uppdaterade VW Golf

MOTOR

Jag har självklart höga förväntningar när sätter mig i den lätt uppgraderade Volkswagen Golf av årgång 2017 för en första provkörning. Förväntningar mot den här bakgrunden – 446 000 exemplar av Golf på den svenska marknaden sedan första lanseringen 1974, och Sveriges mest sålda bil 2016 med 22 084 registreringar, talande siffror. Förväntningarna infrias med råge, bilen är på något sätt självklar i sitt uppträdande med hur mycket auktoritet som helst. Det är inte minst den nya bensinturbomotorn på 150 hästkrafter som anger tonen i den här kompositionen, här i kombination med en 7-stegad automatlåda.

Förmodligen hade inte Volkswagen AG i västtyska Wolfsburg en aning om vilken monumental succé den skulle bli - Golf, som ersatte allt vad ”bubblor” och andra mindre lyckade modeller hette. Lanseringen skedde 1974.

Sedan dess har Golf gett namn åt en hel bilklass, och med mer än 33 miljoner sålda exemplar runt om i världen är den märkets i särklass mest framgångsrika modell.

Och ifjol blev Golf sveriges mest sålda bil med sina 22 084 exemplar.

Mild uppgradering

Det är 54 år sedan ett annat märke än Volvo toppade denna statistik. Förra gången det inträffade var 1962, och då var det VW Beetle – alltså ”Bubblan” som sålde mest.

Nu handlar det om årets upplaga av Golf, som inte är någon ny bil utan en mild uppgradering av fjolårets modell.

Det innebär smärre förändringar i exteriören - men måste nästan ställa de två bredvid varandra för att se skillnaden.

Två nya motorer

Även interiören är uppgraderad, bland annat med en större pekskärm, 9,2 tum den här gången. Här finns ett helt nytt digitalt display- och reglagekoncept som innehåller bland annat geststyrning i infotainmentsystemet. En utveckling av röststyrningen, och man kan diskutera om det inte vore bättre att utveckla röststyrningen i stället för geststyrning.

Men största nyheten hittar jag under motorhuven.

Uppdateringen omfattar nämligen två nya motorer.

Nyutvecklad DSG-låda

Dels en helt ny turboladdad bensinmotor, 1.5 TSI Evo på 150 hästkrafter med turbo och aktiv cylinderavstängning. I dagarna kom också en 130-hästarsversion av samma motor i handeln.

Och dels en ny motor för den svenska marknaden, den trecylindriga 1.0 TSI på 110 hästkrafter.

Testbilen har 150-hästarsvarianten under huven, i kombination med den nyutvecklade 7-stegade DSG-automatlådan. Denna dubbelkopplingslåda kommer successivt att ersätta alla 6-stegade DSG-lådor som används i Golf idag.

Tyst och mjuk motor

Det handlar om en omarbetning av 1,4-motorn, med sänkt friktion av cylinderavstängning som ger tystare gång - en ”upsizing” som gör motorn till en riktig pärla.

Vid låg belastning inaktiveras de två mellersta cylindrarna, vilket sänker såväl ljudnivån som bränsleförbrukningen.

Med sin mjuka, kultiverade gång passar den alldeles utmärkt i ”lagombilen” Golf. Den är välbalanserad, och ger tidig kraft redan från 1 500 varv med som mest 250 Newtonmeter.

Självklart uppträdande

Jag beskrev inledningsvis bilens uppträdande som självklart, och med det menar jag att den tar sig an uppgiften och mina kommandon utan åthävor, gör som jag säger och vill helt enkelt. Det finns absolut ingen dramatik, inga överraskningar i körningen av Golf.

Golf är inte den billigaste bilen i klassen, inte heller den dyraste. Det går faktiskt ännu att få en Golf för under 200 000 kronor, om man nöjer sig med 110-hästars bensinmotor för 197 500 kronor.

Testbilen kostar från 242 500 kronor, och med diverse plock från den digra listan med extrautrustning är det lätt att komma upp en bra bit över 300 000 kronor.

Lång lista

Testbilen har exempelvis R-line-paketen exteriört och interiört som ger extra sportig touch åt ekipaget. Panoramaglastak är ett annat exempel, precis som navigation och manuellt infällbar dragkrok.

Men som sagt, listan är lång...

Förmodligen hade inte Volkswagen AG i västtyska Wolfsburg en aning om vilken monumental succé den skulle bli - Golf, som ersatte allt vad ”bubblor” och andra mindre lyckade modeller hette. Lanseringen skedde 1974.

Sedan dess har Golf gett namn åt en hel bilklass, och med mer än 33 miljoner sålda exemplar runt om i världen är den märkets i särklass mest framgångsrika modell.

Och ifjol blev Golf sveriges mest sålda bil med sina 22 084 exemplar.

Mild uppgradering

Det är 54 år sedan ett annat märke än Volvo toppade denna statistik. Förra gången det inträffade var 1962, och då var det VW Beetle – alltså ”Bubblan” som sålde mest.

Nu handlar det om årets upplaga av Golf, som inte är någon ny bil utan en mild uppgradering av fjolårets modell.

Det innebär smärre förändringar i exteriören - men måste nästan ställa de två bredvid varandra för att se skillnaden.

Två nya motorer

Även interiören är uppgraderad, bland annat med en större pekskärm, 9,2 tum den här gången. Här finns ett helt nytt digitalt display- och reglagekoncept som innehåller bland annat geststyrning i infotainmentsystemet. En utveckling av röststyrningen, och man kan diskutera om det inte vore bättre att utveckla röststyrningen i stället för geststyrning.

Men största nyheten hittar jag under motorhuven.

Uppdateringen omfattar nämligen två nya motorer.

Nyutvecklad DSG-låda

Dels en helt ny turboladdad bensinmotor, 1.5 TSI Evo på 150 hästkrafter med turbo och aktiv cylinderavstängning. I dagarna kom också en 130-hästarsversion av samma motor i handeln.

Och dels en ny motor för den svenska marknaden, den trecylindriga 1.0 TSI på 110 hästkrafter.

Testbilen har 150-hästarsvarianten under huven, i kombination med den nyutvecklade 7-stegade DSG-automatlådan. Denna dubbelkopplingslåda kommer successivt att ersätta alla 6-stegade DSG-lådor som används i Golf idag.

Tyst och mjuk motor

Det handlar om en omarbetning av 1,4-motorn, med sänkt friktion av cylinderavstängning som ger tystare gång - en ”upsizing” som gör motorn till en riktig pärla.

Vid låg belastning inaktiveras de två mellersta cylindrarna, vilket sänker såväl ljudnivån som bränsleförbrukningen.

Med sin mjuka, kultiverade gång passar den alldeles utmärkt i ”lagombilen” Golf. Den är välbalanserad, och ger tidig kraft redan från 1 500 varv med som mest 250 Newtonmeter.

Självklart uppträdande

Jag beskrev inledningsvis bilens uppträdande som självklart, och med det menar jag att den tar sig an uppgiften och mina kommandon utan åthävor, gör som jag säger och vill helt enkelt. Det finns absolut ingen dramatik, inga överraskningar i körningen av Golf.

Golf är inte den billigaste bilen i klassen, inte heller den dyraste. Det går faktiskt ännu att få en Golf för under 200 000 kronor, om man nöjer sig med 110-hästars bensinmotor för 197 500 kronor.

Testbilen kostar från 242 500 kronor, och med diverse plock från den digra listan med extrautrustning är det lätt att komma upp en bra bit över 300 000 kronor.

Lång lista

Testbilen har exempelvis R-line-paketen exteriört och interiört som ger extra sportig touch åt ekipaget. Panoramaglastak är ett annat exempel, precis som navigation och manuellt infällbar dragkrok.

Men som sagt, listan är lång...

VW Golf 1.5 TSI 150 DSG7

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd, turbo, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder.

Cylindervolym: 1 498 kubikcentimeter.

Max.effekt: 110 kW (150 hk) vid 5 000 – 6 000 varv per minut.

Max.vridmoment: 250 Nm vid 1 500 – 3 500 varv per minut.

Bränsle: blyfri 95 oktan bensin.

Bränslesystem: direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 5,0 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 50 liter.

CO2-utsläpp: 114 g/km.

Kraftöverföring: framhjulsdrift, DSG7 automatlåda.

Styrning: kuggstång, Servotronic elektromekanisk servo,

Vändcirkel: 10,9 meter.

Hjulupphängning: skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.

Däck: 205/55 R16.

Fälgar: 16” aluminium.

Bromsar: ABS låsningsfritt system, ventilerade skivor fram och bak.

Säkerhet: Pre-Crash och multikollisionsbroms, krockkudde förare och passagerare fram, sidokrockkuddar, sidokrockgardiner, ACC Adaptiv farthållare inklusive Front Assist och City Emergency Brake med fotgängarigenkänning Pedestrian Monitoring,

Längd: 4 258 mm.

Bredd: 1 790 mm, inkl. ytterspeglar 1 799 mm.

Höjd: 1 492 mm.

Axelavstånd: 2 620 mm.

Spårvidd: fram 1 533 mm, bak 1 503 mm.

Markfrigång: 127 mm.

Tjänstevikt: 1 302 kg.

Totalvikt: 1810 kg.

Max.taklast: 75 kg.

Max.släpvagnsvikt: 1 500 kg.

Bagagevolym: 380 liter, med nedfällt baksäte 1 270 liter.

Toppfart: 216 km/h.

Prestanda: 0–100 km/h på 8,2 sekunder.

Årsskatt: 426 kronor.

Pris: från 242 500 kronor.

Övriga Golf-modeller: bland andra 1.2 TSI 110 197 500 kr; 1.6 TDI 110 219 5000 kr; 1.4 TSI 125 229 000 krGTI (245 hk) 297 000 kr.

Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti.

 

 

Standardutrustning

bland annat:

App-Connect smartphoneanslutning.

Komfortstolar med reglerbart svankstöd och höjdinställning.

Mittarmstd fram.

Mittarmstöd bak med genomlastningslucka.

Multifunktionsratt, läderklädd ställbar i höjd- och djupled.

Växlingspaddlar.

Radio Composition Meda med 8 tums display.

Klimatanläggning 2-zons Climatronic.

Tillval

bland annat:

R-Line, exteriör och interiör.

Ytterbackspeglar, elektriskt infällbara inklusive markbelysning.

Dragkrok, manuellt infällbar.

Navigation.

Panoramasoltak i glas, skjut- och tiltbart.

Källa: Volkswagens informationsmaterial.