2017-06-05 07:47

2017-06-05 07:47

Mitsubishi finslipar succémodellen Outlander

Mitsubishis laddhybrid PHEV visades på bilsalongen i Paris hösten 2012, lanserades på den europeiska marknaden 2013 – och det blev en succé som lever än idag. Det beror mycket på att Mitsubishi inte låtit sig nöja med framgången, utan i flera omgångar förfinat bilen. Veckans testbil har de senaste uppgraderingarna, gjorda i vintras. Det handlar bland annat om utveckling av den automatiska nödbromsen som nu kan upptäcka och bromsa för fotgängare, samt ett par kilometers större räckvidd med eldrift.

Historien om Outlander började redan 2001 i Japan, där modellen inledningsvis hette Airtrek. Namnet Outlander dök upp med andra generationen 2006, och tredje generationen kom 2012 och den uppgraderades 2015.

PHEV, som står för Plug-In Hybrid Electrical Vehicle, är alltså inne på femte levnadsår.

Den gjorde direkt succé i Europa, med nära 50 000 sålda exemplar.

Supermiljöbil

Framgången nådde också Sverige direkt, med totalt 7200 sålda PHEV inför lanseringen av den senaste uppgraderingen.

Mycket givetvis tack vare den statliga supermiljöbilspremien, och förmånsbilklassningen som gör den till ett klipp – för dryga tusenlappen kör man en fyrhjulsdriven fullvuxen SUV som kan dra släp.

Precis som jag tidigare har skrivit är Outlander PHEV en synnerligen komfortabel bil att köra och att åka i som passagerare.

Pigga motorer

En pigg bensinmotor och två elmotorer ger tillräckligt med kraft för bekväm körning, även på motorvägen. Till komforten hör i högsta grad ljudnivån, eller snarare brist på ljud. Så länge bilen går på enbart el råder närmast totalt tystnad, när bensinmotorn slår igång hörs den men bara mycket svagt.

Direktdriften, och därmed avsaknaden av växellåda, ger en mycket mjuk och kraftfull gång – precis som en turbin.

En av uppgraderingarna är att körsträckan på el är 54 kilometer, en höjning med två kilometer.

Kan välja enbart eldrift

Detta enligt fabriksuppgifter. Mer realistiskt är att man visserligen når något längre än tidigare, men mer än cirka 35 kilometer går inte att uppnå på el.

En annan nyhet är att man kan ”tvinga” bilen till eldrift, i stället för att som tidigare lita på automatikens styrning av drift mellan el och bensin.

Nu trycker man på en knapp på mittkonsolen bakom växelväljaren, och låser då systemet så att bilen går på el så länge det finns ström kvar i batteriet.

Automatisk nödbroms

Poängen med det är ju att många klarar så gott som alla körningar på el, jag menar – 35 kilometer är mer än de flesta har till och från jobbet, och kan man ladda på jobbet så fungerar det ju.

Den automatiska nödbromsen är ju redan nämnd, men inte desto mindre viktig därför att den nu kan upptäcka och bromsa för fotgängare.

Interiört är audioanläggningen med 7-tums pekskärm ny, kompatibel med Apple CarPlay och Android Auto.

Mycket utrustning

I utrustningsnivån Komfort ingår numera aktiv farthållare, automatiskt avbländande helljus och varningsystem vid filbyte.

I Busines-klassen, där veckans testbil hör hemma, finns också dödavinkeln-varning, elektrisk glastaklucka, varningssystem för att undvika fasta föremål framför och bakom bilen vid start, samt varningsssystem vid backning.

Priset, 479 900 kronor för Business-modellen, låter förstås avskräckande högt.

Svårslagen komfort

Men, som sagt förmånerna finns där och utrustningsnivån är hög.

Och när det gäller komfort är Outlander PHEV svårslagen i klassen.

Historien om Outlander började redan 2001 i Japan, där modellen inledningsvis hette Airtrek. Namnet Outlander dök upp med andra generationen 2006, och tredje generationen kom 2012 och den uppgraderades 2015.

PHEV, som står för Plug-In Hybrid Electrical Vehicle, är alltså inne på femte levnadsår.

Den gjorde direkt succé i Europa, med nära 50 000 sålda exemplar.

Supermiljöbil

Framgången nådde också Sverige direkt, med totalt 7200 sålda PHEV inför lanseringen av den senaste uppgraderingen.

Mycket givetvis tack vare den statliga supermiljöbilspremien, och förmånsbilklassningen som gör den till ett klipp – för dryga tusenlappen kör man en fyrhjulsdriven fullvuxen SUV som kan dra släp.

Precis som jag tidigare har skrivit är Outlander PHEV en synnerligen komfortabel bil att köra och att åka i som passagerare.

Pigga motorer

En pigg bensinmotor och två elmotorer ger tillräckligt med kraft för bekväm körning, även på motorvägen. Till komforten hör i högsta grad ljudnivån, eller snarare brist på ljud. Så länge bilen går på enbart el råder närmast totalt tystnad, när bensinmotorn slår igång hörs den men bara mycket svagt.

Direktdriften, och därmed avsaknaden av växellåda, ger en mycket mjuk och kraftfull gång – precis som en turbin.

En av uppgraderingarna är att körsträckan på el är 54 kilometer, en höjning med två kilometer.

Kan välja enbart eldrift

Detta enligt fabriksuppgifter. Mer realistiskt är att man visserligen når något längre än tidigare, men mer än cirka 35 kilometer går inte att uppnå på el.

En annan nyhet är att man kan ”tvinga” bilen till eldrift, i stället för att som tidigare lita på automatikens styrning av drift mellan el och bensin.

Nu trycker man på en knapp på mittkonsolen bakom växelväljaren, och låser då systemet så att bilen går på el så länge det finns ström kvar i batteriet.

Automatisk nödbroms

Poängen med det är ju att många klarar så gott som alla körningar på el, jag menar – 35 kilometer är mer än de flesta har till och från jobbet, och kan man ladda på jobbet så fungerar det ju.

Den automatiska nödbromsen är ju redan nämnd, men inte desto mindre viktig därför att den nu kan upptäcka och bromsa för fotgängare.

Interiört är audioanläggningen med 7-tums pekskärm ny, kompatibel med Apple CarPlay och Android Auto.

Mycket utrustning

I utrustningsnivån Komfort ingår numera aktiv farthållare, automatiskt avbländande helljus och varningsystem vid filbyte.

I Busines-klassen, där veckans testbil hör hemma, finns också dödavinkeln-varning, elektrisk glastaklucka, varningssystem för att undvika fasta föremål framför och bakom bilen vid start, samt varningsssystem vid backning.

Priset, 479 900 kronor för Business-modellen, låter förstås avskräckande högt.

Svårslagen komfort

Men, som sagt förmånerna finns där och utrustningsnivån är hög.

Och när det gäller komfort är Outlander PHEV svårslagen i klassen.

Mitsubishi Outlander PHEV Business

Elmotor fram:

Max.effekt: 60 kW (82 hk).

Max.vridmoment: 137 Nm.

Elmotor bak:

Max.effekt: 60 kW (82 hk).

Max.vridmoment: 195 Nm.

Bensinmotor: 4-cylindrig rak tvärställd, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder.

Cylindervolym: 1 998 kubikcentimter.

Max.effekt: 89 kW (121 hk) vid 4 500 varv per minut.

Max.vridmoment: 190 Nm vid 4 500 varv per minut.

Bränsle: blyfri 95 oktan bensin.

Bränslesystem: direktinsprutning.

Bränsletank: 45 liter.

Bränsleförbrukning: fulladdad 0,0 liter, minimum laddad 5,5 liter / 100 km blandad körning, viktad 1,7 liter / 100 km blandad körning.

Elförbrukning: fulladdad 191 Wh/km, min.laddad 12 Wh/km, viktad 134 Wh/km.

CO2-utsläpp: viktad 41 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Generator: 70 kW.

Drivbatteri: Litium jon 300 V, 12 kWh, 80 celler.

Laddning: normal 10A 5 timmar, normal 16A 3,5 timmar, snabbladdning ChaDeMo 25 minuter.

Transmission: fyrhjulsdrift, bensinmotor fram utväxling 3,425, elmotor fram 9,663, elmotor bak 7,065.

Styrning: kuggstång, elektrisk servo.

Vänddiameter: 10,6 meter.

Hjulupphängning: fram McPherson fjäderben, bak Multi-länk.

Däck: 225/55 R18.

Fälgar: 18 x 7.0J aluminium.

Bromsar: ventilerade skivor fram, solida skivor bak, ABS låsningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning, BA panikbromsassistans och ESS panikbromsvarnare.

Säkerhet: automatiskt kollisionsvarningssystem, varningssystem vid filbyte, döda vinkelnvarning, varningssystem för att undvika fasta föremål framför och bakom bilen vid start, varningssystem vid backning, ASC antisladd, TCL antispinn, Isofix barnstolsfsäten på passagerarplats fram och i baksätet, krockkudde förare och passagerare fram, knäkrockkudde på förarsidan, sidokrockgardin, sidokrockkudde förare och passagerare fram starthjälp i backe, trepunkts säkerhetsbälten och nackskydd på samtliga platser.

Längd: 4 695 mm.

Bredd: 1 800 mm.

Höjd: 1 710 mm.

Hjulbas: 2 670 mm.

Spårvidd: fram och bak 1 540 mm.

Markfrigång: 185 mm.

Tjänstevikt: 1 954/1 994 kg.

Totalvikt: 2 370 kg.

Max.släpvagnsvikt: 1 500 kg.

Bagagevolym: 451 liter, med nedfällt baksäte 1 590 liter.

Toppfart: 170 km/h.

Prestanda: 0-100 km/h på 11,0 sekunder.

Körsträcka på el: 54 km.

Årsskatt: miljöbil, skattebefriad 5 år.

Pris: Fleet Edition 399 900 kr: Komfort 439 900 kr; Business 479 900 kr.

Garantier: nybilsgaranti 5 år eller 100 000 km, garanti drivbatteri 8 år eller 160 000 km, avbrottsgaranti 5 år, garanti mot genomrostning 12 år, vagnskadegaranti 3 år.

Standardutrustning

bland annat:

Aktiv farthållare.

Automatiskt helljus.

Backkamera.

Parkeringskamera 360.

Audiopaket med 7” pekskärm och åtta högtalare.

Elektrisk glastaklucka.

Elektrisk justering av förarstolen.

Elektrisk baklucka.

Eluppvärmd vindruta.

Dimljus fram.

Läderklädsel.

Bluetooth handsfree.

Farthållare.

Informationsdisplay/färddator.

Innerbackspegel automatiskt avbländbar.

Klimatanläggning 2-zons.

Eluppvårmd multifunktionsratt ställbar i höjd- och djupled.

Prioriterad eldrift.

USB-ingång.

Backspeglar elektriskt justerbara, uppvärmda och infällbara.

Parkeringssensorer fram och bak.

Regnsensor.

Takreling.

Tillval:

Mettallic-lack 5 400 kr.

Källa: