2017-05-19 16:51

2017-05-19 16:51

"Det är kärvare än vanligt att hitta lärare"

KARLSKOGA: Elisabet Nielsen och Leena Jonsson-Arndt, rektorer på Möckelngymnasiet

Det har blivit allt kärvare att få tag på lärare, inte minst duktiga yrkeslärare konstaterar Elisabet Nielsen och Leena Jonsson-Arndt, två av rektorerna på Möckelngymnasiet i Karlskoga.

– Det saknas en del lärare till hösten, säger Leena Jonsson-Arndt och berättar att hon i ett fall började annonsera redan i mars utan att ha fått napp.

– För oss är det viktigt att få tag på duktigt yrkesfolk och det borde finnas duktiga yrkesmän som vill prova på läraryrket, tycker Elisabet Nielsen.

Inom Leena Jonsson-Arndts område fattas två av tre el-lärare. En ska ha hand om den grundläggande el-kursen, den andra lärartjänsten har inriktning på automation.

– Det är i båda fallen heltider, tillägger hon.

Elisabet Nielsen söker en lärare till handelsprogrammet samt en restauranglärare.

– Vi har tre lärare på restaurangprogrammet men behöver en till på halvtid, säger Elisabet Nielsen och påpekar att det redan i dag saknas 5 000 kockar i Sverige och att bristen kan bli än större om det inte finns lärare som kan utbilda nya kockar.

– Det är även en halvtid till handelsprogrammet. Därför skulle det kanske passa någon som redan jobbar deltid inom handeln att jobba som lärare på halvtid, funderar hon och berättar att det på frisörprogrammet finns två frisörer som står med ena benet i branschen och det andra i läraryrket.

– Vi har två frisörer som jobbar 60 procent eller tre dagar i veckan som lärare och 40 procent eller två dagar som frisörer. Det fungerar väldigt bra och då finns ju också kontakten med branschen, konstaterar Elisabet Nielsen.

Möckelngymnasiet behöver även en specialpedagog och en speciallärare, båda är heltider. Skillnaden är, förklarar de båda rektorerna, att specialpedagogen jobbar med lärare och handledning medan specialläraren jobbar med elever.

– Vi har också sökt tre lärare i Matte-NO och fått två men saknar fortfarande en. Det är Matte-NO på språkintroduktion vilket innebär att det räcker med högstadiebehörighet i matte och NO, förklarar Elisabet Nielsen.

– Det är kärvt och bekymmersamt, inte bara för rektorerna utan även för lärarlagen, konstaterar hon.

– Det saknas en del lärare till hösten, säger Leena Jonsson-Arndt och berättar att hon i ett fall började annonsera redan i mars utan att ha fått napp.

– För oss är det viktigt att få tag på duktigt yrkesfolk och det borde finnas duktiga yrkesmän som vill prova på läraryrket, tycker Elisabet Nielsen.

Inom Leena Jonsson-Arndts område fattas två av tre el-lärare. En ska ha hand om den grundläggande el-kursen, den andra lärartjänsten har inriktning på automation.

– Det är i båda fallen heltider, tillägger hon.

Elisabet Nielsen söker en lärare till handelsprogrammet samt en restauranglärare.

– Vi har tre lärare på restaurangprogrammet men behöver en till på halvtid, säger Elisabet Nielsen och påpekar att det redan i dag saknas 5 000 kockar i Sverige och att bristen kan bli än större om det inte finns lärare som kan utbilda nya kockar.

– Det är även en halvtid till handelsprogrammet. Därför skulle det kanske passa någon som redan jobbar deltid inom handeln att jobba som lärare på halvtid, funderar hon och berättar att det på frisörprogrammet finns två frisörer som står med ena benet i branschen och det andra i läraryrket.

– Vi har två frisörer som jobbar 60 procent eller tre dagar i veckan som lärare och 40 procent eller två dagar som frisörer. Det fungerar väldigt bra och då finns ju också kontakten med branschen, konstaterar Elisabet Nielsen.

Möckelngymnasiet behöver även en specialpedagog och en speciallärare, båda är heltider. Skillnaden är, förklarar de båda rektorerna, att specialpedagogen jobbar med lärare och handledning medan specialläraren jobbar med elever.

– Vi har också sökt tre lärare i Matte-NO och fått två men saknar fortfarande en. Det är Matte-NO på språkintroduktion vilket innebär att det räcker med högstadiebehörighet i matte och NO, förklarar Elisabet Nielsen.

– Det är kärvt och bekymmersamt, inte bara för rektorerna utan även för lärarlagen, konstaterar hon.