2017-05-03 06:00

2017-05-03 06:00

Nya Kia Rio en trevlig bekantskap

Småbilen Rio är Kias mest sålda bil sett till hela världsmarknaden, 445 000 sålda under fjolåret som var tredje generationens sista levnadsår. Nu har fjärde generationen Rio gjort entré, och den har vuxit såväl till format som köregenskaper. Veckans testbil har en 84-hästars bensinmotor under huven i kombination med en femväxlad manuell låda. En ”lagom” bestyckning, även om motorns ringa kraft kräver mycket växlingsarbete - vilket är rena nöjet med den lådan.

Den här motorn har på sina håll beskrivits som trist och seg, men jag uppfattade den som överraskande pigg med tanke på ringa effekt och vridmoment. Den gjorde sitt jobb bra, både vad gäller kvickhet i stan och att hålla tempot på motorvägen.

Självklart fick jag använda växelspaken flitigt, men med en så fin låda var det rena nöjet – lätt att hitta de täta och exakta växellägena, som klickade i.

Vill man ha en motor med mer ork, ska man välja 1.4-liters bensinmotorn på 100 hästkrafter i kombination med automatlåda.

Nöjd med 84-hästarsmotorn

Eller den trecylindriga turboladdade bensinmotorn 1,0 T-GDI med antingen 100 eller 120 hästkrafter.

En dieselmotor finns också i programmet, 1,4 liter och 77 hästkrafter.

Men jag var under testveckan helt nöjd med 84-hästarsmotorn.

Stentufft B-segment

Rio hör hemma i det stentuffa B-segmentet, bland alla konkurrerande småbilar som exempelvis VW Polo.

Här är Kias ambition att höja sin marknadsandel rejält i Sverige, och fjärde generationen lovar gott.

Nya Rio är 5 millimeter bredare och 15 millimeter längre, samtidigt som den krympt med 5 millimeter på höjden.

Dynamiska linjer

Detta är helt i takt med trenden idag, intrycket blir mer dynamiskt. Linjerna är distinkt raka, uppblandade med svepande ytor och den mer upprätta fronten med ”tigernosgrillen” som extra exteriör accent.

Axelavståndet har ökat med 10 millimeter, till 2580 millimeter. Detta har gett såväl ökat kupéutrymme som plats för bagage. Det senare har ökat med 37 liter, till 325 liter eller 980 liter med nedfällt baksäte.

I kupén upplever jag bra rymdkänsla, och med förarstolen längst bak har jag hur mycket plats som helst för långa ben. Förarmiljön är utmärkt, med tydliga instrument och en lättarbetad pekskärm.

Styvare upphängning

Kias chasssiingenjörer har utvecklat hjulupphängningarna som nu är styvare, och mer avancerade stötdämpare och ny set-up på styrningen ger bättre återkoppling till föraren samtidigt som vägegenskaperna blir tryggare.

Jag noterar att styrreaktionerna är pigga och alerta, vilket bidrar till gokartkänslan bakom ratten. Och hjulupphängningen klarar de usla vårvintervägarna utmärkt.

Till standardutrustningen hör bland annat ett avancerat autobromssystem byggt på både kamera och radar.

Uppskattad rattvärme

En annan utrustningsdetalj som jag uppskattade mycket är rattvärme – fantastiskt skönt att greppa ratten efter att ha skrapat rutorna fria från is...

Kia Rio är sammanfattningsvis en mycket trevlig bekantskap, en modell som har förutsättningar att klättra i försäljningsstatistiken.

Den här motorn har på sina håll beskrivits som trist och seg, men jag uppfattade den som överraskande pigg med tanke på ringa effekt och vridmoment. Den gjorde sitt jobb bra, både vad gäller kvickhet i stan och att hålla tempot på motorvägen.

Självklart fick jag använda växelspaken flitigt, men med en så fin låda var det rena nöjet – lätt att hitta de täta och exakta växellägena, som klickade i.

Vill man ha en motor med mer ork, ska man välja 1.4-liters bensinmotorn på 100 hästkrafter i kombination med automatlåda.

Nöjd med 84-hästarsmotorn

Eller den trecylindriga turboladdade bensinmotorn 1,0 T-GDI med antingen 100 eller 120 hästkrafter.

En dieselmotor finns också i programmet, 1,4 liter och 77 hästkrafter.

Men jag var under testveckan helt nöjd med 84-hästarsmotorn.

Stentufft B-segment

Rio hör hemma i det stentuffa B-segmentet, bland alla konkurrerande småbilar som exempelvis VW Polo.

Här är Kias ambition att höja sin marknadsandel rejält i Sverige, och fjärde generationen lovar gott.

Nya Rio är 5 millimeter bredare och 15 millimeter längre, samtidigt som den krympt med 5 millimeter på höjden.

Dynamiska linjer

Detta är helt i takt med trenden idag, intrycket blir mer dynamiskt. Linjerna är distinkt raka, uppblandade med svepande ytor och den mer upprätta fronten med ”tigernosgrillen” som extra exteriör accent.

Axelavståndet har ökat med 10 millimeter, till 2580 millimeter. Detta har gett såväl ökat kupéutrymme som plats för bagage. Det senare har ökat med 37 liter, till 325 liter eller 980 liter med nedfällt baksäte.

I kupén upplever jag bra rymdkänsla, och med förarstolen längst bak har jag hur mycket plats som helst för långa ben. Förarmiljön är utmärkt, med tydliga instrument och en lättarbetad pekskärm.

Styvare upphängning

Kias chasssiingenjörer har utvecklat hjulupphängningarna som nu är styvare, och mer avancerade stötdämpare och ny set-up på styrningen ger bättre återkoppling till föraren samtidigt som vägegenskaperna blir tryggare.

Jag noterar att styrreaktionerna är pigga och alerta, vilket bidrar till gokartkänslan bakom ratten. Och hjulupphängningen klarar de usla vårvintervägarna utmärkt.

Till standardutrustningen hör bland annat ett avancerat autobromssystem byggt på både kamera och radar.

Uppskattad rattvärme

En annan utrustningsdetalj som jag uppskattade mycket är rattvärme – fantastiskt skönt att greppa ratten efter att ha skrapat rutorna fria från is...

Kia Rio är sammanfattningsvis en mycket trevlig bekantskap, en modell som har förutsättningar att klättra i försäljningsstatistiken.

Kia Rio 1,25 MPi

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd, start-stopp-system.

Cylindervolym: 1 248 kubikcentimeter.

Max.effekt: 84 hk vid 6 000 varv per minut.

Max.vridmoment: 121 Nm vid 4 000 varv per minut.

Bränsle: blyfri 95 oktan bensin.

Bränslesystem: direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 4,8 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 45 liter.

CO2-utsläpp: 109 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: framhjulsdrift, 5-växlad manuell växellåda.

Styrning: kuggstång, elektrisk servo.

Vändcirkel: 10,2 meter.

Hjulupphängning: fram McPherson, bak Multi-link.

Däck: 205/45 R17.

Fälgar: 6.5Jx17 aluminium.

Bromsar: ABS låsningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning, AEB autobroms inkl. skydd av fotgängare, BAS panikbromsassistans, ventilerade skivor fram, trummor bak.

Säkerhet: trepunkts säkerhetsbälten och nackskydd på samtliga platser, CBC kurvbromsstabilisering, ESC elektroniskt stabilitetsprogram, ESS blinkande bromsljus vid panikbromsning, HAC backstarthjälp, Isofix barnstolsfästen bak, krockgardiner A-C-stolpe, krockkuddar förare och passagerare, LDWS filövervakningssystem, sidokrockkuddar fram, TCS antispinnsystem.

Längd: 4 065 mm.

Bredd: 1 725 mm.

Höjd: 1 450 mm.

Markfrigång: 140 mm.

Axelavstånd: 2 580 mm.

Tjänstevikt: 1 162 kg.

Totalvikt: 1 560 kg.

Max.släpvagnsvikt: 910 kg.

Max.taklast: 70 kg.

Bagageutrymme: 325 liter, med nedfällt baksäte 980 liter.

Toppfart: 170 km/h.

Prestanda: 0–100 km/h på 12,9 sekunder.

Fordonsskatt: 360 kronor.

Pris: 159 700 kronor (kampanj 145 900 kronor).

Övriga Rio-modeller: 1.4 (100 hk bensin) automat 176 700 kronor (kampanj 162 900 kronor).

Garantier: 7 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 5 års lackgaranti.

 

Standardutrustning

bland annat:

Ytterbackspeglar elektriskt justerbara och eluppvärmda.

Armstöd fram med förvaringslåda.

AUX-ingång för inkoppling av mp3-spelare.

Bluetooth med röststyrning.

Förarstol med höjdinställning.

Instrumentering i LCD 3,5”.

AC luftkonditionering.

Elfönsterhissar.

Farthållare/fartbegränsare.

Färddator.

Navigation med 7” skärm med backkamera och 6 högtalare inkl. DAB.

Parkeringssensor bak.

Läderklädd och eluppvärmd ratt ställbar i höjd- och djupled.

USB-uttag fram och bak.

Tillval

Metallic-lack, 4 900 kronor.

Källa: Kias informationsmaterial.