2017-04-26 06:00

2017-04-26 06:00

Nissan X-Trail en tuffingpå – onödigt – stora hjul

Tredje generationen Nissan X-Trail har fått sin ansiktslyftning, inte särskilt påfallande men i alla fall några uppfräschningar såväl interiört som exteriört. Veckans testbil heter dCi 4x4 Tekna, vilket betyder att den har dieselmotor, är fyrhjulsdriven och utrustad i högsta nivån. Den tidigare lådliknande SUV:en X-Trail är numera betydligt mjukare i formspråket, mer åt crossover-hållet som storebror till Qashqai. En trevlig bekantskap, såväl i trånga staden som ute på motorvägen – men den är ingen terrängbil...

För drygt två år sedan, 28 januari 2015, skrev jag om tredje generationen X-Trail – då färsk på marknaden.

Nu är det dags igen, och förutom små förändringar i utseendet ligger största skillnaden i däcken.

Då körde jag en X-Trail med 130-hästarsdieseln och 6-växlad manuell låda, och den rullade på 17-tumshjul – den för biltypen mest normala dimensionen.

Dynamiskt utseende

Det fungerade finfint, mjukt och stadigt samtidigt.

Den nu aktuella testbilen har likadan motor och växellåda, men rullar på 19-tumshjul.

Det ser givetvis tufft och dynamiskt ut, men det gör också gången stötigare och något mindre komfortabel.

Räcker med 17-tumshjul

Inte för att det är några problem med komforten, men skillnaden finns där.

Så egentligen finns det ingen anledning att välja de större däcken, mer än möjligen att väcka uppseende och beundran på gator och torg.

Nu behövs det i och för sig inte stora hjul för att väcka uppseende, för X-Trail har en så skön blandning av mjuka linjer och skarpa veck - påminner faktiskt mycket om vissa Renault-modeller i formgivningen – att det räcker.

Linjerna väcker uppseende

Och tilltalet är, med den markerade grillen som ingår i V-motion-designen, tillräckligt hungrigt och tufft.

X-Trail dök upp på SUV-marknaden år 2001, andra generationen kom 2007 och den fick en ansiktslyftning 2010. Den nu aktuella tredje generationen kom i slutet av 2014, med en ansikftslyftning sent 2016.

Totalt har X-Trail sålts i 1,7 miljoner exemplar, många med fyrhjulsdrift och sju säten.

Enda sjusitsiga

Sedan Nissan lade ner Qashqai +2 är X-Trail för övrigt enda modellen med sju säten, som går att få som tillval.

Priset för testexemplaret, fullutrustat, ligger på 334 900 kronor, eller 359 900 kronor om man vill ha automatlåda.

Billigast kommer man undan om man väljer framhjulsdrift, enklaste utrustningen och 163-hästars bensinmotor, pris 229 900 kronor. Bensinmotorn är densamma som i Qashqai, och går inte att få med fyrhjulsdrift.

Fyrhjulsdrift

Fyrhjulsdriften, i grunden automatisk med drivning fram och överflyttning till bakhjulen när det behövs, regleras med ett vred på golvkonsolen bakom växelspaken.Lägena är Auto, 4WD och Lock.

Lågväxel finns inte, vilket säger att den inte hör hemma i svårare terräng. Markfrigången är däremot godkänd för det ändamålet, 210 millimeter.

Sammanfattningsvis konstaterar jag att X-Trail med den här drivlinan är en behaglig bil, smidig och lätthanterad på trånga stadsgator och rapp nog i motorvägsmiljö.

Bra kupéutrymmen

Trots de stora hjulen är alltså komforten tillräckligt bra, med bra kupéutrymmen där jag som lång förare kan sträcka benen ifrån mig bekvämt. Bra framstolar, och ett baksäte som räcker till för vuxna.

550/1 982 liter bagage med baksätet uppfällt respektive nedfällt är också godkänt i klassen.

För drygt två år sedan, 28 januari 2015, skrev jag om tredje generationen X-Trail – då färsk på marknaden.

Nu är det dags igen, och förutom små förändringar i utseendet ligger största skillnaden i däcken.

Då körde jag en X-Trail med 130-hästarsdieseln och 6-växlad manuell låda, och den rullade på 17-tumshjul – den för biltypen mest normala dimensionen.

Dynamiskt utseende

Det fungerade finfint, mjukt och stadigt samtidigt.

Den nu aktuella testbilen har likadan motor och växellåda, men rullar på 19-tumshjul.

Det ser givetvis tufft och dynamiskt ut, men det gör också gången stötigare och något mindre komfortabel.

Räcker med 17-tumshjul

Inte för att det är några problem med komforten, men skillnaden finns där.

Så egentligen finns det ingen anledning att välja de större däcken, mer än möjligen att väcka uppseende och beundran på gator och torg.

Nu behövs det i och för sig inte stora hjul för att väcka uppseende, för X-Trail har en så skön blandning av mjuka linjer och skarpa veck - påminner faktiskt mycket om vissa Renault-modeller i formgivningen – att det räcker.

Linjerna väcker uppseende

Och tilltalet är, med den markerade grillen som ingår i V-motion-designen, tillräckligt hungrigt och tufft.

X-Trail dök upp på SUV-marknaden år 2001, andra generationen kom 2007 och den fick en ansiktslyftning 2010. Den nu aktuella tredje generationen kom i slutet av 2014, med en ansikftslyftning sent 2016.

Totalt har X-Trail sålts i 1,7 miljoner exemplar, många med fyrhjulsdrift och sju säten.

Enda sjusitsiga

Sedan Nissan lade ner Qashqai +2 är X-Trail för övrigt enda modellen med sju säten, som går att få som tillval.

Priset för testexemplaret, fullutrustat, ligger på 334 900 kronor, eller 359 900 kronor om man vill ha automatlåda.

Billigast kommer man undan om man väljer framhjulsdrift, enklaste utrustningen och 163-hästars bensinmotor, pris 229 900 kronor. Bensinmotorn är densamma som i Qashqai, och går inte att få med fyrhjulsdrift.

Fyrhjulsdrift

Fyrhjulsdriften, i grunden automatisk med drivning fram och överflyttning till bakhjulen när det behövs, regleras med ett vred på golvkonsolen bakom växelspaken.Lägena är Auto, 4WD och Lock.

Lågväxel finns inte, vilket säger att den inte hör hemma i svårare terräng. Markfrigången är däremot godkänd för det ändamålet, 210 millimeter.

Sammanfattningsvis konstaterar jag att X-Trail med den här drivlinan är en behaglig bil, smidig och lätthanterad på trånga stadsgator och rapp nog i motorvägsmiljö.

Bra kupéutrymmen

Trots de stora hjulen är alltså komforten tillräckligt bra, med bra kupéutrymmen där jag som lång förare kan sträcka benen ifrån mig bekvämt. Bra framstolar, och ett baksäte som räcker till för vuxna.

550/1 982 liter bagage med baksätet uppfällt respektive nedfällt är också godkänt i klassen.

Nissan X-Trail dCi 4x4 Tekna

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd turbodiesel, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, start-stopp-system.

Cylindervolym: 1 598 kubikcentimeter.

Max.effekt: 96 kW (130 hk) vid 4 000 varv per minut.

Max.vridmoment: 320 Nm vid 1 750 varv per minut.

Kompression: 15,4:1.

Bränsle: diesel.

Bränslesystem: direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 5,4 liter /100 km blandad körning.

Bränsletank: 60 liter.

CO2-utsläpp: 143 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda.

Styrning: kuggstång, elservo.

Vändradie: 11,2 meter.

Hjulupphängning: fram McPherson-fjädring med fast monterad hjälpram, bak individuell multi-link.

Däck: 225/55 R19.

Fälgar: 19” x 7J aluminium.

Bromsar: ABS låsningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning och BA bromsassistans, skivor fram och bak.

Säkerhet: sex krockkuddar, ESP elektroniskt antisladdsystem, aktiv spårkontroll, karosskontroll, hjälp vid start i backe, filbytesvarnare, frontkollisionsvarning och autobroms, dödavinkelnvarnare, trötthetsvarningsssystem, trepunkts säkerhetsbälten och nackskydd på samtliga platser, Isofix barnstolsfästen bak.

Längd: 4 640 mm.

Bredd: 1 830 mm.

Höjd: 1 710 mm, med takrails 1 715 mm.

Hjulbas: 2 705 mm.

Spårvidd: 1 580 mm.

Överhäng: fram 940 mm, bak 995 mm.

Markfrigång: 210 mm.

Tjänstevikt: 1 751 kg.

Max.last: 409 kg.

Totalvikt: 2 160 kg.

Max.släpvagnsvikt: 2 000 kg.

Toppfart: 186 km/h.

Prestanda: 0–100 km/h på 11,0 sekunder.

Bagagevolym: 550 liter, med nedfällt baksäte 1 982 liter.

Årsskatt: 2 771 kronor.

Pris: 334 900 kronor.

Övriga X-Trail-modeller: bland andra DIG-T 163 (163 hk bensin) 4x2 Visia 229 000 kr; dCi 130 4x2 Visia 247 900 kr; dCi 177 (177 hk diesel) Xtronic 4x4 359 900 kr.

Garantier: nybilsgaranti 3 år / 100 000 km, rostskyddsgaranti 12 år, lackgaranti 3 år, assistans 3 år.

Standardutrustning

bland annat:

Parkeringssensorer fram och bak.

Backkamera med 7” LCD-färgdisplay med navigation.

Intelligent parkeringsassistans.

AVM Around View Monitor.

Identifiering av vägskyltar.

Dimljus fram och bak.

Takrails.

Vindrutetorkare med regnsensor.

Sidobackspeglar elmanövrerade, eluppvärmda och elinfällbara.

ACC klimatanläggning med 2-zonskontroll.

Farthållare/fartbegränsare.

Multifunktionsratt, läderklädd, ställbar i höjd- och djupled.

Elfönsterhissar.

Automatiskt avbländande innerbackspegel.

Elmanövrerad baklucka.

Färddator.

Nissan Connect, integrerat navigations- och ljudsystem.

USB-anslutning, iPod-ingång och AUX-ingång.

mp3-kompatibel CD-spelare.

Källa: Nissans informationsmaterial.