2017-03-15 06:00

2017-03-15 06:00

Nya Nissan Navara med SUV-liknande egenskaper

På samma sätt som SUV:ar och crossovers blir allt mer personbilslika och bekväma, blir pick-up-bilar mer SUV-liknande och komfortabla. Nissans trotjänare Navara är ett bra exempel på den utvecklingen. Tolfte generationen Navara är nämligen betydligt mer komfortabel och SUV-lik än förra generationen som nu ersätts efter tio levnadsår. En del av förklaringen ligger i hjulupphängningen, där bladfjädrarna är ersatta av skruvfjädrar och Multi-link-upphängning.

Men den förändringen gäller, märkligt nog, bara Double Cab-versionen av nya Navara med fem sittplatser. Den som väljer King Cab med två sittplatser får nöja sig med den gamla, stötiga bladfjädringen på bakhjulen.

Fast det kanske inte spelar så stor roll, eftersom 80 procent av Navara-kunderna väljer Double Cab, bara 20 procent väljer King Cab.

Veckans testbil har en 2,3-liters dieselmotor med dubbelturboladdning under huven, i kombination med en 7-stegad automatlåda.

Ny dieselmotor

Den här 2,3-litersdieseln är ny, och ersätter den gamla 2,5-litersmaskinen med samma effekt. Enligt Nissan är den nya maskinen 24 procent snålare på bränslet.

Motorn finns i två varianter, en med enkel turbo på 160 hästkrafter och en med dubbelturbo på 190 hästkrafter.

Mest imponerande är kanske vridmomentet i den starkare motorn, hela 450 Newtonmeter mellan 1 500 och 2 500 varv.

Bra vridmoment

Detta mäktiga ”vrid” märks inte så mycket i normal körning, mer än som en skön effektreserv att ta till.

Men jag kan tänka mig att det sitter bra om man ska dra tungt. Med Navara får man nämligen dra 3,5 ton och får då en maximal tågvikt på 6 ton. Maximal lastvikt är 795 kilo.

Båda motorvarianterna går att få med automatlåda eller 6-växlad manuell låda.

Insteg kräver teknik

Däremot finns inte den tidigare V6-dieseln kvar i modellprogrammet.

Navara är en hög bil, och det kräver en del teknik för att komma upp på plats på förarstolen – det gäller alltså att använda fotsteget på rätt sätt.

Väl på plats sitter jag utmärkt, framstolarna är personbilslikt bekväma och stadiga.

Utmärkt överblick

Från förarplatsen har jag utmärkt överblick och utsikt, bara A-stolpen stjäl en del sikt snett framåt vänster.

Med startknappen aktiverar jag dieselmotorn, som snabbt svarar med ett tomgångsbrum som är rätt högt.

Men när jag valt D-läget och drar iväg tystnar motorn, och jobbar mjukt och lent på de dieseltypiska låga varven.

Tyst på vägen

Nya Navara är betydligt tystare på vägen än föregångaren, konstaterar jag ute på motorvägen där bilen uppträder mycket konsekvent och stabilt i spåret.

På sämre vägar fungerar det utmärkt, hjulupphängningen tar upp ojämnheterna utmärkt – kvar är ingenting av gamla stötiga Navara med bladfjädrar.

Den tidigare skumpiga pick up-bilen har blivit en bekväm pick up.

Allt-i-allo-bil

Väldigt lämplig utveckling förstås, eftersom biltypen inte längre bara är ett arbetsfordon utan en allt-i-allo-bil för många, inte bara för hantverkare, lantbrukare och hästägare.

Interiören är över huvud taget personbilslik, precis som körningen. Visserligen får jag ratta mycket, det är 3,5 rattvarv mellan fulla utslag, men styrningen är distinkt och exakt.

Navara är bakhjulsdriven i grunden, men har givetvis fyrhjulsdrift.

Autobroms standard

Med ett vred framför växelväljaren ställer jag in bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift hög, och fyrhjulsdrift låg. Med ett annat reglage kan jag spärr bakaxeldifferentialen.

Hill Descent Control är en annan finess, som håller bilen i låg hastighet i branta nerförsbackar.

Autobroms är också standard.

Sammanfattningsvis är Nissan Navara en modern pick up, som har goda möjligheter att hålla uppe konkurrensen med bland andra Volkswagen Amarok och Toyota Hilux som både ligger i praktiskt taget samma prisklass.

Men den förändringen gäller, märkligt nog, bara Double Cab-versionen av nya Navara med fem sittplatser. Den som väljer King Cab med två sittplatser får nöja sig med den gamla, stötiga bladfjädringen på bakhjulen.

Fast det kanske inte spelar så stor roll, eftersom 80 procent av Navara-kunderna väljer Double Cab, bara 20 procent väljer King Cab.

Veckans testbil har en 2,3-liters dieselmotor med dubbelturboladdning under huven, i kombination med en 7-stegad automatlåda.

Ny dieselmotor

Den här 2,3-litersdieseln är ny, och ersätter den gamla 2,5-litersmaskinen med samma effekt. Enligt Nissan är den nya maskinen 24 procent snålare på bränslet.

Motorn finns i två varianter, en med enkel turbo på 160 hästkrafter och en med dubbelturbo på 190 hästkrafter.

Mest imponerande är kanske vridmomentet i den starkare motorn, hela 450 Newtonmeter mellan 1 500 och 2 500 varv.

Bra vridmoment

Detta mäktiga ”vrid” märks inte så mycket i normal körning, mer än som en skön effektreserv att ta till.

Men jag kan tänka mig att det sitter bra om man ska dra tungt. Med Navara får man nämligen dra 3,5 ton och får då en maximal tågvikt på 6 ton. Maximal lastvikt är 795 kilo.

Båda motorvarianterna går att få med automatlåda eller 6-växlad manuell låda.

Insteg kräver teknik

Däremot finns inte den tidigare V6-dieseln kvar i modellprogrammet.

Navara är en hög bil, och det kräver en del teknik för att komma upp på plats på förarstolen – det gäller alltså att använda fotsteget på rätt sätt.

Väl på plats sitter jag utmärkt, framstolarna är personbilslikt bekväma och stadiga.

Utmärkt överblick

Från förarplatsen har jag utmärkt överblick och utsikt, bara A-stolpen stjäl en del sikt snett framåt vänster.

Med startknappen aktiverar jag dieselmotorn, som snabbt svarar med ett tomgångsbrum som är rätt högt.

Men när jag valt D-läget och drar iväg tystnar motorn, och jobbar mjukt och lent på de dieseltypiska låga varven.

Tyst på vägen

Nya Navara är betydligt tystare på vägen än föregångaren, konstaterar jag ute på motorvägen där bilen uppträder mycket konsekvent och stabilt i spåret.

På sämre vägar fungerar det utmärkt, hjulupphängningen tar upp ojämnheterna utmärkt – kvar är ingenting av gamla stötiga Navara med bladfjädrar.

Den tidigare skumpiga pick up-bilen har blivit en bekväm pick up.

Allt-i-allo-bil

Väldigt lämplig utveckling förstås, eftersom biltypen inte längre bara är ett arbetsfordon utan en allt-i-allo-bil för många, inte bara för hantverkare, lantbrukare och hästägare.

Interiören är över huvud taget personbilslik, precis som körningen. Visserligen får jag ratta mycket, det är 3,5 rattvarv mellan fulla utslag, men styrningen är distinkt och exakt.

Navara är bakhjulsdriven i grunden, men har givetvis fyrhjulsdrift.

Autobroms standard

Med ett vred framför växelväljaren ställer jag in bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift hög, och fyrhjulsdrift låg. Med ett annat reglage kan jag spärr bakaxeldifferentialen.

Hill Descent Control är en annan finess, som håller bilen i låg hastighet i branta nerförsbackar.

Autobroms är också standard.

Sammanfattningsvis är Nissan Navara en modern pick up, som har goda möjligheter att hålla uppe konkurrensen med bland andra Volkswagen Amarok och Toyota Hilux som både ligger i praktiskt taget samma prisklass.

Nissan Navara Double Cab NP 300 2,3 dCi 7AT

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd, dubbelturbo, laddluftkylare, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder.

Cylindervolym: 2 298 kubikcentimter.

Max.effekt: 140 kW (190 hk) vid 3 750 varv per minut.

Max.vridmoment: 450 Nm vid 1 500 – 2 500 varv per minut.

Kompression: 15,4:1.

Bränsle: diesel.

Bränslesystem: direktinsprutning, Common Rail.

Bränsleförbrukning: 6,9 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 73 liter.

CO2-utsläpp: 183 g/km.

Miljöklass: Euro 6b.

Kraftöverföring: 4-hjulsdrift (bakhjulsdrift i utgångsläget), 7-stegad automatlåda.

Styrning: kuggstång, servo.

Vändcirkel; 12,4 meter mellan trottoarkanter.

Hjulupphängning: fram dubbla länkarmar, spiral över fjäderben, bak Multi-link 5 länkar.

Däck: 255/60 R18.

Fälgar: 18 x 7.0J aluminium.

Bromsar: 2 X-circ, diagonalt uppdelad krets, bromsservo, ventilerade skivor fram, trummor bak, ABS låsningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning, frontkollisionsvarning och autobroms, elektrisk differentialbroms, differentialspärr bak.

Säkerhet: trepunkts säkerhetsbälte och nackskydd på samtliga platser, Isofix barnstolsfästen bak, krockkudde förare och passagerare fram, sidokrockkuddar fram, krockgardiner, knäkrockkudde förare, ESP antisladdsystem, VDC Vehicle Dynamic Control, HDC Hill Descent Control, HSA Hill Start Assist, TCS antisladdsystem.

Längd: 5 300 mm.

Bredd: 1 850 mm exkl.speglar, 2 075 inkl. speglar.

Höjd: 1 805.

Hjulbas: 3 150 mm.

Överhäng fram: 870 mm.

Överhäng bak: 1 280 mm.

Markfrigång: 224 mm.

Flaklängd upptill: 1 537 mm.

Flaklängd golv: 1 578 mm.

Flakbredd max.: 1 560 mm.

Flakbredd mellan hjulhus: 1 130 kg.

Höjd bakläm: 474 mm.

Lasthöjd: 815 mm.

Totalvikt: 3 035 kg.

Tjänstevikt: 2 211 kg.

Max.last: 795 kg.

Max.släpvagnsvikt: 3 500 kg.

Max.tågvikt: 6000 kg.

Max.taklast: 56 kg.

Antal sittplatser: 5.

Toppfart: 180 km/h.

Prestanda: 0–100 km/h på 10,8 sekunder.

Serviceintervall: 2 år / 30 000 km.

Årsskatt: 4 857 kronor.

Pris: N-Connecta 363 113 kronor (290 490 exkl. moms); Tekna 375 613 kronor (300 490 exkl. moms).

Övriga Navara-modeller: bland andra King Cab Visia 2.3 dCi (160 hk) 287 488 kronor (229 990 exkl. moms); Double Cab 2.3 dCi (160 hk) Visia 299 988 kronor (239 990 exkl. moms).

Garantier: 5 årnybilsgaranti, 5 år lackgaranti, 12 år rostskyddsgaranti, 5 år vägassistans.

Standardutrustning

N-Connecta bland annat:

Stänkskydd fram och bak.

Instegsbelysning.

Tonade rutor.

Sidobackspeglar elektriskt inställbara, uppvärmda och infällbara.

Takrails.

Flakinklädnad plats med baklämsskydd.

CD-stereo.

Nissan Connect 2.0 med 7” färgpekskärm, backkamera, Around View Mirror, Bluetooth-streaming, navigation, Smartphone-kompatibel, trafikinfo.

Strålkastarspolare.

Dimljus fram och bak.

Innerbackspegel med automatisk avbländning.

Förarstol 6-vägs justerbar.

Passagerarstol fram 4-vägs justerbar.

Nedfällbart baksäte.

ACC 2-zons klimatanläggning.

Farthållare/fartbegränsare.

Läderklädd multifunktionsratt justerbar i höjd- och djupled.

Dragkoppling.

Tillval

bland annat:

Flakkåpa, 31 585 kronor.

Flaklock, aluminium, 21 584 kronor.

Parkeringssensorer bak, 6 913 kronor.

Takbox Ranger 90, 2 084 kronor.

Källa: Nissans informationsmaterial.