2017-02-15 06:00

2017-02-15 06:00

Nya Renault Mégane GT med roliga köregenskaper

MOTOR

Renault Mégane GT har helt andra köregenskaper än den vanliga Mégane av fjärde generationen jag skrev om i oktober ifjol. Tillnamnet GT förpliktar förstås, även om det genom åren har blivit allt mer urvattnat genom olika GT-versioner inte minst i Golf-klassen. Men Mégane GT har i alla fall en hyfsat rå och stark motor, hård chassisättning och riktiga sportstolar. Och så finesser som fyrhjulsstyrning och Launch Control som tillåter snabba starter utan hjulspinn.

Det är drygt 20 år sedan Renault presenterade Mégane som sitt bidrag till Golf-klassen. Sedan dess är 6,5 miljoner bilar sålda, varav cirka 80 000 i Sverige, av de tre första generationerna.

För ett år sedan kom alltså fjärde generationen, en helt ny bil – längre, bredare och mer dynamisk i utseendet. Samt modernare i tekniken.

Relativt snabbt kom ”Sverige-varianten” av Mégane, alltså kombin som heter Sports Tourer – en självklarhet i programmet på den svenska marknaden.

Klenare motor

Och nu har GT-versionen av Mégane kommit.

Förra generationen Mégane GT hade 2-litersmotorn från RS under huven, visserligen nertrimmad till 220 hästkrafter – men det var ändå en riktigt rå och häftig maskin.

Nu har GT en 1,6-liters turbo som kraftkälla, samma maskin som i familjebussen Espace men upptrimmad till aktningsvärda 205 hästkrafter.

Normalstora utrymmen

Drivlinan kompletteras med en 7-stegad dubbelkopplingsautomat som sköter växlingarna, jag kan också växla manuellt med rattpaddlarna.

Renault lanserar Mégane GT som en familjeduglig prestandabil, vilket förpliktigar till bra utrymmen för folk och bagage, trevliga köregenskaper åt det sportiga hållet samt ett vackert utseende.

Utrymmena är de samma som i vanliga Mégane, alltså normalstora för klassen.

Tuffare utseende

Utseendet är betydligt tuffare än originalet.

Köregenskaperna då?

Trevliga kanske är rätta ordet, för visst är det kul att hantera GT framför allt på små krokiga vägar där egenskaper som hård chassisättning, rapp fyrhjulsstyrning och bra ”pulver” i motorn.

Saknar motorljudet

Men riktigt lika häftig som förra GT-modellen är inte den nya, här finns inte samma explosiva motor och inte heller det häftiga motorljudet från tvålitersmaskinen.

Det känns tunnare, och låter tunnare även om man har ett konstgjort motorljud i ljudanläggningen.

Inte utan att man ser fram mot den RS-modell som lär komma senare i år.

Riktiga sportstolar

Hur som helst – dags att ta plats bakom den grova sportratten. Sportstolarna har rejäla sidstöd i sitsen och utpräglad skålning i ryggstödet, så det krävs lite trixande för att komma ner i stolen. När jag väl sitter där, känns det stabilt och tryggt inför kommande kurvor...

När jag aktiverar motorn med startknappen visar det sig snart att motorn är kompetent nog för normal men aktiv körning. Jag tar lätt starten vid trafikljusen, 0–100 km/h lär gå på 7,1 sekunder.

Vill jag komma iväg mycket snabbt utan hjulspinn, trycker jag bara på Launch Control-knappen så grejar det sig.

Styr på fyra hjul

4Control heter fyrhjulsstyrningssystemet, som innebär att bakhjulen styr emot framhjulen i farter upp till 80 km/h, med framhjulen i högre farter. Det ska ge mer spänst och snävare vändradie i låg fart, större stabilitet i högre fart.

Svårt att säga om det har någon större betydelse för körningen, men det imponerar kanske på någon kund.

Det går också att ställa in bilen i olika körlägen, från Neutral till Eco, Comfort och Sport – och de olika lägena har sina egna färger på instrumentbrädan.

Ryckig krypkörning

Motorn och växellådan jobbar fint ihop i drivlinan, med mjuka och ändå kvicka växlingar. Ryckigt blir det bara vid krypkörning, då växellådan blir ”nervös”.

För de 254 900 kronor man får betala för Mégane GT får man rejält med utrustning utan att behöva betala extra. Men Cruising-paketet, med head up display och aktiv farthållare skulle jag gärna betala 6 900 kronor extra för.

Det är drygt 20 år sedan Renault presenterade Mégane som sitt bidrag till Golf-klassen. Sedan dess är 6,5 miljoner bilar sålda, varav cirka 80 000 i Sverige, av de tre första generationerna.

För ett år sedan kom alltså fjärde generationen, en helt ny bil – längre, bredare och mer dynamisk i utseendet. Samt modernare i tekniken.

Relativt snabbt kom ”Sverige-varianten” av Mégane, alltså kombin som heter Sports Tourer – en självklarhet i programmet på den svenska marknaden.

Klenare motor

Och nu har GT-versionen av Mégane kommit.

Förra generationen Mégane GT hade 2-litersmotorn från RS under huven, visserligen nertrimmad till 220 hästkrafter – men det var ändå en riktigt rå och häftig maskin.

Nu har GT en 1,6-liters turbo som kraftkälla, samma maskin som i familjebussen Espace men upptrimmad till aktningsvärda 205 hästkrafter.

Normalstora utrymmen

Drivlinan kompletteras med en 7-stegad dubbelkopplingsautomat som sköter växlingarna, jag kan också växla manuellt med rattpaddlarna.

Renault lanserar Mégane GT som en familjeduglig prestandabil, vilket förpliktigar till bra utrymmen för folk och bagage, trevliga köregenskaper åt det sportiga hållet samt ett vackert utseende.

Utrymmena är de samma som i vanliga Mégane, alltså normalstora för klassen.

Tuffare utseende

Utseendet är betydligt tuffare än originalet.

Köregenskaperna då?

Trevliga kanske är rätta ordet, för visst är det kul att hantera GT framför allt på små krokiga vägar där egenskaper som hård chassisättning, rapp fyrhjulsstyrning och bra ”pulver” i motorn.

Saknar motorljudet

Men riktigt lika häftig som förra GT-modellen är inte den nya, här finns inte samma explosiva motor och inte heller det häftiga motorljudet från tvålitersmaskinen.

Det känns tunnare, och låter tunnare även om man har ett konstgjort motorljud i ljudanläggningen.

Inte utan att man ser fram mot den RS-modell som lär komma senare i år.

Riktiga sportstolar

Hur som helst – dags att ta plats bakom den grova sportratten. Sportstolarna har rejäla sidstöd i sitsen och utpräglad skålning i ryggstödet, så det krävs lite trixande för att komma ner i stolen. När jag väl sitter där, känns det stabilt och tryggt inför kommande kurvor...

När jag aktiverar motorn med startknappen visar det sig snart att motorn är kompetent nog för normal men aktiv körning. Jag tar lätt starten vid trafikljusen, 0–100 km/h lär gå på 7,1 sekunder.

Vill jag komma iväg mycket snabbt utan hjulspinn, trycker jag bara på Launch Control-knappen så grejar det sig.

Styr på fyra hjul

4Control heter fyrhjulsstyrningssystemet, som innebär att bakhjulen styr emot framhjulen i farter upp till 80 km/h, med framhjulen i högre farter. Det ska ge mer spänst och snävare vändradie i låg fart, större stabilitet i högre fart.

Svårt att säga om det har någon större betydelse för körningen, men det imponerar kanske på någon kund.

Det går också att ställa in bilen i olika körlägen, från Neutral till Eco, Comfort och Sport – och de olika lägena har sina egna färger på instrumentbrädan.

Ryckig krypkörning

Motorn och växellådan jobbar fint ihop i drivlinan, med mjuka och ändå kvicka växlingar. Ryckigt blir det bara vid krypkörning, då växellådan blir ”nervös”.

För de 254 900 kronor man får betala för Mégane GT får man rejält med utrustning utan att behöva betala extra. Men Cruising-paketet, med head up display och aktiv farthållare skulle jag gärna betala 6 900 kronor extra för.

Renault Megane GT 1.6 Energy TCe 205 EDC

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd turbo, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, kamkedja, start-stopp-system.

Cylindervolym: 1 618 kubikcentimeter.

Max.effekt: 151 kW (205 hk) vid 6 000 varv per minut.

Max.vridmoment: 280 Nm vid 2 400 varv per minut.

Bränsle: blyfri 95 oktan bensin.

Bränslesystem: direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 6,0 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 50 liter.

CO2-utsläpp: 134 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: framhjulsdrift, 7-växlad dubbelkopplingsautomat med rattpaddlar.

Styrning: 4Control fyrhjulsstyrning, kuggstång, elektrisk servo.

Vänddiameter: 11,20 m.

Hjulupphängning: skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak torsionsaxel.

Däck: 225/40 R18.

Fälgar: 18” aluminium.

Bromsar: ventilerade skivor fram, solida skivor bak, ABS låsningsfritt system, panikbromsassistans.

Säkerhet: Aktivt nödbromssystem, ESC elektroniskt stabiliseringssystem, adaptiva förar- och passagerarkrockkuddar fram, sidokrockkuddar förare och passagerare fram, sidokrockgardiner fram och bak, Isofix barnstolsfästen bak, GT-specifika bromsar.

Längd: 4 359 mm.

Bredd: 1 814 mm, med ytterbackspeglar 2 058 mm.

Höjd: 1 447 mm, med öppen baklucka 2 044 mm.

Axelavstånd: 2 670 mm.

Spårvidd: fram 1 577 mm, bak 1 574 mm.

Tjänstevikt: 1 538 kg.

Max.last: 386 kg.

Totalvikt: 1 924 kg.

Släpvagnsvikt: 1 650 kg.

Tågvikt: 3 224 kg.

Max.taklast: 80 kg.

Bagagevolym: 434 liter.

Toppfart: 230 km/h.

Prestanda: 0–100 km/h på 7,1 sekunder.

Årsskatt: 866 kronor.

Pris: 254 900 kronor.

Garantier: 5 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti.

 

Standardutrustning

bland annat:

Parkeringssensor fram och bak.

Avståndsvarnare.

Filbytesvarning.

Fortkörningsvarnare med trafikskyltsavläsning.

Backkamera.

Automatiskt hel- och halvljus.

Farthållare/fartbegränsare.

Starthjälp i backe.

Knapp för aktivering av RS Drive.

Chassi och upphängning från Renault Sport.

Multi Change Down, avancerat system för nedväxling med rattpaddlar.

Rattpaddlar i aluminium.

Multi-Sense val av körläge.

Launch Control för snabba starter.

Regn- och ljussensor.

Automatisk luftkonditionering med två zoner.

Ytterbackspeglar elektriskt uppvärmda och infällbara.

R-Link, med bland annat navigation och radio.

Aluminiumpedaler.

GT-sportstolar fram.

GT-sportratt i nappaläder, ställbar i höjd- och djupled.

Tillval

bland annat:

Crusing-paket, med Head Up Display och adaptiv farthållare, 6 900 kronor.

Läderpaket, 9 900 kronor.

GT Metallic-lack, 7 000 kronor.

Källa: Renaults informationsmaterial.