2017-02-01 06:00

2017-02-01 08:15

V90 Volvos kombi i premiumklassen

MOTOR

Volvos steg upp i premiumklassen med S90 gäller förstås i lika hög grad kombiversionen V90, som givetvis har samma positiva egenskaper som sedanversionen. Men som den kombi den är, är den mer lagd åt det praktiska hållet på bekostnad av elegansen. Veckans testbil har den näst största bensinmotorn, T5 på 254 hästkrafter, i kombination med den 8-stegade automatlådan som drivlina. V90 är betydligt större än kombiföregångaren och veteranen V70, men lastutrymmet är faktiskt något mindre.

Ja, form före funktion heter det ju när man diskuterar design.

Det gäller i hög grad V90 kontra ”gamlingen” V70.

Ställer man bakändarna mot varandra ser man skillnaden.

Sluttande baklucka

V70 har praktiskt taget rak baklucka, medan V90 har en starkt sluttande baklucka.

Det är förklaringen till att den 13 centimeter längre V90 lastar 15 liter mindre än V70. Med nedfällt baksäte är skillnaden ännu större, 74 liter mindre i V90.

Fast ärligt talat är det här mest kuriosa.

Längden är viktig

Jag menar, 560 liter eller 913 liter med nedfällt baksäte räcker väl för de allra flesta i så gott som alla situationer.

Lastutrymmet är i varje fall riktigt stort, cirka två meter på djupet – vilket bland annat innebär att det inte är helt lätt att komma åt den last som hamnat längst in.

V90 är alltså 13 centimeter längre än föregångaren, vilket betyder att den är exakt 4963 millimeter lång – eller mycket nära de fem meters längd som kan antas vara måttstocken i premiumklassen.

Bättre kupéutrymme

I det spannet hittar man nämligen konkurrenterna, Audi A6, BMW 5-serien, Volkswagen Passat och Mercedes E-klass. ”Tillväxten” handlar alltså inte om att skapa bättre utrymmen, utan om att konkurrera på mer lika villkor.

Att effekten sedan märks i kupén gör ju inte saken sämre.

Fram är inte skillnaden i utrymmen påfallande.

Hög komfort

Nej, det är det limousine-liknande baksätet som fått del av den ökade längden. Även jag som fullvuxen, tillfällig passagerare, kunde sträcka på benen rejält i baksätet – något jag inte är van vid, om man säger så.

När det gäller hög komfort och fina köregenskaper gäller förstås samma som jag skrev om S90 den 11 januari i år.

Skillnaden ligger förstås på motorsidan.

Tyst motor

Här sitter nu T5, en 2-liters turbomaskin på 254 hästkrafter och 350 Newtonmeter. En motor som jobbar hur tyst och smidigt som helst. Med ett motorvarv på 2 000 i 120 km/h fart på motorvägen förstår ni att det finns hur mycket outnyttjad kraft som helst att ta till.

Lågt motorvarv och mycket mjuk och len gång bidrar förstås till tystnaden i kupén, och till glidarkänslan ute på långkörningarna på motorvägen. En riktig Autobahn-kryssare, värdig att konkurrera med de tyska premiumbilar som susar fram där i vänsterfilen...

V90, och även S90, drar förstås till sig tjänstebilskunderna i första hand – 75 procent av nybilsförsäljningen lär ligga där.

Hög utrustningsnivå

Enklaste och billigaste V90-versionen är D3 Kinetic, med en 150-hästars dieselmotor under huven, för 319 000 kronor. Från 374 900 kronor får man betala för T5.

Visst är det mycket pengar, men då ska också sägas att utrustningen håller hög nivå – inte minst på säkerhetssidan.

Ja, form före funktion heter det ju när man diskuterar design.

Det gäller i hög grad V90 kontra ”gamlingen” V70.

Ställer man bakändarna mot varandra ser man skillnaden.

Sluttande baklucka

V70 har praktiskt taget rak baklucka, medan V90 har en starkt sluttande baklucka.

Det är förklaringen till att den 13 centimeter längre V90 lastar 15 liter mindre än V70. Med nedfällt baksäte är skillnaden ännu större, 74 liter mindre i V90.

Fast ärligt talat är det här mest kuriosa.

Längden är viktig

Jag menar, 560 liter eller 913 liter med nedfällt baksäte räcker väl för de allra flesta i så gott som alla situationer.

Lastutrymmet är i varje fall riktigt stort, cirka två meter på djupet – vilket bland annat innebär att det inte är helt lätt att komma åt den last som hamnat längst in.

V90 är alltså 13 centimeter längre än föregångaren, vilket betyder att den är exakt 4963 millimeter lång – eller mycket nära de fem meters längd som kan antas vara måttstocken i premiumklassen.

Bättre kupéutrymme

I det spannet hittar man nämligen konkurrenterna, Audi A6, BMW 5-serien, Volkswagen Passat och Mercedes E-klass. ”Tillväxten” handlar alltså inte om att skapa bättre utrymmen, utan om att konkurrera på mer lika villkor.

Att effekten sedan märks i kupén gör ju inte saken sämre.

Fram är inte skillnaden i utrymmen påfallande.

Hög komfort

Nej, det är det limousine-liknande baksätet som fått del av den ökade längden. Även jag som fullvuxen, tillfällig passagerare, kunde sträcka på benen rejält i baksätet – något jag inte är van vid, om man säger så.

När det gäller hög komfort och fina köregenskaper gäller förstås samma som jag skrev om S90 den 11 januari i år.

Skillnaden ligger förstås på motorsidan.

Tyst motor

Här sitter nu T5, en 2-liters turbomaskin på 254 hästkrafter och 350 Newtonmeter. En motor som jobbar hur tyst och smidigt som helst. Med ett motorvarv på 2 000 i 120 km/h fart på motorvägen förstår ni att det finns hur mycket outnyttjad kraft som helst att ta till.

Lågt motorvarv och mycket mjuk och len gång bidrar förstås till tystnaden i kupén, och till glidarkänslan ute på långkörningarna på motorvägen. En riktig Autobahn-kryssare, värdig att konkurrera med de tyska premiumbilar som susar fram där i vänsterfilen...

V90, och även S90, drar förstås till sig tjänstebilskunderna i första hand – 75 procent av nybilsförsäljningen lär ligga där.

Hög utrustningsnivå

Enklaste och billigaste V90-versionen är D3 Kinetic, med en 150-hästars dieselmotor under huven, för 319 000 kronor. Från 374 900 kronor får man betala för T5.

Visst är det mycket pengar, men då ska också sägas att utrustningen håller hög nivå – inte minst på säkerhetssidan.

Volvo V90 T5 Aut

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd, turbo, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, start-stopp-funktion.

Cylindervolym: 1 969 kubikentimeter.

Max.effekt: 187 kW (254 hk) vid 5 500 varv per minut.

Max.vridmoment: 350 Nm vid 1 500 – 4 800 varv per minut.

Kompression: 10,8:1.

Bränsle: blyfri 95 oktan bensin.

Bränslesystem: direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 6,8 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 55 liter.

CO2-utsläpp: 154 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: motor, växellåda fram, drivning fram, 8-stegad automatlåda.

Styrning: kuggstång, elektrisk hastighetsberoende servo.

Vänddiameter: 11,4 meter, 3 rattvarv mellan fulla utslag.

Hjulupphängning: fram fjäderben, dubbla länkarmar, bärram, krängningshämmare. Bak individuell hjulupphängning, Multilink, tvärställd bladfjäder, krängingshämmare.

Däck: 245/45 R18.

Fälgar: 18” aluminium.

Bromsar: ABS låsningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning, ventilerade skivor fram, solida skivor bak.

Säkerhet: City Safety System, Driver Alert Control, ESC antisladdsystem, EBA panikbromsassistent, fästöglor för barnstol fram och bak, hastighetsbegränsare, krockgardin, krockkudde förare och passagerare fram, knäkrockkudde förare, Lane Departure Warning, trepunkts säkerhetsbälte och nackskydd på samtliga platser, RSC stabiliseringsfunktion, sidokollsionsskydd, sidokrockkuddar i framstolar, trafikskyltsinformation, Trailer Stability Assist.

Längd: 4 963 mm.

Bredd: 1 879 mm, inkl. backspeglar 2 019 mm, inkl. infällda backspeglar 1 895 mm.

Höjd: 1 443 mm.

Hjulbas: 2 941 mm.

Spårvidd: fram 1 628 mm, bak 1 629 mm.

Markfrigång: 152 mm.

Vadningsdjup: 250 mm.

Tjänstevikt: 1 731 kg.

Totalvikt: 2 300 kg.

Max.last: 569 kg.

Max.taklast: 100 kg.

Max.släpvagnsvikt: 1 800 kg.

Bagagevolym: 560 liter, med nedfällt baksäte 913 liter.

Toppfart: 230 km/h.

Prestanda: 0–100 km/h på 7,0 sekunder.

Serviceintervall: 1 år / 3 000 mil.

Årsskatt: 1 306 kronor.

Pris: Momentum 374 900 kr; Momentum Business Advanced 379 800 kr; BiFuel Momentum 387 900 kr; BiFuel Momentum Business Adcanced 392 900 kr.

Övriga V90-modeller: bland andra T6 AWD (320 hk) Momentum 463 900 kr; D3 Kinetic (150 hk) 319 000 kr; D3 AWD Aut Kinetic 348 900 kr; D4 Kinetic (190 hk) 343 000 kr; D5 AWD Aut Momentum (235 hk) 427 900 kr.

Garantier: fabriksgaranti 2 år, rostskydddsgaranti 12 år, vagnskadegaranti 3 år.

 

Standardutrustning

bland annat:

Ytterbackspeglar elmanövrerade med uppvärmning.

Belysning i handskfack och lastutrymme.

Automatisk avblänande belysning.

Låsbart handskfack.

Adaptiv farthållare.

Färddator.

Förarinformationssystem med 8” förardisplay och 9” pekskärm.

Ljudanläggning med 10 högtalare.

Regnsensor.

Ratt justerbar i höjd- och djupled.

Klimatautomatik två zoner.

Baklucka elmanövrerad med komfort manövrering.

Hill Start Assist.

Tillval

bland annat:

Teknikpaket (fron Momentum), 14 900 kr.

Teknikpaket Pro (från Momentum), 21 900 kr.

Klimatpaket med tidur och eluppvärmd ratt, 8 900 kr.

Head Up Display, 9 900 kr.

Intellisafe Surround med BLIS, Cross Traffic Alert, Rear Collision Warning, 5 900 kr.

Navigation, 6 900 kr.

Parkeringssensor fram och bak med Park Assist Pilot, 6 000 kr.

Baklucka elmanövrerad, 5 900 kr.

CD-spelare, 1 900 kr.

digital förardisplay 12,3” färgskärm, 3 900 kr.

Digitalradio DAB+, 5 900 kr.

Dragkrok, halvautomatisk, 11 900 kr.

Drive Mode Settings, 1 900 kr.

Innerbackspegel automatiskt avbländande, 1 900 kr.

Luftfjädring bakaxel, 8 900 kr.

Eluppvärmd ratt, 1 900 kr.

Metallic-lack, 8 900 kr.

Källa: Volvos informationsmaterial.