2016-11-16 18:40

2016-11-16 18:45

Satsar på restprodukt från livsmedelsindustrin

ENERGI: "Det borde ställas som krav att lokalbussarna ska använda biogas"

På kraftvärmeverket försöker man hela tiden att minska koldioxidutsläppen och därmed klimatpåverkan.
Den senaste satsningen är att byta ut fossil olja mot bioolja.
– En mindre, men ändå viktig förändring, berättar kraftvärmechef Per Lidell.

Olja är inget av de stora bränslena på Karlskoga kraftvärmeverk.

Tvärtom.

Den största delen får man genom att elda returflis och hushållssopor. Mindre delar utgör torv och biomal.

Men när det blir riktigt kallt behövs något annat som komplement.

– Det är då oljan kommer in. Tidigare har vi använt vanlig eldningsolja, vilket givetvis inte är särskilt bra för miljön. Det är här vi nu vill förbättra oss, berättar kraftvärmechef Per Lidell.

Jättelyft

Totalt handlar oljan om mindre än tio procent av den totala bränsleåtgången.

– Men det är ändå något vi velat åtgärda under en längre tid och nu är vi nästan färdiga med den nya anläggningen.

Det Per Lidell syftar på är att man kommer att byta ut eldningsoljan mot bioolja, vilket miljömässigt är ett jättelyft.

– Biooljan, som är en restprodukt från livsmedelsindustrin, har funnits som bränsle i 20 år men det är först på senare tid som det skapats en stabil produktion till rätt pris. Därmed har den också blivit aktuell för oss, säger Lidell.

Och fortsätter:

– Priset på bioolja är faktiskt detsamma som för fossilolja och har också samma effekt. En fördel med bioolja är att den är skattebefriad eftersom den är förnybar. Och givetvis att oljan inte avger några farliga utsläpp när den förbränns.

Helt i linje

I dagarna blir förberedelserna på kraftvärmeverket klara för att kunna ta emot biooljan.

– Det är en satsning som kostar en slant, men den ligger helt i vår målsättsättning att minska koldioxidutsläppen.

Och på kraftvärmeverket är det ett arbete som kommer att fortsätta.

– Vi har redan minskat klimatpåverkan ganska mycket de senaste åren. I år räknar vi med att totalt släppa ut 74840 ton mindre fossil koldioxid jämfört med om vi inte hade gjort några förbättringar i våra anläggningar. Vi tycker det är bra resultat och något vi är stolta över.

Men det ska som sagt bli ännu bättre.

– Nu känns det faktiskt som vi gjort de största och viktigaste förbättringarna, men visst finns det saker i framtiden som vi kan åtgärda och satsa på.

Sol och vind

En sak som Per Lidell nämner är solenergi.

– Solenergi är något som blir allt intressantare och vi följer utvecklingen noggrant. Vindkraft likaså, men där är det i dag svårt att få lönsamhet eftersom priset på el är så lågt.

Tillverkningen av biogas i Karlskoga är också något som Per Lidell tycker är helt i linje med vad man vill åstadkomma.

– Biogasen har framtiden för sig. Därför är det roligt att Karlskoga kommun nu beslutat att de egna fordonen ska drivas på just biogas. Sopbilarna är ett bra exempel, de hämtar ju faktiskt sitt eget bränsle...

Däremot är Per Lidell mycket besviken på regionens beslut att inte ställa som krav att lokalbussarna ska drivas med biogas.

– I både Örebro och Karlstad kör bussarna på biogas. Men här, där vi har produktion, rullar det dieselbussar. Det känns faktiskt väldigt fel.

– Jag hoppas, och tror, att det kommer att förändras i framtiden.

Olja är inget av de stora bränslena på Karlskoga kraftvärmeverk.

Tvärtom.

Den största delen får man genom att elda returflis och hushållssopor. Mindre delar utgör torv och biomal.

Men när det blir riktigt kallt behövs något annat som komplement.

– Det är då oljan kommer in. Tidigare har vi använt vanlig eldningsolja, vilket givetvis inte är särskilt bra för miljön. Det är här vi nu vill förbättra oss, berättar kraftvärmechef Per Lidell.

Jättelyft

Totalt handlar oljan om mindre än tio procent av den totala bränsleåtgången.

– Men det är ändå något vi velat åtgärda under en längre tid och nu är vi nästan färdiga med den nya anläggningen.

Det Per Lidell syftar på är att man kommer att byta ut eldningsoljan mot bioolja, vilket miljömässigt är ett jättelyft.

– Biooljan, som är en restprodukt från livsmedelsindustrin, har funnits som bränsle i 20 år men det är först på senare tid som det skapats en stabil produktion till rätt pris. Därmed har den också blivit aktuell för oss, säger Lidell.

Och fortsätter:

– Priset på bioolja är faktiskt detsamma som för fossilolja och har också samma effekt. En fördel med bioolja är att den är skattebefriad eftersom den är förnybar. Och givetvis att oljan inte avger några farliga utsläpp när den förbränns.

Helt i linje

I dagarna blir förberedelserna på kraftvärmeverket klara för att kunna ta emot biooljan.

– Det är en satsning som kostar en slant, men den ligger helt i vår målsättsättning att minska koldioxidutsläppen.

Och på kraftvärmeverket är det ett arbete som kommer att fortsätta.

– Vi har redan minskat klimatpåverkan ganska mycket de senaste åren. I år räknar vi med att totalt släppa ut 74840 ton mindre fossil koldioxid jämfört med om vi inte hade gjort några förbättringar i våra anläggningar. Vi tycker det är bra resultat och något vi är stolta över.

Men det ska som sagt bli ännu bättre.

– Nu känns det faktiskt som vi gjort de största och viktigaste förbättringarna, men visst finns det saker i framtiden som vi kan åtgärda och satsa på.

Sol och vind

En sak som Per Lidell nämner är solenergi.

– Solenergi är något som blir allt intressantare och vi följer utvecklingen noggrant. Vindkraft likaså, men där är det i dag svårt att få lönsamhet eftersom priset på el är så lågt.

Tillverkningen av biogas i Karlskoga är också något som Per Lidell tycker är helt i linje med vad man vill åstadkomma.

– Biogasen har framtiden för sig. Därför är det roligt att Karlskoga kommun nu beslutat att de egna fordonen ska drivas på just biogas. Sopbilarna är ett bra exempel, de hämtar ju faktiskt sitt eget bränsle...

Däremot är Per Lidell mycket besviken på regionens beslut att inte ställa som krav att lokalbussarna ska drivas med biogas.

– I både Örebro och Karlstad kör bussarna på biogas. Men här, där vi har produktion, rullar det dieselbussar. Det känns faktiskt väldigt fel.

– Jag hoppas, och tror, att det kommer att förändras i framtiden.