2016-02-02 07:27

2016-02-02 07:27

Hyundai i30 Kombi – storlastare med diesel och automat

PÅ HJUL

Hyundai i30 har alltid varit en av koreanernas bäst säljande modeller i Sverige, och lanseringen av kombivarianten för några år sedan satte förstås extra fart på försäljningen. Nuvarande i30 lanserades år 2011, och uppdaterades ifjol. Bland annat lanserades den nya 186-hästars bensinturbo och den nya 7-stegade automatlådan med dubbelkoppling. Veckans testbil är utrustad med just den växellådan, fast i kombination med den största dieselmotorn på 136 hästkrafter. En mycket väl anpassad drivlina, tillräckligt stark även med fullastad bil.

Jag har tidigare kört nya i30 med dels den större bensinmotorn på 136 hästkrafter och dels med turbodieseln på 110 hästkrafter – i båda fallen med den 6-växlade manuella växellådan.

Nu kör jag alltså i30 Kombi med 136-hästars turbodiesel, med 300 Newtonmeters vridmoment.

Den kraften fördelas ner till de drivande framhjulen via den nya sjustegade automatiska växellådan med dubbelkoppling.

Perfekt drivlina

DCT kallas den och den fungerar alldeles utmärkt, ett bra exempel på att tekniken förfinas undan för undan. Nu märks inga antydningar till nigningar eller andra obekvämheter vid växling – allt sker mycket mjukt och närapå omärkligt.

Efter tidigare provkörning med den mindre 110-hästarsdieseln tyckte jag det var rätt motor i 30 Kombi, med tillräcklig kraft och smidighet.

Nu är jag beredd att revidera den uppfattningen, för den här drivlinan med stora dieseln och automatlådan känns perfekt i den här bilen.

Hög standardutrustning

Testbilen har utrustningsbeteckningen Premium, alltså högsta nivån och det betyder massor av standardutrustning, bara att ta en titt på listan här nedan.

Men allt detta kostar förstås, och priset för testbilen är 249 900 kronor, avsevärt mer än de 179 900 kronor som är lägsta pris för i30 Kombi, då med den lilla 1,4-liters bensinmotorn och lägsta utrustningsnivån.

Den i somras lanserade tredje generationen i30 torde hur som helst vara kapabel att ta upp konkurrensen i Golf-klassen, där förutom klass-pappan VW Golf även starka modeller som Ford Focus och koncernsyskonet Kia cee´d huserar.

Mycket fina utrymmen

Hyundai i30 och Kia cee´d delar för övrigt mycket av tekniken, skillnaden ligger i framtoningen där i30 har något mjukare mer ”laid back” framtoning medan cee´d ligger mer åt det sportiga hållet.

i30 Kombi är 20 centimeter längre än halvkombin som är ursprunget till modellen.

Det har resulterat i mycket fina utrymmen.

Sväljer 1642 liter

i30 Kombi har nämligen ett av marknadens absolut bästa lastutrymmen i C-segmentet.

Med bakre ryggstöden uppfällda lastar den nämligen 528 liter, vilket är 113 liter och 27 procent mer än förra generationen.

Och med ryggstöden nere har utrymmet ökat med 18 procent till enorma 1 642 liter.

Trollat bort kombiformen

Betydligt mer än många klasskonkurrenter.

Utrymmet är dessutom lättåtkomligt och lättlastat.

Beröm också till designergänget i tyska Rüsselsheim, som har lyckats med konststycket att trolla bort kombikänslan. Bara att titta på bilderna, så förstås ni och ser skönheten.

Inga kallstartproblem

Testkörningen ägde rum under den mycket kalla period i januari när termometern allt som oftast visade minus 20-25 grader. Temperaturer som påminde undertecknad om gamla tiders startproblem. Icke så i det här fallet, dieseln brummade snällt igång i alla lägen.

Att det sedan dröjde innan motortemperaturmätaren reagerade, är en annan sak...

Nya i30 säljs både som 5-dörrars halvkombi och kombi.

Turboladdad bensinmotor

Nya i30 Turbo drivs med en turboladdad 1,6-liters bensinmotor på 186 hästkrafter, utvecklad med fokus på sportig kördynamik i kombination med vardagsfunktionalitet.

Priset är det samma som för testbilen, 249 900 kronor. I Turbo får man en toppfart på 219 km/h, och det tar bara 8,0 sekunder från 0 till 100 km/h.

Jag har tidigare kört nya i30 med dels den större bensinmotorn på 136 hästkrafter och dels med turbodieseln på 110 hästkrafter – i båda fallen med den 6-växlade manuella växellådan.

Nu kör jag alltså i30 Kombi med 136-hästars turbodiesel, med 300 Newtonmeters vridmoment.

Den kraften fördelas ner till de drivande framhjulen via den nya sjustegade automatiska växellådan med dubbelkoppling.

Perfekt drivlina

DCT kallas den och den fungerar alldeles utmärkt, ett bra exempel på att tekniken förfinas undan för undan. Nu märks inga antydningar till nigningar eller andra obekvämheter vid växling – allt sker mycket mjukt och närapå omärkligt.

Efter tidigare provkörning med den mindre 110-hästarsdieseln tyckte jag det var rätt motor i 30 Kombi, med tillräcklig kraft och smidighet.

Nu är jag beredd att revidera den uppfattningen, för den här drivlinan med stora dieseln och automatlådan känns perfekt i den här bilen.

Hög standardutrustning

Testbilen har utrustningsbeteckningen Premium, alltså högsta nivån och det betyder massor av standardutrustning, bara att ta en titt på listan här nedan.

Men allt detta kostar förstås, och priset för testbilen är 249 900 kronor, avsevärt mer än de 179 900 kronor som är lägsta pris för i30 Kombi, då med den lilla 1,4-liters bensinmotorn och lägsta utrustningsnivån.

Den i somras lanserade tredje generationen i30 torde hur som helst vara kapabel att ta upp konkurrensen i Golf-klassen, där förutom klass-pappan VW Golf även starka modeller som Ford Focus och koncernsyskonet Kia cee´d huserar.

Mycket fina utrymmen

Hyundai i30 och Kia cee´d delar för övrigt mycket av tekniken, skillnaden ligger i framtoningen där i30 har något mjukare mer ”laid back” framtoning medan cee´d ligger mer åt det sportiga hållet.

i30 Kombi är 20 centimeter längre än halvkombin som är ursprunget till modellen.

Det har resulterat i mycket fina utrymmen.

Sväljer 1642 liter

i30 Kombi har nämligen ett av marknadens absolut bästa lastutrymmen i C-segmentet.

Med bakre ryggstöden uppfällda lastar den nämligen 528 liter, vilket är 113 liter och 27 procent mer än förra generationen.

Och med ryggstöden nere har utrymmet ökat med 18 procent till enorma 1 642 liter.

Trollat bort kombiformen

Betydligt mer än många klasskonkurrenter.

Utrymmet är dessutom lättåtkomligt och lättlastat.

Beröm också till designergänget i tyska Rüsselsheim, som har lyckats med konststycket att trolla bort kombikänslan. Bara att titta på bilderna, så förstås ni och ser skönheten.

Inga kallstartproblem

Testkörningen ägde rum under den mycket kalla period i januari när termometern allt som oftast visade minus 20-25 grader. Temperaturer som påminde undertecknad om gamla tiders startproblem. Icke så i det här fallet, dieseln brummade snällt igång i alla lägen.

Att det sedan dröjde innan motortemperaturmätaren reagerade, är en annan sak...

Nya i30 säljs både som 5-dörrars halvkombi och kombi.

Turboladdad bensinmotor

Nya i30 Turbo drivs med en turboladdad 1,6-liters bensinmotor på 186 hästkrafter, utvecklad med fokus på sportig kördynamik i kombination med vardagsfunktionalitet.

Priset är det samma som för testbilen, 249 900 kronor. I Turbo får man en toppfart på 219 km/h, och det tar bara 8,0 sekunder från 0 till 100 km/h.

Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi-DCT Premium

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd turbodiesel, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, partikelfilter.

Cylindervolym: 1 582 kubikcentimeter.

Max.effekt: 100 kW (136 hk) vid 4 000 varv per minut.

Max.vridmoment: 300 Nm vid 1 750 – 2 500 varv per minut.

Kompression: 16,0:1.

Bränsle: diesel.

Bränslesystem: direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 4,2 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 53 liter.

CO2-utsläpp: 109 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: framhjulsdrift, 7-växlad automat med dubbelkopplingslåda DCT.

Styrning: kuggstång, elektrisk servo.

Vändradie: 5,3 meter, 2,85 rattvarv mellan fulla utslag.

Hjulupphängning: fram MacPherson fjäderben, skruvfjädrar, gastrycksstötdämpare, krängningshämmare och triangellänk. Bak individuell av multilink-typ med krängningshämmare och skruvfjädrar.

Däck: 205/55 R16.

Fälgar: lättmetall 6.5J x 16.

Bromsar: ABS låsningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning och BAS bromskraftförstärkning, ventilerade skivor fram, solida skivor bak.

Säkerhet: dubbla krockkuddar fram, takmonterad krockgardin för fram- och baksäte, sidokrockkudar i framstolar, knäkrockkudde förare, trepunkts säkerhetsbälte och nackskydd på samtliga platser, Isofix barnstolsfästen bak, ESP elektroniskt antisladdsystem med VDC integrerad stabilitetskontoll, TCS elektroniskt antispinnsystem.

Längd: 4 485 mm.

Bredd: 1 780 mm exkl. speglar.

Höjd: 1 500 mm.

Spårvidd: fram 1 555 mm, bak 1 563 mm.

Axelavstånd: 2 650 mm.

Markfrigång: 140 mm.

Lastutrymme: 528 liter, med nedfällt baksäte 1 642 liter.

Tjänstevikt: 1 495 kg.

Max.last: 400 kg.

Totalvikt: 1 895 kg.

Max.släpvagnsvikt: 1 500 kg.

Max.taklast: 80 kg.

Max.tågvikt: 3 440 kg.

Toppfart: 197 km/h.

Prestanda: 0-100 km/h på 10,9 sekunder.

Serviceintervall: 3 000 mil.

Årsskatt: 1 103 kronor.

Försäkringsklass: 2-11-15.

Pris: 249 900 kronor.

Övriga i30-modeller: från 179 900 kronor (1.4 Select).

Garantier: 5 års nybilsgaranti, 5 års vägassistans, 5 års lackgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års garanti mot genomrostning.

 

Standardutrustning

bland annat:

ACC automatisk luftkonditionering med dubbla temperaturzoner.

Elmanövrerade, elinfällbara och eluppvärmda ytterbackspeglar.

Elmanövrerad förarstol ställbar i höjd/avstånd/ryggstöd.

Eluppvärmd ratt ställbar i höjd- och djupled.

CD-stereo.

HAC starthjälp i backe.

Färddator.

FlexSteer ställbar styrkänsla Normal/Comfort/Sport.

Dimljus fram.

Automatiskt avbländande innerbackspegel.

Farthållare/fartbegränsare.

REgnsensor för vindrutetorkare.

Parkeringssensorer bak.

Elfönsterhissar fram och bak.

Eluppvärmd vindruta i torkarposition.

Navigationssystem med 7” pekskärm.

Backkamera med projicering i navigationsdisplay.

Halvläderklädsel.

Tillval

bland annat:

Metallic-lack.

Panoramasoltark.

Källa: Hyundais informationsmaterial.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.