2015-08-18 06:00

2015-08-18 06:00

Paret vann kampen mot Apple

KARLSKOGA: Debiterades 64 000 efter att deras nioårige son spelat "gratisspel" på mobilen

Lättnad. I slutet av juni fick familjen ett chockande besked: Nioåringen hade spelat upp 64 000 kronor på ”gratisspel” till mobilen. Men efter en lång kamp har Johanna och Max Florenius snart fått tillbaka hela summan.

Karlskogaparet Florenius har synts mycket i media i sommar. Historian om hur deras nioåring på två veckor spelade upp över 60 000 kronor på spelen Clash of Clans och Dragonvale har spritt sig över hela Sverige, och faktiskt ända till nyhetstidningar i Helsingfors.

Max Florenius har ägnat motsvarande flera arbetsdagar av sin semester åt långa telefonsamtal med Apple, men har nu ett glädjande besked: Snart har familjen fått tillbaka varenda krona.

Tog betalt i dollar

Det var i slutet av juni som sonen ringde sina föräldrar från sin farmor och farfar, för att fråga om han fick ladda ned spelen till sin mobil från App Store. Det rörde sig om gratisappar, så föräldrarna sade att han fick använda deras lösenord. Men ”gratisaffären” skulle snart utvecklas till en kostsam härva.

Några veckor senare kom en räkning på 21 000 kronor. Därefter ökades summan på till 39 000, sedan 49 000, för att till sist sluta på 64 573 kronor.

- Det var mardrömslikt nästan. Vi undrade när det skulle ta slut, hur mycket det kunde bli, säger Max Florenius.

”Vilseledande”

Spelet Clash of Clans är enligt spelföretaget tillverkat för trettionåringar, men hade en åldergräns på nio år på App Store. Där marknadsförs spelet som gratis, men har texten ”köp inuti app” skrivet i liten stil.

Det visade sig att nioåringen hade kunnat köpa extra färdigheter när han väl var i gång med spelet, som kostade mellan fem hundra och tusen kronor.

Först fick han betala med låtsaspengar, så när förfrågningarna om summor utsatta i dollar dök upp förstod han inte att det nu handlade om riktiga pengar. Eller om så stora summor.

- Vi har självklart ett föräldra-ansvar, men vi känner ändå att de utnyttjar barnen. Spelen är vilseledande, och uppbyggda för att man ska göra av med riktiga pengar, säger Johanna Florenius.

De bestämde sig för att ta kampen med Apple och inte ge upp.

Fick ingen ursäkt

Hos Konsumentverket möttes de av tveksamhet, hos Apple möttes de av vidarekopplingar.

Varken från Apples kontor i Sverige eller i Frankrike fick de några tydliga svar. Företaget kunde inte se alla debiteringar som de hade utfört, så paret kontaktade American Express för att be dem om hjälp.

Samtalet som de hade väntat på kom när de befann sig i en matbutik. När Max Florenius hade lagt på gick han fram och kramade sin fru – de hade fått tillbaka de första sextio tusen kronorna. Och resten skulle komma.

De blev väldigt lättade för egen del, äntligen skulle deras historia få ett slut. Men Apple hade inget svar på deras fråga om vad de gör för att samma sak inte ska drabba andra.

Karlskogaparet skulle önska att det fanns bättre information och hjälp att få för föräldrar till spelande barn.

- Hur många går med på att betala?, frågar sig Johanna Florenius.

- För barnfamiljer är de här spelen ett minfält, för Apple är de ett eldorado, säger hennes man.

Tidningen har förgäves försökt nå Apple för en kommentar.

Karlskogaparet Florenius har synts mycket i media i sommar. Historian om hur deras nioåring på två veckor spelade upp över 60 000 kronor på spelen Clash of Clans och Dragonvale har spritt sig över hela Sverige, och faktiskt ända till nyhetstidningar i Helsingfors.

Max Florenius har ägnat motsvarande flera arbetsdagar av sin semester åt långa telefonsamtal med Apple, men har nu ett glädjande besked: Snart har familjen fått tillbaka varenda krona.

Tog betalt i dollar

Det var i slutet av juni som sonen ringde sina föräldrar från sin farmor och farfar, för att fråga om han fick ladda ned spelen till sin mobil från App Store. Det rörde sig om gratisappar, så föräldrarna sade att han fick använda deras lösenord. Men ”gratisaffären” skulle snart utvecklas till en kostsam härva.

Några veckor senare kom en räkning på 21 000 kronor. Därefter ökades summan på till 39 000, sedan 49 000, för att till sist sluta på 64 573 kronor.

- Det var mardrömslikt nästan. Vi undrade när det skulle ta slut, hur mycket det kunde bli, säger Max Florenius.

”Vilseledande”

Spelet Clash of Clans är enligt spelföretaget tillverkat för trettionåringar, men hade en åldergräns på nio år på App Store. Där marknadsförs spelet som gratis, men har texten ”köp inuti app” skrivet i liten stil.

Det visade sig att nioåringen hade kunnat köpa extra färdigheter när han väl var i gång med spelet, som kostade mellan fem hundra och tusen kronor.

Först fick han betala med låtsaspengar, så när förfrågningarna om summor utsatta i dollar dök upp förstod han inte att det nu handlade om riktiga pengar. Eller om så stora summor.

- Vi har självklart ett föräldra-ansvar, men vi känner ändå att de utnyttjar barnen. Spelen är vilseledande, och uppbyggda för att man ska göra av med riktiga pengar, säger Johanna Florenius.

De bestämde sig för att ta kampen med Apple och inte ge upp.

Fick ingen ursäkt

Hos Konsumentverket möttes de av tveksamhet, hos Apple möttes de av vidarekopplingar.

Varken från Apples kontor i Sverige eller i Frankrike fick de några tydliga svar. Företaget kunde inte se alla debiteringar som de hade utfört, så paret kontaktade American Express för att be dem om hjälp.

Samtalet som de hade väntat på kom när de befann sig i en matbutik. När Max Florenius hade lagt på gick han fram och kramade sin fru – de hade fått tillbaka de första sextio tusen kronorna. Och resten skulle komma.

De blev väldigt lättade för egen del, äntligen skulle deras historia få ett slut. Men Apple hade inget svar på deras fråga om vad de gör för att samma sak inte ska drabba andra.

Karlskogaparet skulle önska att det fanns bättre information och hjälp att få för föräldrar till spelande barn.

- Hur många går med på att betala?, frågar sig Johanna Florenius.

- För barnfamiljer är de här spelen ett minfält, för Apple är de ett eldorado, säger hennes man.

Tidningen har förgäves försökt nå Apple för en kommentar.

Hit kan du vända dig efter tveksamma köp

Har du frågor inför ett köp, eller fått problem med en vara eller tjänst som du redan har köpt kan du få oberoende vägledning av Konsumentverket eller kommunens konsumentvägledning.

Johanna och Max Florenius upplevde dock att de fick bättre hjälp via hemsidan pappasappar.se, efter att deras nioåring spelat upp över 60 000 kronor på ”gratisappar”.

På pappasappar.se finns recensioner av appar för barn, och vägledning till föräldrar med spelande barn.

Källa: