2015-08-16 10:36

2015-08-16 10:37

Många gamla moppar i populärt rally

KARLSKOGA: För femte året anordnades ett mopperally av Karlskoga motorweteraner

Cresent, Rex, Fram, DKW, Puch Dakota, Husqvarna, Zundapp. Mopedmärkerna var många och gamla. Så även förarna som var från 45 år och uppåt och roligt hade de.

Ett femtiotal hade kommit till Bofors järnvägsstation för att åka den femte upplagan av Karlskoga motorweteranernas mopedrally.

Vid stationsbyggnaden satt Per Liljegren och tog emot anmälningarna.

Fem mil

– Det är en bana på fem mil som de ska åka och den tar cirka tre timmar. Utefter banan finns frågor som de ska svara på. När alla är tillbaka så delar vi ut priser, säger Per Liljegren.

Intresset för gamla mopeder bara ökar för varje år.

– Vi ser att det dyker upp nya ansikten när vi anordnar våra träffar. Se bara på mopperallyt i Rättvik i år, där ställde över 200 mopeder upp.

Vid en Husqvarna från 1956 stod Lennart Persson och pratade med andra mopedägare.

– Jag är andra ägaren till den här. Det låter otroligt, men jag har inte bytt en del på mopeden.

Körde virke på moppen

Han berättade att den förra ägaren bodde i Bråten och byggde en stuga uppe i Granbergsdal.

– Han körde upp allt byggvirke på en kärra efter mopeden, så den har fått slita hårt. Det skulle aldrig de nya mopederna klara av och samtidigt bli 60 år utan att fått delar bytta.

Mopeden är såld på 50-talet av Folke Steens Motorverkstad i Immetorp.

– Så det är en importmoped från Immetorp, säger Lennart Persson och kickar i gång sin moped.

Klockan är 10.00 och det var dags att köra iväg. Det hördes väl att det var gamla mopeder och med ett stort leende åkte de iväg den fem mil långa banan.

Ett femtiotal hade kommit till Bofors järnvägsstation för att åka den femte upplagan av Karlskoga motorweteranernas mopedrally.

Vid stationsbyggnaden satt Per Liljegren och tog emot anmälningarna.

Fem mil

– Det är en bana på fem mil som de ska åka och den tar cirka tre timmar. Utefter banan finns frågor som de ska svara på. När alla är tillbaka så delar vi ut priser, säger Per Liljegren.

Intresset för gamla mopeder bara ökar för varje år.

– Vi ser att det dyker upp nya ansikten när vi anordnar våra träffar. Se bara på mopperallyt i Rättvik i år, där ställde över 200 mopeder upp.

Vid en Husqvarna från 1956 stod Lennart Persson och pratade med andra mopedägare.

– Jag är andra ägaren till den här. Det låter otroligt, men jag har inte bytt en del på mopeden.

Körde virke på moppen

Han berättade att den förra ägaren bodde i Bråten och byggde en stuga uppe i Granbergsdal.

– Han körde upp allt byggvirke på en kärra efter mopeden, så den har fått slita hårt. Det skulle aldrig de nya mopederna klara av och samtidigt bli 60 år utan att fått delar bytta.

Mopeden är såld på 50-talet av Folke Steens Motorverkstad i Immetorp.

– Så det är en importmoped från Immetorp, säger Lennart Persson och kickar i gång sin moped.

Klockan är 10.00 och det var dags att köra iväg. Det hördes väl att det var gamla mopeder och med ett stort leende åkte de iväg den fem mil långa banan.