2015-07-31 13:05

2015-07-31 13:21

Blir ingen ny automat

DEGERFORS: "Det är för dålig biljettförsäljning i Degerfors"

SJ ska byta ut alla gamla biljettautomat i Sverige. Förutom att de är gamla så hänger de tekniskt inte med. SJ har satt gränsen på tio sålda biljetter per dag för att få en ny automat och Degerfors ligger långt från det antalet.

I gårdagens tidning skrev vi om biljettautomaten på Degerfors station som fått en skylt med meddelandet att automaten ska bort. SJ håller på med en riksomtäckande drive med att byta ut automaterna till nya.

Gamla automater

– De är gamla och hänger inte med rent tekniskt, säger Thomas Silbersky, marknads- och försäljningsdirektör på SJ.

Han förklarar att SJ köpt in nya automater, men att alla ställen inte får tillbaka någon ny.

– Vi har gjort en översyn av försäljningsställena där det funnits automater. Vi har satt en gräns på tio sålda biljetter per dag.

Under gränsen

– Ligger man under den gränsen så får man ingen ny automat och Degerfors ligger mycket under den gränsen.

Han tar Västerås som exempel som säljer 160 biljetter varje dag. Nu är det svårt att jämföra Degerfors och Västerås och han tycker inte att SJ, som en god service, ska erbjuda automater på alla ställena.

– Vi säljer mer och mer över vår app och över nätet.

Lagt ner butiker

– Vi har även lagt ner biljettbutiker på några stationer för att de flesta beställer över nätet. Vi har satt gränsen vid tio biljetter och den gränsen tycker jag är rimlig.

Det finns andra lösningar för Degerfors, berättar Thomas Silbersky.

– Vi har utbildat personal i flera Pressbyråer i att sälja biljetter. Den lösningen skulle säker fungera i Degerfors.

Kan få utbildning

Ett annat alternativ är att personalen i Degerfors får en utbildning i hur personer kan använda appen i mobilen och andra digitala kanaler.

– De skulle kunna visa resenärer hur appen fungerar. För så är det med all teknik, vet man inte hur den fungerar så är man rädd för att använda den.

Hjälper resenärer

I gårdagens tidning skrev vi om Madelene Holmqvist, ägare till Stationsknuten som dagligen får hjälpa resenärer med automaten och hon är rädd för att det bli ännu värre när automaten försvinner. Men hon är helt klart intresserad av upplägget med utbildning.

– Jag ska nog kontakta SJ, det kunde vara en bra lösning, säger hon.

I gårdagens tidning skrev vi om biljettautomaten på Degerfors station som fått en skylt med meddelandet att automaten ska bort. SJ håller på med en riksomtäckande drive med att byta ut automaterna till nya.

Gamla automater

– De är gamla och hänger inte med rent tekniskt, säger Thomas Silbersky, marknads- och försäljningsdirektör på SJ.

Han förklarar att SJ köpt in nya automater, men att alla ställen inte får tillbaka någon ny.

– Vi har gjort en översyn av försäljningsställena där det funnits automater. Vi har satt en gräns på tio sålda biljetter per dag.

Under gränsen

– Ligger man under den gränsen så får man ingen ny automat och Degerfors ligger mycket under den gränsen.

Han tar Västerås som exempel som säljer 160 biljetter varje dag. Nu är det svårt att jämföra Degerfors och Västerås och han tycker inte att SJ, som en god service, ska erbjuda automater på alla ställena.

– Vi säljer mer och mer över vår app och över nätet.

Lagt ner butiker

– Vi har även lagt ner biljettbutiker på några stationer för att de flesta beställer över nätet. Vi har satt gränsen vid tio biljetter och den gränsen tycker jag är rimlig.

Det finns andra lösningar för Degerfors, berättar Thomas Silbersky.

– Vi har utbildat personal i flera Pressbyråer i att sälja biljetter. Den lösningen skulle säker fungera i Degerfors.

Kan få utbildning

Ett annat alternativ är att personalen i Degerfors får en utbildning i hur personer kan använda appen i mobilen och andra digitala kanaler.

– De skulle kunna visa resenärer hur appen fungerar. För så är det med all teknik, vet man inte hur den fungerar så är man rädd för att använda den.

Hjälper resenärer

I gårdagens tidning skrev vi om Madelene Holmqvist, ägare till Stationsknuten som dagligen får hjälpa resenärer med automaten och hon är rädd för att det bli ännu värre när automaten försvinner. Men hon är helt klart intresserad av upplägget med utbildning.

– Jag ska nog kontakta SJ, det kunde vara en bra lösning, säger hon.

  • Anders Persson