2015-07-30 17:23

2015-07-30 17:24

"Det är jättekorkat beslut av SJ"

DEGERFORS: SJ stänger ner biljettautomaten på Degerfors station

SJ har beslutat att dra in biljettautomater. Så nu ska automaten i Degerfors bort.
– Det är jättemånga som använder den. Vi hjälper säker tio personer i veckan med automaten, säger Madelene Holmqvist, ägare av caféet Stationsknuten på Degerfors station.

För 14 dagar sedan sattes en skylt upp på biljettautomaten på Degerfors station. Där meddelade SJ att automaten ska tas bort och hädanefter får resenärer ladda hem SJ:s app eller gå in på deras sida på nätet.

– Det här är jättekorkat. Automaten användes ofta. Här kan du beställa och skriva ut din biljett, säger, Madelene Holmqvist, ägare av kaféet Stationsknuten.

Hon hjälper många resenärer med automaten, så hon har blivit en expert på biljetter.

– Det är inget SJ lärt oss, men vi får så många frågor så det är klart vi har hjälpt till. Många beställer sina biljetter i automaten och skriver ut dem här, det är smidigt.

Dålig information

Informationen från SJ har varit dålig.

– De var här och satte upp en skylt bara. Det är ingen som sagt något till oss och jag har inte läst om det någon annan stans heller.

Personalen inne på Stationsknuten har ofta fungerat som informatörer för SJ, utan att de egentligen behövt.

– Resenärer kommer in till oss och frågar om tågtider och liknande frågor. Det har även hänt att vi fått skäll när tåg varit försenade. Tyvärr tror jag att det blir värre nu när de tar bort automaten.

Madelene Holmqvist funderar över hur det blir när folk inte kan skriva ut sina biljetter.

Kostar extra

– Många kommer hit strax före tåget ska gå, hur ska de få sina biljetter? Då måste de ha internetkontakt. Tror det går att köpa biljetter på tågen, men då kostar det en hundring extra eller något sådant, säger Madelene Holmqvist.

Hon tycker det är synd att det här kommer just nu.

– De som äger fastigheten och perrongen har gjort ett superjobb och rustat upp. Degerfors kommun har gjort fint runt om stationsbyggnaden. När de lagt ner så mycket pengar här så är det synd att de ska spara in på en automat, säger Madelene Holmqvist.

Bekymmersamt

Sören Hedberg, näringslivschef på Degerfors kommun ser bekymmersamt på utvecklingen.

– Det är inte bra ifall det här drabbar resenärer som inte kan eller har den här tekniken. Det är bekymmersamt. Jag har skickat e-post till SJ och jag väntar på ett svar om varför automaten tas bort.

Han kommer att se över om det inte går att köpa biljetter på något annat sätt på stationen.

– Vi ska se över om inte personalen på Stationspunkten kan ta över manuell försäljning av biljetter. Vet att diskussioner förts tidigare med en biljettbutik i Kristinehamn. Men då blev det inget samarbete. Nu är det nog aktuellt igen om automaten försvinner.

Kan sälja biljetter

Madelene Holmqvist ställer sig positiv till att sälja biljetter.

– Hittar vi bara ett smidigt och bra sätt, så är det klart att vi är intresserad, säger hon.

KT/Kuriren har sökt ansvarig på SJ med inte lyckats då det är semestertider.

 

Anders Persson

För 14 dagar sedan sattes en skylt upp på biljettautomaten på Degerfors station. Där meddelade SJ att automaten ska tas bort och hädanefter får resenärer ladda hem SJ:s app eller gå in på deras sida på nätet.

– Det här är jättekorkat. Automaten användes ofta. Här kan du beställa och skriva ut din biljett, säger, Madelene Holmqvist, ägare av kaféet Stationsknuten.

Hon hjälper många resenärer med automaten, så hon har blivit en expert på biljetter.

– Det är inget SJ lärt oss, men vi får så många frågor så det är klart vi har hjälpt till. Många beställer sina biljetter i automaten och skriver ut dem här, det är smidigt.

Dålig information

Informationen från SJ har varit dålig.

– De var här och satte upp en skylt bara. Det är ingen som sagt något till oss och jag har inte läst om det någon annan stans heller.

Personalen inne på Stationsknuten har ofta fungerat som informatörer för SJ, utan att de egentligen behövt.

– Resenärer kommer in till oss och frågar om tågtider och liknande frågor. Det har även hänt att vi fått skäll när tåg varit försenade. Tyvärr tror jag att det blir värre nu när de tar bort automaten.

Madelene Holmqvist funderar över hur det blir när folk inte kan skriva ut sina biljetter.

Kostar extra

– Många kommer hit strax före tåget ska gå, hur ska de få sina biljetter? Då måste de ha internetkontakt. Tror det går att köpa biljetter på tågen, men då kostar det en hundring extra eller något sådant, säger Madelene Holmqvist.

Hon tycker det är synd att det här kommer just nu.

– De som äger fastigheten och perrongen har gjort ett superjobb och rustat upp. Degerfors kommun har gjort fint runt om stationsbyggnaden. När de lagt ner så mycket pengar här så är det synd att de ska spara in på en automat, säger Madelene Holmqvist.

Bekymmersamt

Sören Hedberg, näringslivschef på Degerfors kommun ser bekymmersamt på utvecklingen.

– Det är inte bra ifall det här drabbar resenärer som inte kan eller har den här tekniken. Det är bekymmersamt. Jag har skickat e-post till SJ och jag väntar på ett svar om varför automaten tas bort.

Han kommer att se över om det inte går att köpa biljetter på något annat sätt på stationen.

– Vi ska se över om inte personalen på Stationspunkten kan ta över manuell försäljning av biljetter. Vet att diskussioner förts tidigare med en biljettbutik i Kristinehamn. Men då blev det inget samarbete. Nu är det nog aktuellt igen om automaten försvinner.

Kan sälja biljetter

Madelene Holmqvist ställer sig positiv till att sälja biljetter.

– Hittar vi bara ett smidigt och bra sätt, så är det klart att vi är intresserad, säger hon.

KT/Kuriren har sökt ansvarig på SJ med inte lyckats då det är semestertider.

 

Anders Persson