2015-07-21 06:00

2015-07-21 06:00

"Karlskoga är ingen turiststad"

KARLSKOGA: Hotellägarna vill att Karlskoga marknadsförs på rätt sätt

Hotellverksamheterna i Karlskoga går bra. En fråga besvärar dock ledarna för några av stadens hotell: Var är turisterna?

– Det här är tyvärr ingen turiststad, säger Hotell Grönfeltsgårdens ägare Ulf Hjelm.

Det nyöppnade hotellet vid Möckeln har haft gott om gäster sedan starten i våras. Ulf Hjelm berättar att Grönfeltsgården fått besök av allt från affärsresenärer till familjer som arrangerar släktträffar.

Människor som kommer till Karlskoga för att turista kunde Grönfeltsgårdens ägare dock önska sig fler av.

Måste marknadsföra

– Man måste jobba mer med att marknadsföra Karlskoga. Det gäller bara att veta på vilket sätt staden ska marknadsföras. Jag vet att turistbyrån håller på och undersöker det, säger Ulf Hjelm.

Fullt i Kristinehamn

Johan Nilsson, vd på Hotell Alfred Nobel, delar Ulf Hjelms uppfattning.

– Jag har hotell i Kristinehamn också, det är en väldig skillnad. I Kristinehamn kan vi fylla hotellet med bara turister under en måndag. Tyvärr är det få som kommer till Karlskoga, säger Johan Nilsson.

Uppsving

Hotell Alfred Nobel har annars haft ett rejält uppsving efter att 60 av hotellrummen helrenoverades.

Sedan förra sommaren har hotellets beläggning ökat med närmare 28 procent. Många av besökarna är dock affärsresande som ska till något av företagen i Karlskoga.

– Vi är ju generellt ett affärshotell, säger Johan Nilsson.

Efter sommaren tror han att Hotell Alfred Nobel ska vara färdigrenoverat och hoppas då kunna öka beläggningen ytterligare.

Motorsport drar folk

Johan Nilsson säger att motorsport alltid drar folk till Karlskoga, något som märks på hotellet.

När det gäller att locka turister av andra anledningar är han inne på samma tanke som Hotell Grönfeltsgårdens ägare Ulf Hjelm.

Det handlar om att marknadsföra Karlskoga på rätt sätt.

Paketlösningar

– Vi har en sjö som är gudomlig och vi har Lunedet där det är väldigt vackert. Vi inom turistnäringen måste jobba mer aktivt tillsammans med kommunen.

Vad har ni på Hotel Alfred Nobel för egna projekt som kan locka besökare till Karlskoga?

– Det är inget vi riktigt hunnit titta på ännu, men tanken är att vi ska knyta ihop paketlösningar med olika turistattraktioner, säger Johan Nilsson.

– Det här är tyvärr ingen turiststad, säger Hotell Grönfeltsgårdens ägare Ulf Hjelm.

Det nyöppnade hotellet vid Möckeln har haft gott om gäster sedan starten i våras. Ulf Hjelm berättar att Grönfeltsgården fått besök av allt från affärsresenärer till familjer som arrangerar släktträffar.

Människor som kommer till Karlskoga för att turista kunde Grönfeltsgårdens ägare dock önska sig fler av.

Måste marknadsföra

– Man måste jobba mer med att marknadsföra Karlskoga. Det gäller bara att veta på vilket sätt staden ska marknadsföras. Jag vet att turistbyrån håller på och undersöker det, säger Ulf Hjelm.

Fullt i Kristinehamn

Johan Nilsson, vd på Hotell Alfred Nobel, delar Ulf Hjelms uppfattning.

– Jag har hotell i Kristinehamn också, det är en väldig skillnad. I Kristinehamn kan vi fylla hotellet med bara turister under en måndag. Tyvärr är det få som kommer till Karlskoga, säger Johan Nilsson.

Uppsving

Hotell Alfred Nobel har annars haft ett rejält uppsving efter att 60 av hotellrummen helrenoverades.

Sedan förra sommaren har hotellets beläggning ökat med närmare 28 procent. Många av besökarna är dock affärsresande som ska till något av företagen i Karlskoga.

– Vi är ju generellt ett affärshotell, säger Johan Nilsson.

Efter sommaren tror han att Hotell Alfred Nobel ska vara färdigrenoverat och hoppas då kunna öka beläggningen ytterligare.

Motorsport drar folk

Johan Nilsson säger att motorsport alltid drar folk till Karlskoga, något som märks på hotellet.

När det gäller att locka turister av andra anledningar är han inne på samma tanke som Hotell Grönfeltsgårdens ägare Ulf Hjelm.

Det handlar om att marknadsföra Karlskoga på rätt sätt.

Paketlösningar

– Vi har en sjö som är gudomlig och vi har Lunedet där det är väldigt vackert. Vi inom turistnäringen måste jobba mer aktivt tillsammans med kommunen.

Vad har ni på Hotel Alfred Nobel för egna projekt som kan locka besökare till Karlskoga?

– Det är inget vi riktigt hunnit titta på ännu, men tanken är att vi ska knyta ihop paketlösningar med olika turistattraktioner, säger Johan Nilsson.